Är asp avmaskande?

Iris71

Trådstartare
Jag har hört att asp är avmaskande, stämmer det? Och finns det nåt belägg för det?

Sökte här på Buke, men det var "bara" från en äldre veterinär bok (inte så bara!!) Skulle vilja veta om det finns nån forskning på det! :bow:

Mina får och hästar går och äter sly, mestadels asp just nu!
 
Sv: Är asp avmaskande?

Jag är inte kunnig ang detta.
Men jag vet flera som säger att asp är avmaskande. Och en vet jag ger sina hästar just aspträd, och de behöver inte avmaska sina hästar. De har skickat in prov, och ingen av hästarna hade mask.
Det är barken på aspen, om de äter bara det gröna då vet jag inte.
 
Sv: Är asp avmaskande?

Intressant det där.
förra sommaren tuggade mina glatt i sig asp, både blad och grenar. I år vill de inte ha. Kan de ha haft mask förra året och ätit vid behov och inte i år.
/alanis -funderar
 

Liknande trådar

Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
825
Senast: Luff
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 466
Senast: Hazel
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: Habina
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp