Är dessa tillåtna i dressyr?

A

Alpin87

001.jpg

Som rubriken lyder, får man ha dessa då man tävlar dressyr?

Sv: Är dessa tillåtna i dressyr?

***puttar upp***

Har kollat i TR och hittar ingenting som skulle förbjuda det men jag vet samtidigt inte så vore bra om någon kan bekräfta att de är tillåtna (eller ja, inte tillåtna ;))

Jag har sånna snea plattor och det är då ingen som sagt något om det så....:angel:

Undrar oxå varför man har sånna?

kl

Undrar också varför man har sådana plattor? Skänklarna måste ju bli hur snea som helst :confused:

Man kan ha sådana om man har uttänjda ledband på underbenets utsida. (det gör att foten "släpper" och det gör ont). Tidvis har jag haft sådana kilar när jag rider ut och står mkt i fältsits.

Knäfäste ? Vill man ha det ?

jag trodde att de var för att lättare få skänkeln i rätt läge. Intill och ner med hälen

halvt kl riktat till alla

Men skänkeln och foten måste ju bli helt sned? :confused:

Kan ingen lägga in en bild på hur en skänkel med sån platta ser ut?

Hur vet man om man har uttänjda ledband? Kan man inte ha uttänjda ledband på insidan och vända den höga delen av plattan inåt?

Undrar om de fungerar när man har svårt att på tårna att peka framåt :idea:

Ursäkta trådkap. Men nog borde man få tävla med såna?

Jag känner det som sagt när jag står i fältsits länge, till slut gör det :devil: ont i utsidan av underbenen och jag kan liksom inte hålla foten normalt längre, de bara "tippar" (lilltårna och utsidan av foten dras neråt mot marken)

*kl*

Jag har såna stigbyglar där hålet till stiglädret sitter på "sne"
Det borde ge lite samma funktion, fast jag upplever inte att något känns snett.

*kl*

Jag har såna stigbyglar där hålet till stiglädret sitter på "sne"
Det borde ge lite samma funktion, fast jag upplever inte att något känns snett.

De ger exakt samma funktion.

Jag upplever att jag får stadigare skänkel med dem, att foten inte trycks ut från hästens sida vid lättridning lika lätt som med vanliga stigbyglar.

Jag tror inte du får tävla dressyr med såna. Jag är självklart inte säker men jag har fått höra att man inte får det. Det suger, för jag hade inte sagt nej till såna då jag har foten på sne :(

Jag tävlade med dem och ingen sa något.. Frågat på ett annat ställe och där sa alla att man fick och ett flertal gjorde det..

Jag skulle nog behövt sådana, hela min vikt hamnar på utsidan av foten.. kanske låter jätte skumt men sadel jag rider i har dem innan haft på sånna, börjar förstå varför:angel: gör rätt ont efter ett tag att rida på en sådan lite punkt.

*knapplån*

De används för att få en vinkel på benet för att komma närmre hästen.

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
686
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
597
Senast: Mli
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: MJLee
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 603
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka