Är alla foderproducenter lurendrejare?

Jate Volim

Trådstartare
Jag blir sååå trött!

Ikväll har jag suttit en stund och kikat runt på nätet på kraftfodersortimentet hos olika märken. Jag fick syn på ett fodertillskott som påstås öka stoets fertilitet. Spännande, tyckte jag och tittade lite närmre. Innehållet består av vete, olja och socker samt mineraler. Hur :devil: skulle vete, olja, socker och mineraler kunna öka ett stos fertilitet?

Vem :devil: vill betala 500-600 kr/mån för det?

Vad grundar de detta påstående på? Vilka regler har de att följa? Hur kontrolleras detta? Är alla foderproducenter så fula?

Sv: Är alla foderproducenter lurendrejare?

Jag tror att många producenter och försäljare är ganska så okunniga. Detta med utfodring är ju egentligen ganska så komplicerat, speciellt i vissa fall. Jag har träffat på en hel del som definitivt inte har varit insatta i vad de producerar/säljer.

Om de luras eller inte, det kan man naturligtvis undra. Jag tror kanske inte det alla gånger.

Jag upplever också att det framförallt är okunnighet hos många foderproducenter. Många verkar verkligen tro på sin produkt trots att de inte har någon vetenskap att stödja sig på utan enbart "sagor och sägner" som det finns gott om i hästvärlden ;)

Jag har pratat med foderrepresentanter (visserligen i jobbet, inte hästfoder utan smådjur) från ett stort företag som producerar foder till mängder med olika djurslag. Jag frågade lite om fodrens sammansättning och fick till svar att de inte alltid skriver exakt vad det innehåller pga "företagshemligheter". Vi pratade visserligen om foder som inte ska ha någon särskild effekt på djuren, utan bara vara mat eller hur man ska säga.
Sedan dess har jag varit skeptisk mot foderproducentens innehållsförteckningar, även på hästfodersidan.

Jag skulle säga att JA de är så.De flesta kraftfoder/tillskotts företagen håller på med viss typ av buffel och båg.Det går alltid att frisera sanningen och ordbajsa för att få sin produkt såld.
Jag har varit i kontakt med Jorbruksverket angående detta för någon månad sedan.Just för att jag tycker att många av företagen skriver ren BS om sina produkter och en del även håller på med olaglig marknadsföring.Det finns lagar och regler kring hur man får märka och hur man får saluföra sin produkt och rent krast så följs detta sällan .Det är tex inte tillåtet att skriva att en produkt botar eller förebygger sjukdomar .För att få skriva sådant om en produkt så ska den godkännas som läkemedel eller naturläkemedel av Läkemedelsverket.Vilket även ska stå på förpackningen.
Och det är bara att surfa runt lite bland de olika foderföretagen och deras hemsidor för att förstå hur mycket skit det faktiskt finns som inte håller sig inom lagens gränser.
Man kan läsa mer tex här.
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/foder/markningavfoder.4.207049b811dd8a513dc80004299.html
Det har även gjorts studier där det visar sig att många produkter inte innehåller det de sägs innehålla på förpackningen.
Mer kan man läsa här PDF
http://stud.epsilon.slu.se/1963/1/lind_a_101029.pdf
Ska även tilläggas att reglerna kring märkning av foder gäller i hela EU.

Kan tillägga att hittar man foder med felaktig marknadsföring går det bra att upplysa jordbruksverket om detta vilket går bra att göra via mail.Är foderföretaget utländskt kontaktar man det landets motsvarighet till svenska jordbruksverket.

För att det ska bli någon ändring måste vi hästägare börja ställa krav helt enkelt.

Skulle man inte kunna ta upp detta i något TV-program, typ PLUS eller ngt där man kan göra konkreta analyser på kraftfoder och jämföra med innehållsförteckningarna?

Ja, det är nog dags att även vi som håller på med hästar börjar använda vår konsumentmakt!

Det gör man bäst vid att utbilda sig och låta bli att köpa dessa foder......

Särskilt fångfoder tycker jag är roligt. :grin: Happy hoof tex, som innehåller Nutritionaly improved straw, Chopped straw, Wheatfeed, Dry lucerne, Low sugar molglo, Oatfeed, Ricebran, Grass nuts, Calcium carbonate, Vegetable oil, Soya oil, VItamins and minerals, Calcined magnesite, Dried spearmint 0.25%, Garlic 0.25%, Salt.

Blir dyr halm det.... Sen ska fånghästar inte äta sojaolja, lucern är inte heller så bra för dem och det kan man också köpa separat. Oatfeed och wheatfeed låter också misstänkt tycker jag... Vitlök kan orsaka problem hos hästar.

Dom vill ju tjäna pengar, det är inte i deras intresse att ta fram foder som faktisk är vettiga och rekommendera att basera foderstaten på hö.

Tex så skulle jag istället gärna se gräspellets eller briketter med garantert lågt sockerinnehåll och INGET annat. Det finns utomlands men inte här. Betfiber utan melass borde inte vara alltför svårt för tex krafft att ta fram heller??

Individuella mineraler så att man kan komplettera höet istället för blandingar som ALDRIG passar ordentligt.

Funderar på att starta eget foderföretag så man kan få bra foder och tillskott även i Sverige... ^^

Senast ändrad:

Jordbruksverket gör sådana kontroller stickprovsmässigt, kom ut en rapport/skrivelse i våras från den senaste kollen!

Det jag syftade på var ju just de ingredienser som är "företagshemligheter", det som mörkas, som tex Hippo Alfa, står inget om melass i innehållsföreteckningen på deras hemsida, men i en annan tråd säger en tjej att alfan innehåller si och så mycket melass, nu vet jag inte alls om det stämmer eller ej så jag sägerinte att Alfans innehållsförteckning inte stämmer, men det är ju lite skumt... Och även om man förstår innehållet så kan man ju aldrig veta om deras innehållsförteckning/analysvärden stämmer eller om de "förskönat sanningen" en del.

Ja gör det! Så hade man kunnat specialbeställa foder från dig! :bow: :)

Senast ändrad:

Det var jag som hade uppgift om melassen i Hippo Grow Alfa, jag mailade och begärde uppgifter om innehållet och då fick jag procenten för alla råvaror i Alfan!

Ska försöka få fram en länk till rapporten, det är inte bara hästfoder i den utan mest nöt och gris!

Kanon! Tack! :)

Va bra att det va du :)

Det är ju lite konstigt att man måste maila dem för att få veta vad de har i sina produkter, det tycker jag känns väldigt osäkert. Tycker allt som finns i ska stå på innehållsförteckningen!

Tex så skulle jag istället gärna se gräspellets eller briketter med garantert lågt sockerinnehåll och INGET annat. Det finns utomlands men inte här. Betfiber utan melass borde inte vara alltför svårt för tex krafft att ta fram heller??

Individuella mineraler så att man kan komplettera höet istället för blandingar som ALDRIG passar ordentligt.
Det hade varit betydligt bättre som du säger att kunna med grovfoder komplettera grovfoder faktiskt.Jag gillar verkligen den idén och önskar att det någon gång blir en sanning i framtiden.Det samma gäller med mineralerna också.I stället för alla märken som finns på marknaden i dag som kraftfoderföretagen säger att hästarna inte klarar sig utan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka