Är 18" verkligen SÅ stort?!

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Pratade med B*rjes idag, ville beställa en Lemetex Stylist 18" då min sadelutprovare tyckte att det inte skulle skada med en storlek större. De hade bara en 17½" inne. Han på Börjes sa att det knappt skiljde 1 cm (alla som kan räkna vet att det ska skilja minst 1,25 cm) och att man måste vara extremt stor för att behöva en 18"... Jaha tänkte jag... Är det bara jag som inte tycker 18" är så stort? Det är ju ingen mega skillnad mellan 17½ och 18" men fortfarande är 18" tydligen gigantiskt... :crazy:

Tyckte det var dålig stil av honom stt säga så (han frågade mig om jag var så extremt stor att jag behövde en 18"... Vad ska man svara på det... :crazy: Har han ingen servicekänsla? )

Men vad tycker ni? Är 18" verkligen så stort? Ni som är 175cm+ med långa ben, vad rider ni i?

Sv: Är 18" verkligen SÅ stort?!

Jag har 18" i min Passier...
Jag är ca 166 cm och vikten ligger oftast på straxt under 90 kg....

Jag väger också runt 80 och är ca 175 med långa ben. Fast jag bantar ner mig (vilket jag ahr gjort) försvinner inte det faktum att jag har väldigt långa ben. På en dressyrsadel kan jag inte ha mindre, men på vissa sadlar med framskurna kåpor och lite "stora" sadlar kan jag ha en 17½". Men vid den här hade jag nog med plats från början (en hand) men då det tydligen gick med en storlek större tyckte sadelutprovaren jag kunde ha det då det skulle vara bättre för hans rygg i slutändan. Men varför ska man bli utskrattad när man försöker göra det bästa för sin häst liksom... Tror de verkligen att de får kunder om de förolämpar mig?! (hade köpt sadeln av nån annan om det fanns nån annan som kunde ta hem dom... :( Till rimligt pris... Vilket det inte finns...)

Kanske beror på att det är väldigt ovanligt med 18" sadlar, kolla bara på begagnad-marknaden, är bara 17" sadlar nästan.
Så kanske inte så konstigt att han frågade.... Dock så var det ju ett väldigt klumpigt sätt att uttrycka sig..

Jag förstår att du tog mycket illa vid dej när en säljare beter sej sådär...:(

Men jag har en vännina som är skapt så att hon inte har någon rumpa alls....
Hon blir inte heller tagen på allvar när hon skulle byta sadel och ville ha en som var 15.3/4" eller 16".....

Gubben min har 16½" på sin dressyrsadel ( Kieffer Marzog)...
Och han är ca 189 cm och ca 90 kg....

Fast jagvet inte..kanske det är en inrutad vana för mej att ha så stor sadel...
När jag var hos Pia och Ted Nätterqvist så red jag mest i Teds sadlar och dom är 18"....
Jag känner mej lite fastlåst i mindre sadlar....

Jag har 18" och har iofs stor rumpa :D
Men eftersom många av dressyrsadlarna är så pass djupa så krävs det ju ofta en större storlek än annars.
Tror det blir vanligare och vanligare med 18".
Osmidig säljare på Börjes måste jag säga, inte något sätt att locka kunder på direkt...

Men är det så att folk tror att de är 17" medan de egentligen är 18"? Jag har träffat på en hel del som varit större än mig (har 46 i byxstorlek :o) och de har haft 17" och påstått att de har haft nog med plats. Har även träffat på folk som köper mindre sadlar för att det inte finns plats för mer på hästen, men det är ju inte bra att köpa en för liten sadel ju...
Kan det vara så att folk bara inte vet hur de ska sitta i en sadel? Jag red innan i en 17" (trodde det var en 18" som jag fick berättat för mig av en sadelmakare att jag behövde) och trodde det var bra, men sedan när jag red i en riktig 18" märke jag stor skillnad i ridningen. Hästen trivdes bättre och jag satt bättre i en sadel med rätt storlek.

Eller folk kanske bara är smala?

Smurfmodesty skrev:
Men eftersom många av dressyrsadlarna är så pass djupa så krävs det ju ofta en större storlek än annars.
Jag tror faktiskt inte att folk ahr förstått det riktigt. Många jag träffar på tror att de ska sitta fast i en sadel med djupt säte men det är ju inte det som är meningen... Precis som med alla andra sadlar ska man sitta i mitten av sadeln och med minst en hand bakom rumpan, men folk förstår inte det.. För då behöver ju relativt smala människor ha 18" liksom...

Min sadelsäljare säger att man hellre ska ka en 18" som kanske är liiite för lång för hästen, men som man sitter rätt i....än en 17" som passar hästen i längd, men som an sitter fel i....

Visserligen ska en sadel som utges vara 17" också vara 17" men jag har märkt ganska stor skillnad på olika sadlar i samma storlek, självklart spelar ju bredden på själva sadeln ganska stor roll, om det är flat seat, flat back, djupt säte eller cutback på sadeln.

Vad jag vill komma till är att jag i vissa sadlar utan problem kan ha 16" och det känns inte litet (Min egen är en "liten" 17") och i andra sadlar som jag suttit i har varit 18" och det känts helt ok.
Precis som du skrev så är det ju så länge man sitter mitt i sadeln, med lagom långt bak till bakvalvet och lagom långt fram så är ju sadeln lagom, vad det då är för storlek borde inte spela lika stor roll. (Förutsatt att sadeln inte är väldigt för lång till hästen :o )

Tycker att säljaren på Börjes kunde uttryckt sig lite annorlunda, dessutom borde väl de vilja sälja sina sadlar och inte avråda från köp, iaf om de är smarta. ;)

Hoppas att du hittar en sadel som passar, lycka till!

Senast ändrad:

Ja, det har jag fått höra av min sadelutprovare med. Förr trodde jag att den inte fick vara för lång, men så om det är rätt storlek ligger den inte an längst bak och trycker ändå.

Precis. Min medryttare är liten och nätt med kanske stl 36 i byxor, ca 170 med långa ben och hon sitter bra i min sadel. Hon åker inte runt eller så fast hon nog hade kunnat ha en 16" om hon hade velat.

Ja, jag tycker också att de heöt enkelt borde vara glada att jag vill köpa en sadel av dom... :confused: Han la också till att de säljer en 18" typ en gång per 5 år och att de är väldigt sällsynta.. Folk vill inte ha dom.. Jaha... OCH liksom? Jag köper väl inte en sadel som jag vet kan sälja den lätt sen, jag köper en sadel som jag och min häst vill ha.

Om man har långa ben men inte stor rumpa så finns det ju många märken där man kan få extra långa kåpor.

Sedan tycker jag att sitsstorleken skiljer sig mycket mellan olika modeller och märken, jag kan sitta utmärkt i 16,5 tums sadel medan jag i vissa modeller sitter trångt i en 17,5. Det beror helt på hur sadeln är uppbyggd. 18" är inte extremt stort, många islandssadlar ligger ju på 18" och det är ju ingen som funderar över det.

Diabolical_Kitten skrev:
Tyckte det var dålig stil av honom stt säga så (han frågade mig om jag var så extremt stor att jag behövde en 18"... Vad ska man svara på det... :crazy: Har han ingen servicekänsla? )

Men vad tycker ni? Är 18" verkligen så stort? Ni som är 175cm+ med långa ben, vad rider ni i?
Att kasta sten i glashus... och hur man svarar folk. Det är tydligen inte OK för en säljare att säga något i den stilen till dig men du kan skriva liknande till någon i en tråd på Buke. För att friska upp ditt minne om vad jag pikar dig för: För en tid sedan funderade jag över vad jag skulle välja för sadel. I den tråden skrev jag bl a att jag funderade på att sälja min 17"-sadel som passade hästen, men en 17,5" skulle passa mig bättre. Ett av råden jag fick från dig i den tråden var att jag skulle banta så 17"-sadeln passade.

/Maran, inte det minsta långsint :angel:

Men för att skriva något konstruktivt också - jag tror att det är betydligt fler som skulle passa bättre i 17,5 eller 18"-sadlar än i 17" pga längd och/eller rumpa. Men det varierar mellan olika märken också beroende på hur tillverkaren har mätt och hur sadeln är konstruerad (sits, kåpor m m)

Jag kan svära på att samtliga gånger jag varit på Börjes så brukar jag stå och smyglyssna vid sadelavdelningen :o :D , för jag tycker det är intressant och höra vad personalen/köparen säger om sadeln, man lär sig faktiskt lite av det. (T.ex vilka man inte ska fråga om sadlar när man är där :crazy: )
Iaf så har jag sett flera stycken som köpt 18" sadlar och inte bara islandssadlar!
Och jag kan lova att det inte gått 5 år mellan varje gång jag har varit där. :smirk:
Jag kan sätta vad som helst på att det måste finnas vuxna män som rider i sadlar större än 17", för alla är inte trådsmala, kolla världscupen så får ni se.

I allmänhet så är ju ryttare ganska smala... Jag vet EN i våran klubb som är lite större, och det är en karl... Kollar man på en tävling så finns det inte många överviktiga ryttare..

Själv är jag lång, men då kan man ju bara beställa längre/mer framskjutna kåpor.. Och fortfarande ha 17"...

Det uttalande talar nog mer om säljarens kunskap än om sadelstorlekar. Min sadelmakare säger att folk generellt skaffar sig för små sadlar. Hon sa att de flesta över 170 hade passat bättre i 17,5 eller 18.

Men visst är det så att de är mer sällsynta, iallafall på begagnat marknnade. Men när jag kommenterade det sa hon att det beror nog mer på att de som köper större sitsat gärna behåller sina sadlar.

jag KAN ha 17,5, och jag är ändå liten och har liten rumpa. fast jag föredrar 16,5 eller 17. så det är ju inte bara hur stor man är, utan vad man trivs i också? sadlar är ju väldigt mycket smaksak om man säger så.

jag e nästan 180 och har 17,5 i min dressyrsadel.. smal som fan e jag också men det fungerar

för tillfället rider jag i en storlek 17,, sitter något bättre i den..

Liknande trådar

Islandshäst Jag är helt i blåsten nu med alla sadlar. Jag vet att det finns miljoner sadeltrådar här, men jag skulle verkligen behöva proffshjälp... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
14 872
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna