Är björkris/björkgrenar ok för hästar att äta?

C

corno79

Läste att det var någon här som gav sina hästar det att äta. Tänkte att nu när granriset börjar ta slut om man kan ge dom björk i hagarna som lite sysselsättning istället. Det är väl inte giftigt eller dåligt för dom på något sätt eller? Finns det några andra trädsorter som man kan ge dom? Tacksam för om någon kunde svara på detta!
Hälsningar från lilla mig

Sv: Är björkris/björkgrenar ok för hästar att äta?

Jag brukar välja att ge mina asp.

våra hästar går i en björkhage där det även finns al,asp de äter inte gärna björken- nu har jag sett att ena hästen barkar av björkarna-varför vet jag inte ...Al tycker dom är mkt. smaklig...

De flesta brukar föredra asp. Då och då kan en björkkvist slink ned men det är oftast när det sitter lite blad på. Så här års är asp och al ganska lika. Sågar man lite i stammen så är aspen vit i "köttet" och alen röd.

Visst kan du ge björk men Asp är att föredra då de flesta hästar väljer den om de har valmöjlighet!

Funkar utmärkt att slänga in björksly till hästarna.
På vintern föredrar hästar ofta asp, men på våren när saven stiger så kan björkar vara väldigt "mumsiga" för hästarna.

corno79 skrev:
Läste att det var någon här som gav sina hästar det att äta. Tänkte att nu när granriset börjar ta slut om man kan ge dom björk i hagarna som lite sysselsättning istället. Det är väl inte giftigt eller dåligt för dom på något sätt eller? Finns det några andra trädsorter som man kan ge dom? Tacksam för om någon kunde svara på detta!

hästar brukar inte vilja äta björk, ge dom Asp istället, det älskar dom! :)

corno79 skrev:

Vi samlade sly till våra i somras. Vi lägger ut en bunt ris med jämna mellan rum och det är väldigt uppskattat! Björk är inte giftigt men väldigt beskt. Björken smakar bättre om den får torka nån vecka innan man lägger ut dem.(Hästar som har magproblem äter tydligen björk.) Brukar dra in en och annan asp i hagen när jag kommer över nån. Efter ett par dar är aspen helt "naken". Tror även att rönn funkar...

Okej! Va bra då har jag lite att välja på. Viktigast är ju att jag vet att det inte är farligt för dom. Tack alla så jättemycket för svaren!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama