Är den här betslingen tillåten?

Blueberry

Trådstartare
Jag vet att det är i det närmsta fri betsling på storhäst, men det här känns lite tveksamt...

nosgrimma_4ff46ae8ddf2b340010001f7.jpg

Tyglarna sitter alltså i remonten, men hästen har bett i munnen (inga tyglar till bettet). Det blir ju som något slags sidepull, men ändå. What you say?

Sv: Är den här betslingen tillåten?

Tyglar får endast vara fästa i bettet (-en), eller direkt i huvudlaget. Hackamore och
gags (där tyglarna är fästa i nack- eller sidstycket och löper genom betselringarna)
är dock tillåtna.

Dvs Jag läser det som att det är godkänt då nosgrimman är en del av huvudlaget. (eller tänker jag fel ?)

Det var väl någon annan här som hade någon liknande variant fast utan bettet och hade fått tillsägelse.

Men varför ens ha bettet på i den konstruktionen :confused:

för om man inte tittar så noga så ser det ut som att tygeln är fäst i bettet? ;)

Nej, det är för att jag vill kunna byta till bett om det skulle behövas, så det är enbart av praktiska skäl. :)
Dessutom är det bra att ha kvar bettet om överdomaren skulle ha något att anmärka på, då är det snabbt åtgärdat.

TR lämnar en del utrymme för tolkning, så vi får se hur det går.

Det bästa är att fråga överdomaren.. men tror knappast någon kommer se det ändå.... vad är ditt problem om jag får fråga? Varför inte bara använda ponnyhack?

Dvs Jag läser det som att det är godkänt då nosgrimman är en del av huvudlaget. (eller tänker jag fel ?)

Det beror uppenbarligen på vilken gren du tävlar i .. fälttävlan är tydligen mkt hårdare i TR än andra grenar, i fälttävlan så ingår inte nosgrimman i huvudlaget så där skulle det ju inte vara tillåtet.

Mom 436 Allmänna regler - betsling
Träns består av huvudlag, nosgrimma och bett. Huvudlag och nosgrimma ska vara tillverkade av
enbart läder. Nosgrimma får spännas antingen över eller under bettet eller vara korsad. Se fig 2.
Tränstyglar ska vara tillverkade av läder ev. överdragna med gummi eller av textilmaterial ev med
släta läderbitar

I hopp TR står det

Mom 371 Hästens utrustning (gäller hela tävlingsområdet)
1. Sadel ska användas. Stigbygeln/stigläder måste hänga fritt, fäst i stigbygelkrampan och på utsidan av sadelkåpan. Det är inte tillåtet för ryttaren att på något
sätt fästa, direkt eller indirekt, någon del av sig själv till hästens utrustning.
2. Blinkers och huva är förbjudna, dock får insektsskydd och luva användas.
3. Tyglar
Tyglar får endast vara fästa i bettet (-en), eller direkt i huvudlaget. Hackamore och
gags (där tyglarna är fästa i nack- eller sidstycket och löper genom betselringarna)
är dock tillåtna

Så tja enligt vad som står i Hopp TR skulle jag iallafall tolka det som det vore godkänt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 050
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
974
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 004
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka