Är denna foderstat ok??

J

Jasione

Jag har en 19 årig c-ponny som jag rider nästan varje dag. Medelhårt. Detta äter hon:
Morgon: 1kg hö 1/4 kg havre
Lunch: 1 kg hö
Middag: 2 kg hö 1/4 havre 1/4 betfor 1 tsk salt
Kväll: 2 kg hö 1 näve havre

Låter detta som en bra foderstat? Hon biter sönder sin salt sten så att den ligger i stora bitar i boxen det är därför hon får lös salt. Men är mängden lagom är det för lite?? Hon är ganska pigg och jag har funderat på att gå över till ett pellets foder. Har ni något att rekomendera?? Hon är inte direkt tjock men hon skulle kunna vara mindre rund om man säger så... Vill ha många svar eftersom jag inte är så kunnig i detta ämne!:bow:

Sv: Är denna foderstat ok??

Vad har du för värden i ditt hö? Svårt o säga om det är en bra foderstat annars.
Om den inte är tjock utan bara rund om magen så låter det som proteinbrist.

Det är det som är grejen jag har tänkt att jag skulle räkna ut hennes foderstat men då måste man ha värderna på hö:et... Vilket jag inte har, jag står inackorderad på ett stall där dom ständigt byter hö, så man skulle behöva göra om analysen vid varje hö leverans inprincip. Jag skulle kunna byta till hösilage men det hösilage de har nu luktar så vidrigt, som om de vore mögligt fast det inte är det, och så är alla ballarna. Trist, hästarna gillar det inte heller =(
Protein brist vad är orsaken till det och vad ska man göra åt det??

Hallåå, jag vet att det finns fler här på buke som kan sånt här! HJÄLP MIG, snälla!! =S

INGEN???? Här på buke som kan detta????

Protein brist vad är orsaken till det och vad ska man göra åt det??

Orsaken är oftast är det grovfoder man ger är proteinlågt - inget ovanligt alls (särskilt inte efter dåliga somrar med mycket regn). Generellt sett är sent skördat grovfoder proteinlågt och tidigt skördat proteinhögt men det beror mycket även på växtligheten där det är taget och vädret.
Men hur ser övriga hästar ut i stallet (som ätare av samma grovfoder)? Muskelfattiga? Tunna i överlinjen (rygg, rumpa) och bukiga? Svårt att sätta muskler?
Och hur var det med din? Har du en bild att visa så kan vi hjälpa dig att bedöma.

Om höet du ger är av "medelvärden" och hästen ser okej ut i hull och muskler, samt i päls och hovar, och är som den ska i temperamentet så är det nog inget fel på din foderstat. Grovfodermängden är okej och du ger inga stora mängder kraftfoder - det är bra!
Men får hon inget mineralfoder?

Vad vill du uppnå med att byta till ett färdigfoder?

Eftersom jag inte kan så mycket i detta ämne så tänkte jag att ett färdig foder kanske skulle kunna vara bättre men jag vet inte?? Jag ger henne inget mineral foder för att jag helt enkelt inte vetat att en häst bör äta det. Det övriga hästarna i stallet är ganska muskel fattiga, med en tendens att vara lite runda. Min häst är inte heller jätte musklad, hon skull helt klart kunna ha mer rygg muskler. Förut hade hon en fel anpassad sadel vilket gjorde att hon inte kunde få muskler runt manken. jag har dock haft en ny sadel nu i drygt en månad och ser ingen direkt skillnad?? Fast det kanske inte brukar gå så fort?? I övrigt är hon väldigt fin i pälsen glansig och tätt. Tempramentet är dock sisådär...
Hon har nu på senare tid börjat trippa omkring precis när man satt sig på henne. Sen vil hon gärna trava ca 5 min. Det känns inte riktigt normalt och balanserat??:crazy: Tyvärr har jag ingen vidare bra bild på hela henne men jag kan ta en imorn så får ni se :rofl:

INGEN???? Här på buke som kan detta????

Jodå, men inte utan analys på grovfodret.... Det vore också bra att veta vad hästen väger. Att det är en c-ponny säger ju inte så mycket, eftersom hästar kan vara väldigt olika grova även om de har samma höjd.

Jämför jag med min islandshäst, som är stor c-ponny på höjden och väger 400-450kg, så får min häst mer grovfoder än din och mindre kraftfoder, plus att han får ett pelletterat mineralfoder, då grovfodrets och havrens mineralinnehåll inte riktigt räcker till.

Att fodra med färdigfoder har två nackdelar: Det är dyrare än att blanda själv, och det är avpassat efter ett "idealhö", vilket man sällan har tillgång till.

Hos oss brukar vi analysera hästarnas grovfoder en gång per år (de äter hösilage skördat på gårdens marker), och så räkna ut en foderstat baserat på det. Och sedan får man justera foderstaterna lite individuellt beroende på hur mycket den enskilda hästen tränas, hur lätt/svårt den har att lägga på sig och hur den ser ut i hullet.

Min häst väger ca 400kg och som jag sa tidigare jag kan inte analysera hö:et för att stall ägaren tar in olika hela tiden... Men vad har ett "normal" hö för värden ugefär??

Det spelar ju ingen roll ifall du vet medelvärdet i allas hö, du måste ju veta värdet i ditt eget hö som din häst äter.

Ddet är som att jag skulle fråga 20 personer på stan vilken skostorlek de har, och sen ta samma som dem.. :smirk:

Jag hjälper dig jättegärna med foderstaten om du gör en analys. Nu är det sommarbete och hästen kanske inte behöver något hö alls. Men satsa på en analys till hösten!

Jag säger som Rebeccah - om hästen nu på sommaren går på bete så behövs inget annat än möjligtvis ett mineralfoder (Kraffts Miner Grön är lämplig vid betesgång - ge ca 1dl om dagen, du kan blanda det med ett par dl betfor eller så).
För den hålelr väl hullet under betesgång? (det gör de allra flesta hästar - oftast med råge!)

Sen till hösten när det blir installning igen och hästarna börjar äta hö igen kan du ju försöka lösa problemet med analys. Kanske kan du köpa ett eget parti hö eller hösilage? Som är antingen färdiganalyserat (då kan du välja ett bra parti) eller så skickar du själv på analys när du fått hem det. Hur man gör o så kan du få hjälp med sen... av oss eller nån annan kunnig.

Värden i grovfoder kan variera avsevärt, särskilt vad gäller proteinmängden. Man brukar tala om kvoten mellan energi och protein (man delar proteinmängden per kg med energimängden per kg) som det avgörande. Den ska ligga på minst 5-6 för att du ska slippa ge proteintillskott till en normalhäst.
Så om man har ett grovfoder av "medelvärden" - säg 8mj (energi) och 40-50gram smältbart råprotein - får du en kvot på mellan 5-6.25. (40 delat på 8 blir 5 och 50 delat på 8 blir 6.25) Det är okej! Även en HÖGRE kvot är okej men är den lägre än 5 måste man absolut tillföra protein på annat vis. (helst redan om den är under 6)
Så kolla mest på denna kvot om du ska välja ett grovfoder som redan är analyserat.

En sak man kan göra om man nu inte har analyserat grovfoder, och man vill undvika risken att hästen får proteinbrist, är att ge en del av grovfodergivan i LUSERN. Helt ofarligt att överdosera protein när det kommer från grovfoder vilket lusern räknas till. Man kan t o m ge enbart lusern som grovfoder (bara de får sitt tuggbehov tillfredställt också).
Det finns t o m grovfoderpartier som har lika höga värden som lusern så det är aldrig nån fara att ge lusern i tron att man skulle ge för mycket protein.
Du skulle t ex kunna ge din ponny 1-2kg lusern under vintersäsongen så har du betydligt mindre risk för proteinbrist. ;)

Om alla hästarna i stallet har en tendens att bli lite runda om magen men inte så muskulösa kan det tyda på att grovfodret inte år så proteinrikt. Du skulle kanske tjäna på att ge 1/2-1kg lucern. Svårt dock utan att veta vad grovfodret innehåller.

Utan analys på fodret är det svårt att fodra med mineralerna, men kanske funkar det att dosera tex krafts mineraler enligt förpackningen, dock svårt att veta om det blir helt rätt med kvoter och givor.

Som ovanstående inlägg säger behöver du naturligtvis inte lägga till lucern under sommaren om hästen går på hyffsat bete.

Tack så jätte mycket för svaren!! Jag skall göra så att jag köper ett eget parti med hö, alt. att jag pratar med stall ägaren om vi kanske skulle kunna hålla oss till hö från samma ställe, alltså samma. Så att jag kan skicka det på analys vart ska jag skicka det isåfall?

Tack, så mycket jag skall prata med stallägaren och skicka höet på analys efter sommaren. Jag har oxå inhandlat ett mineral foder. Hippo foder mineral vitlök. Det är alltså hippos vanliga miniral foder med vitlök tillsatt. Det är i grus form. Tycker ni att jag skall blöta upp det efter som det är ganska så kornigt? Skulle jag kunna blanda det med betforen EFTER betforn jäst?? Hur mycket skall jag ge henne på förpackningen står det för en 500kg häst i lätt till normalt arbete 75-125 g/dag. MIn häst är väll ca 400kg. Vad är rimligt att jag ger henne??

Hejsan! Vår ponny gick hos tidigare ägare på hösilage men vi vande om till vanligt hö för det är vad som "serveras" i vårt stall. Vi har haft ponnyn i ca 3 månader och om en månad ska dotter+ ponny på träningsläger en vecka och där finns bara hösilage. Tror ni det är ok om ponnyn får det utan att "vänja in sig" igen, eller måste jag skaffa och ge lite i taget igen? Nu går ponnyn på dagbete och får en liten högiva på kvällen vid insläpp. Tacksam för svar!:bow:

Du måste nog helst vänja in. Ska hästen mestadels beta även där eller blir det en större giva hösilage? Om givan är liten kan ni ju ta med eget hö, alternativt ge hösilage om den bara får något kilo.

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 474
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 592
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka