Apropå avelsvärdering/premiering. Fråga bara på kul.

Rie

Trådstartare
Det var aldrig fråga om att avelsvärdera vår kille, men man har ju lekt med tanken om ponnyavel. Dock är ju inte halvblod välkomna i ridponnyaveln längre.
Det skulle i alla fall vara intressant att höra om ni tycker att han skulle ha haft något där att göra.
Han är valack sedan 1 år, så det är rent hypotetiskt. Tanken dök upp efter en diskussion,och det kan vara kul att höra vad ni tycker.

Bilder finns på http://www.ryttartorget.se/index.php?module=photoshare&func=showimages&fid=17
Stammen Pablo-Windwurf och han är nu som treåring 153 cm.

Är det en modell som är önskvärd hos ponnyägare?

Sv: Apropå avelsvärdering/premiering. Fråga bara på kul.

Din häst ser jätte trevlig ut. Håller inte på med ponny avel själv. Men är han inte lite stor för att avla inom ponny med? Är ju lite svårt att sia om eftersom man bara tittar på kort, annars tror jag han säkert kunde tillfört något inom ponnyaveln. Typmässigt är han ju trevlig. Gångarterna kan man ju inte säga något om.

När det gäller ridponnyavel är det lika svårt att få en hingst godkänd där som vid hbl bruksproven.
Ställ ut honom får han guld d.v.s 40 poäng och visar något utöver det vanliga i t.ex hoppning ( ej lös hoppning) kan allt vara möjligt.
men tyvärr är han bara fin finns ingen hingst marknad för honom inom de etablerade avelsorganisationerna.
Det är inte lättare att bli godkänd inom ponny än det är inom Hbl.
Ett litet Hbl har samma gener som ett stort Hbl, då kan man lika gärna använda en som är godkänd inom Hbl aveln för att få det bästa.

Han är så himla snygg! Som en "snäppet bättre Mc", eller så som jag helst velat att Mc såg ut, särskillt halsansättningen.

Snygg liten kille. Men som de andra redan sagt, det är inte lättare att bli godkänd för ponnyavel än för hbl.

Det finns ju en hbl-hingst som är gdk för RP-avel, Minotarus. Han är väl ungefär lika hög tror jag? Men jag vet inte hur mycket använd han är eller vad han lämnat. Har hört att han ska ha ett gräsligt humör i alla fall.

Hmm intressant har han ett dåligt humör? Är det fler som hört det?
Det är väldigt dumt här i sverige att man inte testar stalltemperament som man gör i Holland o Tyskland

Japp. Har får nära källa att han inte var att leka med som yngre i alla fall.

Det låter lovande när man använder dom i avel för barnponnyer. Jag hoppas att man i framtiden kollar upp temperamentet på våra ponnyhingstar!

Magdalena skrev:
Japp. Har får nära källa att han inte var att leka med som yngre i alla fall.
Tänk vad olika åsikterna kan vara, jag har en kusin som under flera år dagligen såg Minotaurus i stall och riden, och hon tjatade alltid på oss: Varför använder ni inte Minotaurus i er ridponnyavel, han har ju så underbart temprament och är så lätthanterlig!

Rodde skrev:
Det låter lovande när man använder dom i avel för barnponnyer. Jag hoppas att man i framtiden kollar upp temperamentet på våra ponnyhingstar!
Nog är det lite konstigt när ASRP godkänner fullblodshingstar som i stammen har hingstar som inom fullblodsaveln betecknas som *savage* dvs livsfarliga, säkert mkt lämpliga för avel för barnponnier, men det är väl det heliga fullblodsinslaget som spökar igen.....

vilka då, skulle vara kul att veta vilka då? Jag har personligen aldrig hört något om någon av xx hingstarna.
Men snart får vi välja själva....

Då är du tydligen inte så väl insatt i fullblodsavel. Men det finns väl ingen anledning att hänga ut enskilda hingstar här på detta forumet. Tids nog lär väl avkommorna tala sitt eget språk, synd bara att det blir dom ovetande stoägarna/uppfödarna som får ta smällen.

Nej, jag är inte det minsta insatt i fullblodsaveln. Jag avlar HBL samt ridponnyer och welsh Binte fullblod.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka