Apropå Jerringpriset...

Cha9

Trådstartare
Jag fick en fråga på jobbet som jag tyckte var helt relevant - men inte kunde svaret på.

Hur stor är hoppsporten globalt? Den som ställde frågan är inte sportintresserad över huvud taget och tyckte det var självklart att "om man nu ska ställa prestationer mot varandra måste man ju veta hur stor konkurrensen i sporten är".
Som exempelvis tennis - som inte är så stor i Sverige, men som är en mycket stor sport i många andra länder(går på vad jag hört, har egentligen ingen källa på det).

Vi hästfolk tenderar ju att tjata om hur stor ridsporten är, men det kanske är bara här hos oss i Sverige som den är så stor?

Mina googlingskunskaper räckte inte till för jag hittade inga siffror på hur ridsporten ser ut i antal utövare när man räknar globalt...

För övrigt är jag precis som alla andra måttligt road av hur vissa sportjournalister uttalar sig och förminskar en stor prestation (som ÄR svår att jämföra med andra sporter).

Jag fick en fråga på jobbet som jag tyckte var helt relevant - men inte kunde svaret på.

Hur stor är hoppsporten globalt? Den som ställde frågan är inte sportintresserad över huvud taget och tyckte det var självklart att "om man nu ska ställa prestationer mot varandra måste man ju veta hur stor konkurrensen i sporten är".
Som exempelvis tennis - som inte är så stor i Sverige, men som är en mycket stor sport i många andra länder(går på vad jag hört, har egentligen ingen källa på det).

Vi hästfolk tenderar ju att tjata om hur stor ridsporten är, men det kanske är bara här hos oss i Sverige som den är så stor?

Mina googlingskunskaper räckte inte till för jag hittade inga siffror på hur ridsporten ser ut i antal utövare när man räknar globalt...

För övrigt är jag precis som alla andra måttligt road av hur vissa sportjournalister uttalar sig och förminskar en stor prestation (som ÄR svår att jämföra med andra sporter).
Fast varför behöver man veta hur stor konkurrensen är? Det är ju folkets pris och inte något som ska säkerställas statisktiskt för då behöver man inte rösta alls. Vill man vikta prestationerna mot varandra så kommer man behöver en massa komplicerade modeller att räkna efter då det finns så många olika faktorer som spelar in, hur viktar man att det var en unik händelse att ekipaget inte hade ett enda nedslag under ett helt OS kontra konstsim eller surfning?

Är det enbart OS-sporter som är aktuella isf? Vad ska vi rösta om de år det inte går något OS, eller fortsätter vi rösta enbart på OS-sporterna och alla andra är dömda till glömska oavsett hur stora prestationer de gör? Om ridsporten plockas bort från OS är det ingen prestation längre att ligga i världstoppen?

Jerringpriset handlar ju inte om att objektivt ställa prestationer mot varandra, det finns andra pris till sånt. Så även om frågan är intressant så är den ganska ointressant just i detta sammanhang.

Jo, så är det i och för sig. Jag sa precis så men fick lite mothugg... Å andra sidan är det ju ändå ett "val", där idrottsprestationer ställs mot varandra. Personen som ställde frågan tyckte i princip: "jag vet inget om vare sig golf eller hästhoppning - om jag ska kunna rösta måste jag ha något att hänga upp det på".

Förresten undrar jag om inte intentionerna när priset instiftades var just att "folket" skulle få chansen att visa vilken prestation som gjort störst avtryck "ute i stugorna"? Att det sedan i praktiken blev vilken person som var mest populär, redan från början, räknade man kanske inte med...

Det är i alla fall intressant att det är svårt att hitta sammanfattande siffror för åtminstone Amerika, Europa och Asien. Man brukar kunna hitta all sorts statistik med bara några knapptryck nuförtiden.

Jerringpriset handlar ju inte om att objektivt ställa prestationer mot varandra, det finns andra pris till sånt. Så även om frågan är intressant så är den ganska ointressant just i detta sammanhang.

Det där verkar ju bero lite på om "rätt" person vann enligt sportjournalisterna.
Tex När Charlotte Kallas med sitt EM-guld slog Tre kronors VM och OS-guld. Då hette det att "jamen Kalla är populärare bland folket" inte 17 skrek sportjournalisterna att det var röstningskupp från skidförbundet då inte :cool:

Det kanske inte säger så mycket om hur stor/populär sporten är (globalt), men om man tittar på världsrankingen så ligger ju få av våra svenska stjärnor i toppen. Det är ju typ bara Peder F och RGB som finns med bland topp 20, resten ligger en ganska bra bit efter. Och Peder åkte ju upp en bra bit just tack vare OS, vad jag förstår. Han har tills typ All In kom in i bilden legat runt plats 150, tror jag nämndes i någon intervju. Så just konkurrens finns det väl absolut.

Jo, så är det i och för sig. Jag sa precis så men fick lite mothugg... Å andra sidan är det ju ändå ett "val", där idrottsprestationer ställs mot varandra. Personen som ställde frågan tyckte i princip: "jag vet inget om vare sig golf eller hästhoppning - om jag ska kunna rösta måste jag ha något att hänga upp det på".

Förresten undrar jag om inte intentionerna när priset instiftades var just att "folket" skulle få chansen att visa vilken prestation som gjort störst avtryck "ute i stugorna"? Att det sedan i praktiken blev vilken person som var mest populär, redan från början, räknade man kanske inte med...

Det är i alla fall intressant att det är svårt att hitta sammanfattande siffror för åtminstone Amerika, Europa och Asien. Man brukar kunna hitta all sorts statistik med bara några knapptryck nuförtiden.
Det är klart att det är ett val där prestationer ställs mot varandra. Men det är ju väldigt få bland "folket" som är så insatta i alla sporter att de kan ställa dem mot varandra. De går helt enkelt på sin egen upplevelse av vem som förtjänar priset. Det är ju i högsta grad subjektivt.

Om nu framtidens Jerringpristagare utses av en objektiv algoritm, så att de vita medelåldersmännen inte behöver sura när deras preferenser inte används som facit, vad ska algoritmen ta hänsyn till?

1) Antalet utövare = storleken på konkurrensen

2) Antal medaljer och mästerskapstitlar som står på spel. I t.ex. simning och löpning tävlar man över flera distanser och separat för män och kvinnor, alltså kan inte en medalj/mästerskap i dessa väga lika tungt som en medalj i t.ex. kulstötning.

Hur gör vi med idrotter uppdelade i t.ex. viktklasser. En lösning vore att dela upp utövarna också i viktklasser. Då vore det dock inte att se det som en prestation för en man att vinna flugvikt i boxning.

Den här golfaren som var så mycket mer värd Jerringpriset hade vunnit en master - hur väger man dessa mot t.ex. en GP i hästsport, friidrott eller rally? Eller placeringar i en World cup (hur gör vi då med amerikanernas "World series"?). Att ingen SVENSK vunnit något på x antal år är inget argument. I så fall borde första svensk att vinna något i t.ex. bowls bara kunna gå upp på SR och hämta sitt pris. Ska man säga att det enda som räknas är EM, VM och OS? (hur gör man med t.ex. ett OS där de bästa uteblir pga t.ex. virus eller bättre pengar i gärdsgårdsserien i Dubai?)

4) Ska man ha någon form av fysiska krav, t.ex. extra poäng för brända kalorier (långdistansskidåkarna vinner jämt) eller antal minuter man arbetat på max puls? Rent fysiskt borde varje iron man eller extrem maratonlöpare som lyckades finnas i en resultatlista vinna.

5) Ska någon hänsyn tas till risk - dvs plus poäng för risken att dö eller skada sig under utövandet av idrotten? (extrem sidåkare och fälttävlansryttare skulle tacka - formel 1 förare är ju redan uteslutna eftersom de inte har godkända tävlingar - golfare skulle sura)

6) Hur gör vi med lagidrotter? Ses ett lag som ett odelbart objekt eller ska vår algoritm fördela prestationspoäng och enligt vilken nyckel: speltid, per huvud...? Otur för t.ex. Zlatan som är bäst, men som inte kan få priset pga få medlajer och mästerskap och många och dela eventuella prestationspoäng med.

Snabb googling:

Ryttar VM i Caen 2014 hade 76 deltagande nationer (då i alla grenar som inkluderades i mästerskapet). Med ca 1000 aktiva. Sen är ju 76 länder det antalet länder som deltar i hela RyttarVM och inte bara hoppningen men hoppningen är ju inte den minsta av grenarna, gissningsvis är det kanske till och med den största?

I kvalet till Fotbolls VM 2018 deltar 52 av UEFA:s 54 medlemmar (sen är det ju bara 13 som får spela VM men den korrekta siffran att räkna tycker jag är 52 länder).

Båda hittades på Wikipedia då jag inte orkade googla fram nåt mer tillförlitligt. Men berätta gärna om nån hittar nån annan siffra.

Tänker att det borde finnas information om detta på FEIs hemsida? De om några borde ju ha koll på hur det ser ut internationellt, åtminstone när det kommer till hur stor sporten är när det kommer till tävling :)

Det där verkar ju bero lite på om "rätt" person vann enligt sportjournalisterna.
Tex När Charlotte Kallas med sitt EM-guld slog Tre kronors VM och OS-guld. Då hette det att "jamen Kalla är populärare bland folket" inte 17 skrek sportjournalisterna att det var röstningskupp från skidförbundet då inte :cool:

Va? Charlotte Kalla har definitivt inget EM-guld.

Men jag undrar så här: någon försökte räkna "utövare" av en viss sport, det blir ju också lite intressant.
För hur ska man räkna egentligen? Spelar egentligen antalet tävlingslicenser någon roll?

Det finns ganska många sporter som är fritidsaktiviteter/hobbies för väldigt många, men där man kanske inte tävlar så aktivt eller "på allvar".

Hästsport/ridning är ett sådant exempel, även t.ex. golf, skytte (i vid bemärkelse träning inför jakt eller som hobby) eller skidåkning skulle kunna passa in där.
Det finns massor med människor som utövar sporterna, men bara några få som har tävlingslicenser. Jag har aldrig någonsin haft någon tävlingslicens i en klassisk ridsport t.ex., och bara få gånger deltagit i någon som helst tävling med häst. Och det finns många med mig, som har häst, rider eller kör häst men som aldrig tävlar...

Sedan finns det extremt smala sporter, med få utövare överhuvudtaget, och nästan ingen som utövar sporten som fritidsnöje. Jag antar att backhoppning t.ex. hör dit.

Så ska man räkna "licenser" eller "antal utövare"?

Visst är det intressant!?

Ridsporten är ju organiserad så olika i olika länder, så det är säkert jättesvårt att få fatt på några siffror. Jag tänker mig att tävlingsstarter (på alla nivåer) kunde vara en värdemätare. Nu orkar jag inte leta så jätteseriöst - det är ju lite av en ickefråga. Däremot tycker jag att det är jättemärkligt att vi faktiskt inte vet.

Snabb googling:

Ryttar VM i Caen 2014 hade 76 deltagande nationer (då i alla grenar som inkluderades i mästerskapet). Med ca 1000 aktiva. Sen är ju 76 länder det antalet länder som deltar i hela RyttarVM och inte bara hoppningen men hoppningen är ju inte den minsta av grenarna, gissningsvis är det kanske till och med den största?

I kvalet till Fotbolls VM 2018 deltar 52 av UEFA:s 54 medlemmar (sen är det ju bara 13 som får spela VM men den korrekta siffran att räkna tycker jag är 52 länder).

Båda hittades på Wikipedia då jag inte orkade googla fram nåt mer tillförlitligt. Men berätta gärna om nån hittar nån annan siffra.

Ja här vill jag nog rätta lite.

UEFA är det europeiska fotbollsförbundet (som har medlemmar en bit utanför det fysiska Europa och innehåller en del "länder" Färöarna och Wales). Dina siffror om 52 kvalande och 13 deltagande handlar alltså om Europas del.

Totalt i hela VM-kvalet deltar 199 länder. Men det är alltså inte helt att jämföra med självstyrande stater. Samtidigt som det säger en del om fotbollens storhet att dessa "länder" kan ställa upp med egna landslag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka