apropå tråden om att rida in 2.5-åring...

T

tirnanog

...och att just quarterhästen sluter sina leder och "stelnar till" snabbare än andra raser.

Vad har ni westernnissar för åsikt om ett liknande fall, nämligen islandshästen. (som ju oxå används inom western, därför lägger jag tråden här!)

Vad är det som gör att den klarar av att bära mer än en annan ponny i samma storlek?

Vuxna människor rider runt med benen precis ovanför marken. Många tror att dom är så starka för att dom är robusta och tåliga, blivit härdade av väder och vind på island, och dessutom orkade dom med tunga vikingar (om dom nu var tunga?)

Jag tror knappast vikingarna brydde sig, dom tog en häst, red på den och tog sig dit dom skulle, när den sen blev kass i ryggen, ja då tog dom en annan.

Jag kan tänka mig att det var stor cirkulation på islänningarna.

Det är ju väl känt att många islänningar får ryggproblem, vissa pressar dom för hårt, "upp med huvet tölta på" sen att ryggen kanske inte är med...det märker man av konsekvenserna sedan...

T.ex. araben skiljer sig lite från andra raser eftersom den har en kota mer eller mindre (kommer ej ihåg riktigt vilken ;). Inte för att folk tror att den klarar av att bära mer vikt för det.

islänningen har inte, vad jag vet, någon speciell skillnad som hjälper den att bära extra tungt, ändå är den så "stark"?????

Har funnits många många trådar om det men jag kan inte hitta de just nu... Kika in på den här korta tråden:
Läs Bojs svar här

Fast det är inte ur en westernryttares perspektiv iof...

/Islandshästryttaren Betsy :smirk:

Man brukar generellt säga att hästar med kortare ryggar är mer viktbärande än hästar med långa ryggar... Islänningar har kortare ryggar, men det mesta handlar om träning så hästern är förbered på vad som skall ske med den...
Man börjar ju försiktigt och måste se till varje individs olika både Fysisk och Psykiska mognad!!!!

tack för svaren!

Läste Bojs inlägg och där fanns det iallafall en logisk förklaring, det med benmärgens storlek o.s.v.

Att dom har kortare ryggar hjälper självklart till, men även andra ponnyer har korta ryggar så det borde man inte kunna gå på???

Om det handlar om träning så tror jag inte man kan få en ponny att bli speciellt mkt starkare än en annan med samma träning, för att bli mer viktbärande. Sådan träning gör man ju på de flesta hästar o då hade ju alla vart "islänningar" kanske... men så är det ju inte

Sen är det ju klart att den ska vara mogen både fysiskt o psykiskt, men så är det ju alltid.

Men det var kul o veta det med benmärgen hade jag ingen aning om! Men det kan ju vara en logisk förklaring!!!

Men som sagt, jag tror ändå inte på träningsbiten, alla kan ju bli starka, men jag tror inte man kan tillföra det där extra starka som kommer med benstommen, via träning.

musklerna blir ju starka, men det är skelettet som ska vara starkare o orka med musklerna oxå, det är väl det som gör det hela?

tack för era svar iaf, alltid kul o spekulera!

Angående muskler och benstomme så är det faktiskt så att även benstommen sucessivt anpassas efter den vikt den ska bära. Om benstommen utsätts för en gradvis, långsam ökad belastning, så blir den grövre och starkare. Muskler kan man rel. snabbt bygga upp och göra starkare.

Det är för att benstomme, senor och ligament ska hinna anpassas för ökad belastning, som träningsintensiteten ska öka långsamt över tid. Det är också därför som det generellt är bättre att utsätta den unga kroppen för lätt belastning tidigt, som gradvis ökas - än att plötsligt börja träna den färdigvuxna kroppen.

Sedan är det naturligtvis så att olika kroppskonstitution är olika lämpad för viss typ av belastning. När vi talar om hästar så är en kort rygg av naturen starkare än en lång. Men en lång rygg ger mer elasticitet och spänst, vilket också kan vara en fördel vid ridning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 005
Relationer Snälla, snälla om någon kommer på vem jag är så säg det inte. Egentligen är väl den här tråden helt meningslös då jag vet svaret själv...
Svar
3
· Visningar
1 116
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 214
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.