Apropå bakåtvänd bilbarnsstol. Någon med gott om benutrymme?

Lupino

Trådstartare
Dottern är 1 och vi har en britax hiway-stol till henne. Nu ska vi köpa en till stol till vår andrabil och undrar viken vi ska ta. Jag ser ju på hiway-en att det omöjligt går att sitta med benen som i en stol i den (det finns ingen plats för fötterna mellan bilens ryggsäte och bilstolens sittdyna). Än så länge är det inget problem eftersom hennes ben är så korta att hon kan ha dem raka utan att slå i bilens ryggsäte.

Finns det någon stol som alltså står längre bak i sätet så att det går att få ner barnets fötter där? Annars är jag rädd att dottern inte kommer tycka det är roligt att åka bil som lite äldre...

Eller tänker jag fel? Tips önskas!!
 
Sv: Apropå bakåtvänd bilbarnsstol. Någon med gott om benutrymme?

Vet inte riktigt hur Britaxen är i modellen, men vi har en Akta cosmic XTP åt vår dotter, och jag tycker att det verkar finnas gott om utrymme för benen även när hon blir lite längre (hon är ju bara 2 ännu...) Annars kan man ju vinkla om ryggstödet på bilsätet lite (om stolen står fram vill säga), men fortfarande måste man ju se till att stolen står stadigt isf...
 
Sv: Apropå bakåtvänd bilbarnsstol. Någon med gott om benutrymme?

Den modellen är ändå en av de modeller som ger ganska gott om utrymme för benen när de blir lite större.
Vi har Britax Eclipse som ser hyfsat liknande ut och de har alla suttit bra i den tills de vuxit ur den på längden. (ryggstödet) Även i makens bil som är betydligt trängre än min...

Det finns ett par saker till som påverkar hur mkt plats det blir för benen.
1. Hur djupt sätet är, dvs hur långt ifrån ryggstödet stolen hamnar.
2. Om man har möjlighet att luta ryggstödet mer bakåt där stolen finns.

Men man kan lätt konstatera att bilar av idag inte är konstruerade för att man ska få plats med mer än max en bakåtvänd barnstol i dem om man själv som förare ska kunna sitta hyfsat bra.
 
Sv: Apropå bakåtvänd bilbarnsstol. Någon med gott om benutrymme?

Vincent har en Akta Graco cosmic tror jag den heter. Jag tycker att det ser ut att finnas bra med plats för benen. Den går att ha ganska långt fram på sätet. Man kan låta "klacken" på stolen hänga ner framför sätet.
 
Sv: Apropå bakåtvänd bilbarnsstol. Någon med gott om benutrymme?

Mina får sitta med böjda ben, har två bakåtvända stolar i baksätet (Britax freeway) i en Nissan Sunny. Vet de inget annat är det heller inga problem.
 
Sv: Apropå bakåtvänd bilbarnsstol. Någon med gott om benutrymme?

För oss skulle det inte vara ett alternativ, med tanke på att vi åker ganska långa sträckor (25 resp 85 mil). Att sitta med böjda ben så länge är inget jag vill utsätta mina barn för (även om vi på den längre turen har 1-2 stopp för bensträckning). Kortare sträckor ser jag inga som helst problem att låta barnen sitta med böjda ben (ex.vis till/från affären eller liknande)
 
Sv: Apropå bakåtvänd bilbarnsstol. Någon med gott om benutrymme?

Vi åkte över 70 mil på en dag på det viset i somras, det var inga problem då heller.
 
Sv: Apropå bakåtvänd bilbarnsstol. Någon med gott om benutrymme?

Jag tror att det beror mer på bilen är stolen hur mycket plats det blir för benen.
Vi har en akta duoflex och vårat problem är att barnet får ner fötterna mellan stolen och sätet och fastnar. Så vi får stanna ca. var tionde minut för att ta loss fötterna annars skriker lillen som en stucken gris. I alla fall jag blir en stor trafikfara när jag har ett hysteriskt skrikande barn i baksätet. Eftersom han är tyngre än 11 kg så ska "klacken" på stolen enligt bruksanvisningen vara nedanför sätet, så vi kan inte ha stolen längre in i sätet så att han inte får ner fötterna. Hade vi haft det skulle han hur som helst suttit med knäna vi öronen.
Vet inte riktig hur länge vi lyckas hålla ut med att ha stolen bakvänt. Detta är tredje stolen vi har provat och det blir ingen skillnad, så det är kanske bilen som är felkonstruerad för barnstolar.
Vi har inte varit i stan sedan före jul eftersom bilresorna är en mardröm numera. Antar att vi får hålla oss hemma detta året.
 
Sv: Apropå bakåtvänd bilbarnsstol. Någon med gott om benutrymme?

Vi har en izi besafe...den som jag även lovprisar i den andra tråden.

Jason är bara 1 år än så länge, men en lång 1-åring.
Det ser ut som att det finns bra med plats för benen sen oxå.
Stolen sitter i framsätet på en mercedes 300 från -87.

Har tidigare haft en likdan stol (innan vi volta och totalförstörde bilen) i en volvo v40 från -00 även där fanns det benutrymme.
 
Sv: Apropå bakåtvänd bilbarnsstol. Någon med gott om benutrymme?

Jag tror att det beror mer på bilen är stolen hur mycket plats det blir för benen.Vi har en akta duoflex och vårat problem är att barnet får ner fötterna mellan stolen och sätet och fastnar. Så vi får stanna ca. var tionde minut för att ta loss fötterna annars skriker lillen som en stucken gris. I alla fall jag blir en stor trafikfara när jag har ett hysteriskt skrikande barn i baksätet. Eftersom han är tyngre än 11 kg så ska "klacken" på stolen enligt bruksanvisningen vara nedanför sätet, så vi kan inte ha stolen längre in i sätet så att han inte får ner fötterna. Hade vi haft det skulle han hur som helst suttit med knäna vi öronen.
Håller helt med, angående bilkonstruktionen. VÄLDIGT många bilar är trånga att sitta i och det gör ju också att det blir ont om utrymme för benen när man sätter dit en barnstol. Det hänger liksom ihop...

Prova att lägga en kudde eller ihoprullad filt mellan stolen och ryggstödet :idea:
 
Sv: Apropå bakåtvänd bilbarnsstol. Någon med gott om benutrymme?

Prova att lägga en kudde eller ihoprullad filt mellan stolen och ryggstödet :idea:

Men inte kan man göra så? Hur blir det då med säkerheten?
Till vår hiway ingår en "frigolit"-kudde (med spår i) som ska hjälpa stolen komma upp lite i framkant när man har väldigt skålade säten. Är lite besviken på att den inte gör att stolen hamnar längre från ryggstödet än den gör (fast utan den skulle inga ben gå ner alls vad jag tycker det ser ut).

I övrigt tackar jag för tipset att ställa in framsätesstolsryggen lite mer bakåtlutad, borde ju ge några centimeter till...

Annars ska vi titta på BeSafe Izi kid, det var bara det att vi köpte vår stol på en "special-butik" ( http://www.sakerhetsbutiken.se/ ) där de anser sig kunna en massa och de tyckte absolut inte BeSafen var att rekommendera... Sen sa de även att Britax Hiway var det enda vi kan ha i vår lillbil, Audi A3 (men nu sitter den i en Audi A6).
 
Sv: Apropå bakåtvänd bilbarnsstol. Någon med gott om benutrymme?

Alltså lägg kudden där fötterna inte ska vara. Det borde inte påverka säkerheten alls.
 
Sv: Apropå bakåtvänd bilbarnsstol. Någon med gott om benutrymme?

Nu kanske jag är trögfattad, men var menar du någonstans? Enda stället jag ser vits med en kudde är ju för att få bilbarnstolens framben tillbakaflyttad från passagerarstolens ryggsäte. Och där bilbarnstolens framben (i vårt fall bygel) står är ju samma ställe som barnets fötter ska vara...:confused:

Om det är där du menar ändå att kudden ska ligga så menar jag att det borde kunna bli sämre säkerhet då kudden, även om den är hårt ihoprullad, kan ge efter. I alla fall vår stol är ju fastspänd med säkerhetsbältet (som ska sitta väldigt hårt spänt). Om då kudden skulle ge efter vid en krock så finns det ju helt plötsligt en rörelsemarginal för stolen.
 
Senast ändrad:
Sv: Apropå bakåtvänd bilbarnsstol. Någon med gott om benutrymme?

Det var Njalas kommentar om att barnet fastnar med fötterna som jag tipsade om att lägga en kudde mellan stolen och ryggstödet, så att fötterna inte får möjlighet att trassla fast sig nånstans.
 
Sv: Apropå bakåtvänd bilbarnsstol. Någon med gott om benutrymme?

Aha! Det förklarar saken. Att stoppa in en kudde bara för att hindra barnet stoppa ner benen är ju en annan femma!!:D
 

Liknande trådar

Småbarn :( Loke har 2 bilstolar. En Britax 2 way som han använder hos mig och en BeSafe Izi Kid som han använder hos sin pappa. (BeSafen...
2
Svar
35
· Visningar
2 579
Senast: Gandalf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp