S

starstruck

är det någon som har hört talas om apsitsen (i hästens historia)? alla förslag välkomnas! :idea:

Sv: Apsitsen

Hoppas DU vet vad det är så du kan berätta för mej sen;)

i wish... ;)

hittar det verkligen ingenstans o vi har i uppgift i skolan att ta reda på det... :smirk:

fick ett tips om att det möjligtvis kunde ha med ngn slags galoppsits att göra.. ska kolla upp det nu :idea:

Min ridlärare har pratat om något som han kallade "moneky-on-the-wheel" eller något liknande.

Det som menas är typ den lätta sitsen tror jag: liksom händerna och fötterna fram och rumpan ut bak. Mot galoppsits.

Apsitsen var väl det som man kallade Caprillis sits när han introducerade lätt sits för omvärlden. Skrattar bäst som skrattar sist? :p

Ingen som kan visa bild?

OM_ridning_-latt_sits.jpg

Lätt sits, fältsits. Den s.k. apsitsen

Jag kan bara tacka för Federico Caprilli! Tydligen, innan han introducerade fältsitsen, så tyckte ryttare att man skulle hoppa med långa stigbyglar, ha benen långt fram, luta sig bakåt och ta tag i tyglarna så att de sa åt hästen att den skulle landa med bakdelen först (eller i alla fall alla fyra benen samtidigt) eftersom man trodde att bakdelen var en bättre stötdämpare än de ack så sköra frambenen.

442px-Muybridge_horse_jumping.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Federico_Caprilli

Ryttaren sitter med baken i sadeln och drar upp knäna så långt det går samtidigt som benen/knäna vinklas utåt. Man sitter bara på rumpan. Ganska svårt att hålla balansen och samtidigt lyfta benen.

Min ridlärare har pratat om något som han kallade "moneky-on-the-wheel" eller något liknande.

Det som menas är typ den lätta sitsen tror jag: liksom händerna och fötterna fram och rumpan ut bak. Mot galoppsits.

"Monkey on a stick" kallades jockeyn Tod Sloan för när han "uppfann" jockeysitsen .

Men VARFÖR i hela friden döper dom lätt sits till APsits?

Möjligt att de döpte det till något fult bara för att de inte gillade hans "uppfinning" men vafan:P Jag försökte se en schimpans på en häst framför mig men hittade ingen likhet mellan lätt sits:D
Men dom försökte göra narr av honom iaf? det kan vi ju vara överens om.

Klart att det är en apa :rofl:
Nä, min teori är att apa nog var ett skällsord, precis som hund t. ex.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Har en 10v gammal valp som har haft diarre sen i söndags, hans diarre stinker dessutom. Han har gått på skonkost sen i måndags men...
2
Svar
24
· Visningar
1 716
Senast: Sol
·
Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
33
· Visningar
1 810
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar