apropå julpynt...

S

sabbet

Är kunggran giftigt för hästar? de hade pyntat med det i stallet nämligen, någon sa att det var giftigt, men det är väl silvergran som är giftigt för hästarna?

Sv: apropå julpynt...

sabbet skrev:
Är kunggran giftigt för hästar? de hade pyntat med det i stallet nämligen, någon sa att det var giftigt, men det är väl silvergran som är giftigt för hästarna?

är det inte idegran som är giftig

Jag har bara hört att idegran är giftigt..... Kungsgran är väl vanlig grön gran? Har aldrig hört att de skulle vara nån fara..... Brukar slänga in en gran till pållen och fåren så de kan smaska på den. Pålle får så go andedräkt då :D :p

Kolla upp det, har för mig att alla ädelgranar är giftiga och dit hör även kungsgran.

Silvergran, förväxlas ofta med Kungsgran som är silvrig på undersidan av grenarna...så du lär ju inte ta miste :-)..Sedan finns det ytterst få sk förvildade ädelgranar ute i dom svenska skogarna..den mest kända är silvergranen. Sen finns det ytterligare 6 arter som sägs kunna förvildas...dit hör balsamgran, coloradogranen, kustgran, berggran, nordmansgran och pichtagran. Skilnaden du ser mellan en ädelgran och vanlig gran är på barr och grenar. Ädelgranes barr är ganska mjuk, ej direkt stickig...dessutom är den INTE klibbig som granens är. Det är skillnad i grenverk och hur kottarna hänger också..men det orkar jag inte dra nu. Idegranar är inte ett träd utan en buske, dessutom har dom inga kottar utan frön som ser ut som röda bär på..

Vanlig, hederlig GRAN och TALL är ett utmärkt "tillskott" till hästar!
Har hört att enris även ska kunna "ersätta" maskmedel (har inte testat själv).

Något som är direkt DÖDLIGT är idegran.

Citat från Agrias hemsida:

Idegran är en växt som är väldigt giftig för hästar, och är direkt olämplig att ha i stallet. Hästarna tycker mycket om smaken och utgången blir ofta dödlig. Idegranen växer mest i kusttrakterna från Bohuslän till Gästrikland. Man skiljer den från en vanlig gran genom att den är liten, ofta busklik och saknar kottar. Den har små röda bär och platta, skaftade barr som är mörkgröna

RK-1527T.jpg

Måste bara få tillägga (till din väldigt braa förklaring) att idegranens röda "bär" räknas som kottar med fruktkött, i biologiska termer. Har just haft tenta på det! En petitess men kan ju vara intressant.

Kan ju lägga till lite annat onödigt vetande utanför ämnet: bananer är bär och vattenmelon likaså, jordnötter är inga nötter utan en baljväxt!

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: screen
·
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: Celinehenn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit