Är denna halm möglig?

P

Ponnytroll

Letar efter halm att fodra med, köpte ett par balar till att börja med, men såg när jag kom hem att det inte ser helt fräscht ut. I mörkret i ladan såg det bara gult och fint ut... Har av en tidigare stallägare fått höra att det är fullt normalt att vetehalm ser ut så här, men stämmer det? Det luktar inte mögel och dammar inte direkt, men luktar inte direkt friskt heller, men det gör kanske inte halm? Är det svarta på bilden mögel?

31209908.jpg

Nån som vet när man brukar kunna köpa årets halm?

Sv: Är denna halm möglig?

Jag har fått knallgul, superfräsch vetehalm flera gånger, så att den "ska" se ut så är fel. Sen är halm knivigt, vissa år ser mycket halm tråkig ut, beroende på hur sommaren har varit, men kan hålla en hyffsad hygienisk kvalité ändå.

Om du ska fodra med den hade jag nog inte gett den. Till att strö med hade jag testat att strö upp någon bal och se om den dammar.

Årets halm kan du få tag på i augusti, möjligtvis slutet på juli. Det bästa är om du redan nu har kontakt med en leverantör så att du kan få halmen direkt från åkern till förvaring. 2004 fick jag halm direkt från fältet, balarna låg på vagnen i en timme max. Förhållandena var utmärkta, med en torr sommar, och jag har fortfarande balar kvar på loftet som håller hög hygienisk kvalité.

Om det är mögel eller ej vet jag inte/kan jag inte säga från din bild.

Jag skulle dock inte fodra med den, delvis pga bilden men ffa på det du beskriver att dte inte luktar direkt frisk. Halm luktar ju inte så mkt (jmf med t ex hö), men det ska lukta - öh halm ;) Det ska inte lukta minsta unket eller jordigt eller mölgligt såklart.

Årets halm kan du köpa när de skördat spannmålet, vilket sker på hösten. Exakt när beror på geografi och väder och vind, men innan augusti kan du nog inte räkna med det. Var bor du?

Lider med dig, jag vet inte HUR mycket 'dålig' halm jag kollat på senaste tiden i min jakt på foderhalm. Jag fick dock tillslut, via tips från en bukefalist faktiskt, tag på SUPERFIN knallgul havrehalm :bow:

Lite sent svar, de var sent när jag läste i tråden efter att ni hade skrivit, och jag var inte inloggad så jag tänkte svara dagen efter, men...

Jag misstänkte rätt alltså, det kändes inte riktigt ok med den halmen.
Jag bor i södra Skåne. En stor nackdel är att jag inte har några lagringsmöjligheter i "mitt" stall (är inackorderad och allt grovfoder och strö förvaras utomhus, på begränsad yta) så om jag väl får tag på bra halm skulle jag även behöva ha möjlighet att förvara den hos bonden och hämta då och då...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 774
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Väldigt enkelt fråga. Jag står nu i ett stall där höet dammar, jag tycker att höet inte luktar gott, unket, vissa partier har en frän...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 724
Senast: SiZo
·
P
Hästvård Behöver svar angående detta omgående, vet inte vad jag ska göra... Det är så att vi fått in ny halm i stallet jag hyr i (stora...
Svar
3
· Visningar
3 873
Senast: Minstral
·
Foder & Strö Sitter och är orolig att det hö jag köpte idag är mögligt/dåligt, men är inte säker :( Jag hade inte tid att åka och hämta själv, så jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 339
Senast: skjona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka