Aptitförlust- vad gör jag??

glitter

Trådstartare
Fällingstider+brunst= fullblod med dålig matlust.

Tanten har gått ner några kilo och jag vill verkligen mota olle i grind!!
Har bytt från hösilage till hö pga få hästar i värmen, men höet är av samma parti som hon gick UPP av i höstas. Fri tillgång ute, ca 6kg inne. Tyvärr ingen analys.
Ratade bestämt sin lucern så det blev soja. (hon får müsli, soja och lite betfor,lite lucern på kvällen som legat kvar på mornarna nu ett tag..)
Äter väl upp större delar. Utom sista tiden, då åker knappt nåt ner. Äter alltid upp höet inne.
Tränare tipsade om djävulsklo då detta ska öka aptiten!?!

Vad f*n gör jag?? Ökar höet ännu mer så hon iaf får det?
försöker dela upp tillfällena??
Hon åt alfa innan, kan det vara mer aptitligt nu??

OBS OBS! Vi pratar inte magert vrak som ska upp, vill bara inte att hon minskar mer nu!!
Hjälp sökes! :(

Sv: Aptitförlust- vad gör jag??

Vår svårfödda fullblodsvallack håller sig nu bra i hull nu, ger honom Kraft Rehab + Rapsolja så han får per dygn totalt 12kg bra selage (har analysen i stallet?) har alltid kvar i boxen på morgonen, 1kg Rehab + ca 3dl betfor + 2-3dl Rapsolja på kvällen, 0,5kg Rehab + ca 3dl betfor + 2-3 dl Rapsolja på morgonen, vi får inte i han mer selage och Lucern äter han inte. 8år gammal, 1,63 hög och 550kg tung.

Prova Hippo Alfa. Vi har ett kräset fullblod som tvärvägrar müsli i alla former, lusernpellets, de flesta pellets - kort sagt: kräsen på riktigt.

Alfan äter han varje gång och gnäggar efter mer. Hög andel grönmjöl, 135 gr smrp/kg och med en skvätt olja riktigt kraftfulllt.

Till båda:

Ok, men är inte kraffts pellets ganska stora och oaptitliga?

Jo, alfan har ju hon ju stått på innan, ihop med lucern och kornkross, men müsli leverantören lovade att värdena i den skulle ersätta alfan :grin:
Nu när jag funderar lite på det så känns det som viktnedgången började när jag fick slut på oljan några dagar... :o

Visst måste jag hitta ett sätt att få henne att ÄTA upp öht men detta kanske bidrog??Men som sagt, alfan har hon ju alltid ätit.. hur mycket får din??

Blir nog att skicka sambon till affären...

Nu när han bara vilar står han på 3,5 kg/dag, fri tillgång på hösilage (blir c a 20 kg) och fri tillgång på lusern strå (som han inte rör).

Eftersom hon tappar och du sätter det i samband med fällingen så kan det vara bra att tänka på följande till nästa pälsbyte. Den nya pälsen börjar hästen tillverka flera veckor innan och det tar kraft från hästen. Runt jul och nyår är det lagom att börja ge mer foder om de inte ska tappa i hull när fällningen kommer på våren. Så nästa år kan det vara läge att öka fodret då för att slippa ifrån det här problemet nästa år.
Håller med Lovisaleonora om att Hippo Alfa Grow brukar vara smakligt för de flesta hästar. Annars så kan tipsa om att Dodson & Horrells har foder som speciellt anpassat till fullblod och deras speciella behov. Jag har använt Stud Balanser från det sortimentet och hittills har alla hästar älskat det. Så det har ibland fått motsatt effekt på de som verkligen inte behöver ett sådan kraftigt foder, för de har börjat matvägra för att grannen får så god mat när får vanlig tråkig mat :D

okej, men då äter han bara alfa eller?
( låter mycket om man har anann mat också..)

Skickade sambon till affären igår och la i lite i krubban när hon kom in.
den har inte varit så RENSLICKAD på mycket länge!!!:bump:

Men även om hon ätit det innan så vill jag ju vänja in henne så hon fick bara nåt halft mått nu.

Bara att hoppas hoppas att det duger i längden!

PS. Ja, jag ska börja i tid nästa år, hon va bara så fin ända fram till feb i år, trodde hon skulle klara sig!!:cool:

Tråkiga nyheter från stallet imorse...

Hon äter inte upp sin frukost.. Har ingen aning om hur mycket hon lämnat men...

Kan det vara betforen? Kan jag skippa den och bara ge torrt??

Å ge olja och b-vitamin i det torra??

såååå tråkigt, igår kväll åt hon upp allt (utom små majsar):cry:

Han får som sagt strå och utöver det också en bra laddning betfor, olja och riskli.

Vår äter ingen frukost inne, men har en krubba ute där det serveras kraftfoderfrukost. Han väver bara inne på morgonen om han inte får komma ut direkt när det börjar gås i dörrarna, så vi satte krubba ute. Fritt grovfoder 24/7.

Tråkiga nyheter från stallet imorse...

Hon äter inte upp sin frukost.. Har ingen aning om hur mycket hon lämnat men...

Kan det vara betforen? Kan jag skippa den och bara ge torrt??

Å ge olja och b-vitamin i det torra??

såååå tråkigt, igår kväll åt hon upp allt (utom små majsar):cry:
Kolla vid vilken utfodring hon äter bäst och ge mest mat då. Hon har säkert bråttom ut med sina "kavaljerer" nu under brunsten, och har därför inte tid att äta upp. På kvällen kanske hon har bättre aptit. Prova det

Inget jag har egen erfarenhet av (har en häst som blir tjock på luft) men har hört flera rekommendera irlänsk stout, typ Guinness till hästar med nedsatt aptit. En flaska om dagen ska tydligen göra susen. Är inte så dyrt att prova på heller.

Kl

Idag handmatade :o jag mitt fullblod för att hon skulle äta upp sitt halvkilo med pellets Hon får givetvis mer och annan mat men har tappat matlusten och ratar framförallt pellets. Ska prova Hippo Alfa Grov. Suck

Senast ändrad:

Håller med flera som skrivit här. Får din häst tillräckligt med ät-tid och är det vid rätt tillfällen hon fodras med kraftfoder?

Jag hade en häst iväg på försäljningsstall som fullkomligt rasade i vikt. Anledningen var att hon fick all mat inomhus men var van att äta det mesta ute. Hade bråttom ut alltså men inget att tugga på där.

Jag har ett par hästar nu också som är dåliga på att äta upp sitt kraftfoder på en gång. Alltså ger jag dem på eftermiddag/kväll så att det har gott om tid att i lugn och ro tömma krubborna till morgonen.

Lycka till!

;) Krocket

Jag har samma problem som dig, varje år vid denna tiden slutar hon mer eller mindre att äta. Lika frustrerande varje år då jag inte vet vad jag skall göra. I år hade hon dessutom en svår kolik i januari som tog rejält på hennes hull.

Har lärt mig att fodra upp henne under vintern, nästan så att hon bli tjock och har att ta på när denna tid kommer.

Hon äter kraftfoder med glädje men ensilaget har hon inte tid med.... :(
Och enbart kraftfoder kan man inte föda henne på då hon tillhör den kategorin som har gott om energi bara hon andas luft.

/B

Jag har en liten dam (50% fullblod) som jag fick hem i januari, lite väl tunn och maten som de andra fick (havre, lusern, mineraler) var det äckligaste hon kommit i närheten av. Jag provade det mesta.

Nu har jag kommit på att hon inte tycker om när maten blandas så jag har två krubbor, havre i en och betfor, soja, olja och mineraler i en. Ibland lämnar hon betforblandningen men havren äter hon alltid upp. På morgonen får hon bara lite havre, då är det inte lönt att prova med betfor ens.

Hon har blivit jättefin på den här dieten! Så prova med fler krubbor så hon har att välja mellan, om det går.

Försöker svara alla! :D

Jag har haft lilla damen i 4 år (idag faktiskt!!) och under den tiden har utfodringen sett lika dan ut till 90 %. Fri tillgång på grovfoder, kraft på kvällen när man nattar och frukost sen ut på morgonen. Hon har varit lite klurig alla år, men det har inte synts på vikten förrän iår! Denna vintern har hon varit större än vanligt, det kanske är därför jag ser minskningen tyligare iår??

Kanske ska försöka med dubbla krubbor om hon inte ger sig. Jag kommer ut till stallet kl halv 5 och maten ges inte förrän tidigast 7, räcker den tiden med blötläggning, om jag ger betfor på kvällen istället?? Hon äter "alltid" upp kvällsmaten nu, om jag skippar lucernen....

Igår gjorde jag om lite och ger bara den torra maten och blandade olja och övrigt i den, och hon får bara alfa nu på morgonen. Väntar spänt på rapport.
Hon får i sig ca 16kg hö om dagen och går inte hårdare än vanligt. Kan det vara mask eller så??? Hon är lite indragen vid flankerna... :confused:

eller är det bara tid och vänta som gäller....usch:crazy:

Lite bättre nyheter från stallet idag!

Bytte som sagt frukosten till alfa, och allt va slut i krubban innan hon gick ut idag!!:banana:

Ytterligare en fundering...

Jag tittar, klämmer och känner och magkänslan säger mig att hon har bra "hull" men är uppdragen/indragen i flanken. Det har alltid betytt mask på mina andra hästar. Hon är provtagen i tre år och har alltid EPG över/runt 1000.

Så va gäller? Är den bandmask så här års = banminth isf???

Hon har ju bara ätit upp och bra i tre dagar nu så visst, det kan vara hennes tid av matvägran, men hon brukar magra mer jämnt när hon har tappat förr....

Tankar??

Hon dricker upp sin hink på ca 20l varje natt och har fritt i kar i hagen. (fyller på innan jag nattar så hon kanske får i sig 30 liter under Em/natt)

Idag tog jag av täcket eftersom solen värmer:love: och tycker redan hon har fyllt ut igen, kanske har jag varit lite hysterisk??

Men ska kolla extra på vattnet nu ett tag, ute i hagen när det har varit kallt e ju alltid ett gissel, de är ju bra på att välta hinkar! Bytte till karet i förrgår... TACK för att du ger nya vinklar!!

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 644
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 537
Senast: BIMM
·
Foder & Strö Min häst kommer förmodligen att byta ställe nu, från uppstallning till lösdrift. Jag funderar på hur jag ska göra med maten på...
Svar
18
· Visningar
1 938
Foder & Strö Har en liten fullblodsdam som alltid varit liiiite petig i maten. Har sedan jag köpte henne gett lucern. Innan hade jag sämre hösilage...
Svar
3
· Visningar
873
Senast: glitter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka