är det bara jag som tycker att detta är konstigt?

S

Safira63

Jag satt och funderade lite om ett par grejer och nu undrar jag hur ni tycker och tänker angående hästhanteringen här nere.Jag skriver ner lite kortfattat för det skulle nog bli kanska drygt att läsa allt konstigt som ägaren har sagt och gjort.Hoppas någon orkar läsa:)

Jag brukar sköta 2 st varmblod och 2 minishettisar som står i närheten av där jag bor men det jag funderade över är hur dom hanterar hästarna. Det är två stycken varmblods travare som jag pratar om. Den ena är en 22-årig vallack som är ganska lätthanterlig, men den andra är ett 7-årigt sto som är ganska dominant. Hon bits när hon inte får godis och kan börja stegra sig och försöka sparka bakut ibland(det händer som tur är inte så ofta). Ska man leda henne ut från hagen blir hon sur och kan börja bitas eller springa iväg med grimskaftet efter sig. Bara man höjer rösten så blir hon arg och sparkar bakut. För ett par månader sen var hon inte alls sån, hon var hur snäll som helst, man kunde leda henne till och från hagen, och hantera utan problem.

Ägaren vägrar inse att hon börjar bli farlig och han/hon vägrar leda henne i grimskaft för han anser att det är lättare att styra hästen då och han tycker att de är skitsnack att man kan fastna med handen eller något sånt. En häst som bits när den inte får godis borde man väl inte ge godis heller?eller är det jag som är ute och cyklar? för inte så länge sen så berättade han/hon att det är enkel psykologi, en hund belönar man när den har varit duktig, en människa belönar man med högre lön och så gör man också med hästar menade han. Och sen så var det lätt för då följde hästarna honom utan problem(hästarna har sparkat efter varandra flera gånger i bråk om godis nar ägaren har stått mellan dem).

För ett par månader sen hade jag lyckats ordna så det skulle komma en väldigt duktig tränare och hjälpa oss med markträningen. Allt gick hur bra som helst, hästarna var hur duktiga som helst och hanteringen blev mycket lättare.Man kunde leda hästarna utan problem, de stod stilla lösa när man skulle borsta dem mm. Men ägaren tyckte att tränaren var nonchalant och han sa att hon bara hade läst en bok och då trodde att hon kunde allt fast tränaren var väldigt duktig och erfaren, så då la vi av med all träning.

Det jag tycker är så konstigt är sättet han hanterar dom på. Vill hästen inte gå så tar han tag över nosryggen på dem och släpar med dom. han skulle leda shettisarna och då satt han fast ett grimskat i grimman på den ena och samma grimskaft runt halsen på den andra, den ena sprang iväg och drog med den andra som hade repet runt halsen sånna grejer händer hela tiden.

Nu när jag lagt av med all träning börjar stoet bli farlig. Ägaren tyckte att jag var löjlig och frågade varför och då berättade jag att det ändå ingen ide att träna dom. Men ändå vill han gärna att jag kommer och hjälper till hela tiden:(Jag vill egentligen inte hålla på längre när ägaren håller på så, men slutar jag så kommer jag och sakna hästarna jätte mycket för de betyder väldigt mycket för mig.:love:


Jag vet inte riktigt var jag vill komma med tråden men ville bara skriva ner detta.Hoppas någon orkar läsa:D
Ni kanske kunde ge lite råd hur man hanterar en häst som är sån.
 
Sv: är det bara jag som tycker att detta är konstigt?

Det verkar rent av kunna bli farligt för dig, ska de hantera hästarna på ett sätt som du inte är bekväm med så råder jag dig att inte göra det.
Det finns andra hästar.
 
Sv: är det bara jag som tycker att detta är konstigt?

jo det är klart och du har rätt, men jag tränar inte längre hästarna och innan var inte hästen sån när vi tränade och jag tränar inte hästarna utan hjälp av någon som är duktig och kan det den håller på med. Men jag tycket att ägaren hanterar hästarna på ett så konstigt sätt.:(
 
Sv: är det bara jag som tycker att detta är konstigt?

Det finns inte så mkt du kan göra, ägaren får hantera dem som h*n vill så länge det inte är olagligt...
Det säkraste för dig är nog att byta stall.
 
Sv: är det bara jag som tycker att detta är konstigt?

Vill inte ägaren ändra på sin hantering så finns det ingenting du kan göra. Försök hitta andra hästar att ta hand om, där du inte behöver riskera skador på varken dig själv eller dem.
 
Sv: är det bara jag som tycker att detta är konstigt?

Ska sanningen fram så är ägaren en idiot som inte kan hantera hästar. Du riskerar troligen att dödas av de där hästarna ( lite dramatiskt kanske, men inte alls omöjligt). Vill du kunna utveckla din ridningen, dig själv och ha livet i behåll så se dej genast om efter andra hästar! Visst kan det kännas svårt att lämna hästar som du har tagit hand om länge och tycker om, men ibland kan det inte hjälpas. Så länge ägaren är med i bilden så kommer hästarna inte att förändras, hur mycket du än försöker.
Hästarna har blivit "galna" eftersom dem inte har respekt för människor. Ägaren är rent ut sagt korkad, och sånt märker hästar. De har upptäckt att ägaren inte är en värdig ledare och visar därför inte respekt. En häst som anser att de är ledaren över en människa är livsfarligt. That's it.
Hoppas verkligen att du vågar ta steget att lämna de här hästarna, och att du hittar några andra hästar med en mycket trevligare ägare. För jag är säker på att det är ägaren, inte hästarna, som det är fel på. Lycka till!
 
Sv: är det bara jag som tycker att detta är konstigt?

Jag hänger inte riktigt med på vad du menar men det som slår mig först och främst är det här
För ett par månader sen var hon inte alls sån, hon var hur snäll som helst, man kunde leda henne till och från hagen, och hantera utan problem.
Vilket får mig att undra om det inte är så stoet blir lite prilligt under brunsten. För ett par månader sedan var det ju vinter och då påverkas inte stona lika mycket.
 
Sv: är det bara jag som tycker att detta är konstigt?

På de 2 åren jag har tagit hand om henne har jag aldrig sett henne hålla på så. innan var hon hur lätt som helst att hantera. Men hon verkar inte ha så mycket respekt för människor längre och framför allt inte för ägaren:(Kan ju till lägga att jag inte haft så mycket problem med henne hon följer med mig och jag kan leda henne ut från hagen för hon vet att jag inte ger upp, det är mest andra som inte kan leda henne och sånt:(
vill inte hästen komma, följa med eller gå ut från hagen så låter ägaren henne va och skiter i henne, så kan man väl inte bara göra eller???
 
Sv: är det bara jag som tycker att detta är konstigt?

Håller med Masse, har själv ett sto som blivit helknasigt de senaste vårarna och sommrarna. Gav henne munkpeppar men upplevde inget resultat. Förutom att ägarens syn på hästar verkar helskruvad så är det precis som många andra sagt,farligt för dig.

Jag tycker ditt tänk verkar vettigt, men hur mycket tid är du villig att lägga på de här hästarna? Är själv en sån som älskar projekt och tar gladeligen på mig halvgalna kusar men det tar tid, vill du lägga din? Och bestämmer du dig för att stanna, bestäm hur DU vill jobba med hästarna och håll dig till det, följ magkänslan - den har oftast rätt.

Lycka till, hur du än gör :)
 
Sv: är det bara jag som tycker att detta är konstigt?

följa med eller gå ut från hagen så låter ägaren henne va och skiter i henne, så kan man väl inte bara göra eller???
Jo det kan man, ibland är det bästa sättet att agera på. Säger inte att det är det i detta fallet för jag vet för lite om vad som ligger bakom. Men titta på en ledarhäst i flock, vill någon individ inte följa med, bryr den sig om det? Nix, den tar bara resten av flocken med sig dit den vill och ignorerar den som inte följer med.

Men i det här fallet kan jag fortfarande ana att det kan vara hormonerna som styr stoet för tillfället. Att hon inte varit sådan innan och blir värre med tiden och årstiden just nu tyder en hel det på det.
 
Sv: är det bara jag som tycker att detta är konstigt?

du kanske har rätt:) tycker du att jag ska låta henne vara då och se vad som händer om ett tag?

Men inte någon av hästarna vill följa med när man ska leda dem till en annan hage eller till stallet, I detta fall beskriver jag ju bara hur stoet håller på men de har en vallack också. Han har varit väldigt grinig och irriterad sista tiden. Ska man hälsa på han och han får inte godis så trycker han med huvudet mot oss tills man går.(han har aldrig sparkat eller något sånt varken mot mig eller någon annan, förutom ägaren.)Han har väldigt svårt att äta och tuggar hela tiden?? och han verkar ha problem med tänderna.:( Vet faktiskt inte riktigt vad tuggandet betyder.
 
Sv: är det bara jag som tycker att detta är konstigt?

Han mer än verkar han har problem med tänderna och bör få dem omskötta så fort som möjligt. En häst i hans ålder har med mer regel än undantag behov av reg bunden kontroll av sina tänder. Så att han blir grinig kan mycket hänga ihop med att han har problem med munnen och kanske även svårt att äta. Det gör i förlängningen att godiset (beroende på vad det är) kanske är det som han har lättast för att tugga/äta så att han helt enkelt är hungrig. Hö och grovfoder brukar vara det som är svårast för en äldre häst att äta och tillgodo göra sig.

När det gäller vissa hästar så blir det bättre och enklare att hantera dem om man slutar att "fjäska" för dem. Så det är mycket möjligt att det blir bättre med stoet om du låter henne vara ett tag så att hon själv får söka upp dig och be om kontakt och uppmärksamhet.
 
Sv: är det bara jag som tycker att detta är konstigt?

Jag ska försöka med att låta henne vara ett tag så får jag se.
Ägaren själv säger att det bara är ett ticks att han tuggar han sa att det är precis som om vi skulle klia oss på huvudet:confused: Jag pratade med en hästtandläkare för inte så värst länge sen och han var 80% säker utan att ha sett hästen att han hade problem med tänderna, men ägaren tror inte på mig.
Godis har jag också pratat om med ägaren, han skulle sluta ge dem godis men han ger hästarna de gångerna han tror att jag inte ser.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 784
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 198
Senast: Grazing
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp