Är den rockarden bra tror ni??

Sv: Är den rockarden bra tror ni??

För att man kan lära av varandra och travfolket har säkert erfarenhet av vilka rockarder som lämpar sig för träning av travshettisar.

Finns betydligt bättre vagnar om man säger så, men smakar det så kostar det. Man får vad man betalar för och för det priset är vagnen helt okej. Hjulen är väl dock i det klenaste laget men i värsta fall kan man väl byta ut dom.

*kl*

Puttar upp tråden och ser gärna fler svar om nämnda rockard. Fungerar den som rockard till liten storhäst på grusvägar i skogen? För hobbykörning alltså. Någon som använder den till sin stor häst?

Nejnejnej, absolut inte till storhäst :eek: Funkar till max shetlandsponnyer. Min f.d stallägares man böjde mina skaklar. Så om han kan göra det, tänk då vad din häst kan göra...

kompisen har en liknande men fick snabbt sätta på mer skydd fram då ena hästen kickade o kom lätt över det lilla skydd som fanns o var nära på att träffa knäna....

så tänk på det nu hade hon även sån rem över rumpan men med denna märr funkade inget...

ps nu är hon en fin körhäst(trav)

Den som startade tråden skulle ha en rockard till inriktning trav och då finns det ju BETYDLIGT bättre vagnar för det ändamålet och som dessutom är väl fjädrade samt har kraftigare hjul ( typ liknande mopedhjul ). Helt klart så kostar de mer men man får också en rejäl vagn som håller plus att det är mkt högre andrahandsvärde på dem.
Kolla på travsidor efter olika fabrikat. Priserna ligger från ca 6000-30.000.
Jag vet inte om du ska enbart hobbyköra och om du också har travsele men om det är så - glöm det här med att ha en lågt sittande vagn med svängel, det passar def inte ihop med travselen.
Rockard/speedcart till travsele sitter högt upp och kusken sitter mkt lägre.

Den vagn som syns på första bilden tycker jag personligen är en riktig skitvagn, korta skaklar, skramlig som fasen och löjligt klena hjul.

Tack för alla svar.

Det blen en rockard från Börjes, nästan som på bilden ovan.

hejhej
jag är med på jakt efter en ny rockard... en bättre.. jag bor 2 mil från börjes bara, å undrar hur ser den ut? lika hög och med svängel och så?? finns ju inte på hemsidan eller i katalogen och är såååååååååååååå nyfiken, och börjes är stängt imorgon jue... hmm... så om du ser detta så vore jag tacksam för svar :-), nära å bra till börjes med..
måste ju veta till vilka storlekar på häst den finns till...

:rofl:att man ska glömma å prenumerera hela tiden... :angel:

Det är inte svägel på deras + de är ganska klena om minns rätt om deras vagnar.

Mvh
Emma

ingen svängel, då går den ju helt bort, annars har jag hört här hemmikring (där börjes ligger;)) att de är rätt så prisvärda för grusvägskörning:) 1 gång i v max.. men är den inte hög och ingen svängel så... då går det ju inte..
jag bara tänkte eftersom det stog att den såg ut som den på bilden typ så tänkte jag att de kanske fått in nån ny..

men ska höra mig för ordentligt, för hon som ska rida in min ardenner jobbar på börjes på den avdelningen där de säljer rockardena.. :smirk:

Shit vad jag pedlar mellan trådarna :rofl:.

Fixa till den du har hemma istället :) Blir billigare och man får den vagnen man vill ha :d!

Mvh
Emma

hmmm.... ja helst vore det ju kanon att fixa den jag har... men vågar knappt starta en tråd till i körforumet :angel::crazy:
om att bygga om "skit utrustning", inte så populärt vad jag har förstått... men vill ju göra det bästa av situationen och kan ju inte gå och köpa utrustning till en äst jag aldrig kört för 40 000 kr och så funkar det inte :o

OM hon funkar att köra, vilket hon borde göra då hon är körd både i enbet och par och körd i jordbruket:). då ska vi ju göra iordning alla gamla vagnar som står på min mans släktgård... så då har vi ju fiiiiina vagnar... men måste ju ha nåt här hemma så länge å pröva lite med...

Men du kan ju göra en svängel själv eller köpa en löst! De kostar 250:-

Jag har bara hört bra saker om Börjes vagnar! :)

Vad kostar den rockarden hos Börjes?

Jag tycker börjes har en bra grundstomme. En stomme som tål att byggas om för det bör man ju göra om man ska ha den till en giggsele. Har åkt i några sådana och om man tynger ner dem framtill, höjer sitsen och svetsar på ens vängel så funkar de superbra.
Punka kan ju alla vagnar få ibland, det är då man ska ha en trygg körhäst mellan skaklarna som man kan rida hem bara! (har hänt mig i mygghelvetesperioden i Norrland!)

Tackar för svar. Nej, har inte travsele utan bröstsele. Ska ha en rockard för att börja med då jag håller på och kör in min häst nu.

Ok, vet inte var jag fick det ifrån att du hade en travsele:confused:

Men då gäller väl det som alla förespråkar här förmodar jag; svängel, hög sits och rätt avvägd tyngd i skaklarna. Sitter betydligt lägre än om det varit en travsele med rockard avsedd för trav.

Jag gillar inte den rockard som visas på bilden till unghäst p g a den skramliga sittbrunnen som är av metall, lite grussprätt på den så vips har man en onödlig belastning på unghästen tycker jag. Tycker dessutom att skaklarna är för korta ( i a f på den jag har sett live ).
En bekant till mig lyckades däremot bygga om hela vagnen så att den blev helt ok men det var förlängning av skaklar, böja om dem, en hel del svetsarbete plus nya hjul. Blir ju rätt dyrt det också...

Jo, har funderat och hittat en hyggligt billig (begagnad) rockard som behöver vissa smärre justeringar, den är mkt rejäl och tror att det kan vara en vettigare idé. Ang det med skackel längd, vad anser du är vettig längd på skacklar till en 155 cm hög häst, men mkt kort (122 cm i rygg längd)?

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: yamyam
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: Mli
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka