Apropå mediebevakning och prispeng

swe

Trådstartare
När det kommer till mediebevakning kan man ju säga att ponnyerna drog vinstlotten (?) vad det gäller årets inomhus sm. De blev ju i allafall uppmärksammade. dagen efter storhästarnas sm stod det inte ens en liten notis i sportbladet om tävlingarna, medan det säkert ägnades fem sidor åt den kommande hockey säsongen. Ponnyerna fick ju i alla fall uppmärksamhet, om än den naturligtvis inte var positiv...
I den lokala tidningen står det mkt om fotboll. Till och med division fem herrar bevakas noga, as if someone care! Däremot kan de inte ett dyft om hästar. När det är tävlingar åker de dit och fotograferar ekipaget som är på banan precis när de anländer, sedan fångar de upp dessa på vägen ut och håller någon sorts liten intervju, där den stackars ryttaren först får förklara reglerna och hur hästar fungerar. Sen blir det ett gulligt litet repotage, Kajsa kom 35a men kämpar på! Passar bättre i Allers än på sportsidorna och säger inte någonting för den som är intresserad och faktiskt vill veta hur det gick på tävlingarna. Är det för att utövarna är övervägande tjejer som vi ryttare blir så nonchalant bemötta? Om jag åkte till en fotbollsmatch och skrev en liknande artikel skulle det bli ramaskri, som ryttare har man redan resignerat.

Sv: Apropå mediebevakning och prispeng

Håller med precis och det är otroligt irriterande...Vår klubb har lyckats hysat bra i år och vad får vi????

EN liten ynka notis på typ 3*5 cm, medans fotboll, innebandy och hockey tar upp 5 sidor MINST!

Och då ahndlar det inte ens om intressanta saker utan typ vems fel det var att de förlorade matchen osv..

Oj vad jag håller med!! Visst kan fotboll vara intressant men man vill inte veta ALLT. Sen undrar man vart damfotbollen syns också!!
Lokaltidningen här tycker jag ändå är rätt bra. Vi har ju ett duktigt damfotbollslag som håller tjejerna framme i sporten. Sen brukar det alltid vara en artikel efter varje hästtävling så långt jag vet, oftast med bild. De som skriver vet fram och bak på hästen dessutom;) Men det är ju bara lokala/regionala resultat, annat är det ju i de nationella tidningarna, usch och fy för dom!!!:mad:

Jag är inte så intresserad av hockey, fotboll osv. men det kan ju vara kul att läsa om och man förstår ju att dom som är intresserade vill läsa om det...

Men!! det är inte särskilt intressant att läsa om P7:s STORA match och att ett visst lag förlorade sin 22:e match osv... Hellre mer blandad sport, hästsport såklart, men även annan mer ovanlig sport (inte för att hästsport är ovanligt:P) än att ha 15 artiklar om fotboll, lika många om hockey och resten tennis, innebandy osv...

Hur ska man göra för att få mer hästar i sporten? Vi hade skickat in bilder o allt om nån tävling, men det var knappt att det kom med :S
Vad vill de att man ska göra egentligen?

Det känns ju faktiskt ganska ofta som om ridning inte blir betraktat som en sport. Av de minst 10 idrottslärarna man han averka i skolan var det bara en som såg ryttare som idrottsutövare. Surt.
Det enda som kan få media att rapportera om en ridtävling är om Malin Baryard är med. Det är jättebra att hon ger sporten pr och mediautrymme, men det hade ju varit kul att höra lite mer om hur det går för våra andra duktiga ryttare också...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka