Är barrering tillåtet i trail??

Sv: Är barrering tillåtet i trail??

De är förjävligt vad folk håller håller på med för att vinna .
i reining galoperar dom in hästarna i väggen(Fencing) så som ska lära sig använda sin bakdel och styrka att sätta sig mer i stoppen.
Och nu detta med Barrera!
Sen har vi hört om Spurstop!
Sen är de TRÄNARE som sporrar hästar så dom blöder och kom inte med nått jävla BULLSHIT att en del hästar är känsligare i huden och tunnare. Är dom de då ska man väl verkligen inte använda sporrarna på den hästen på de sättet.
Men allt detta är rena rama Djurplågeriet och kommer snart nå djurskyddet. De finns många bra mobiltelefoner på tävlingsplatser som kan filma sånt här skit.

men slog de hästarna på benen???? Det är det som är den springande punkten tycker jag, jag red på samma hinder vid samma tillfälle och såg ingenting jag skulle kalla för barrering, hästen, vad jag såg i alla fall, galopperandes bakom slog sig aldrig på bommen, med andra ord inte barrering i min värld.

/Emmi

Det skedde vid minst två olika tillfällen, du kanske inte såg båda??

Det var några islag som inte hade blivit av en bom som legat kvar på marken, dock inga jättehårda smällar.

Men var går gränsen??

Gränsen är ju svårdefinierad... jag såg bara ena gången om jag skall vara ärlig, och den gången jag såg så slog hästen bara i tån och det tycker jag inte är nått problem, MEN när bommen slår ovanför tåspetsen på hästen, då tycker i alla fall jag att vi kan kalla det för barrering om man ska vara riktigt petig.

/Emmi

Samtidigt så vet man ju inte när man lyfter bommen att man "bara" kommer att träffa i tån... Det måste ju finnas nåt annat än slumpen som säger om det är tillåtet eller ej??

Detta står om Barrering (Poling) i regelboken:

441. PROHIBITED CONDUCT
...
(k) No person on show grounds, including, but not limited to, barns, stalls, practice area and show arena, may treat a horse in an inhumane manner, which includes, but is not limited to:
_(1) Placing an object in a horse’s mouth so as to cause undue discomfort or distress.
_(2) Tying a horse up or around in a stall or when lounging or riding in a manner as to cause undue discomfort or distress. In addition, leaving a bit in a horse’s mouth for extended periods of time.
_(3) Use of inhumane training techniques or methods; poling or striking horses legs with objects, excessive spurring and/or excessive jerking of reins.
_(4) Use of inhumane equipment, including, but not limited to, saw tooth bits, hock hobbles, tack collars or tack hackamores.
_(5) Any item or appliance that restricts movement or circulation of the tail.
_(6) Intentional inhumane treatment which results in any bleeding.

Motsvarande översättning finns i WRAS Regelbok §264/D

Missade visst ditt inlägg, tack för FAKTA!
Känns som att svaret blev rätt glasklart... INTE tillåtet!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka