S

Spider84

Är det någon här inne som är bra på att lära sina hästar trick?

Har en unghäst hemma (4år) som hade behövt lite extra psykisk stimulans. Buga och hälsa står på listan...det vet jag i alla fall hur jag ska gå till väga med.

Den gamla kan hälsa, men inte buga helt ännu. Den lille är dock mycket kvickare på att lära sig så jag tänkte att det hade varit en kul grej att komminucera med: att apportera.

Men jag kan inte riktigt komma på hur man ska lära dem det. Det är ju inte riktigt som med en hund...de tuggar, bär och biter ju gärna på saker mer än hästar gör.
 
Sv: Apportera

Jag lärde in apportering på min häst på mkt kort tid. T.o.m snabbare än på mina hundar. :) Körde klickerträningstänk och shejpade fram apporteringen. Var mycket lätt att förstärka bra gripande och hålla fast. Jag kan nu kasta, han går och hämtar och lämnar sedan av i handen...
 
Sv: Apportera

Va kul!:) Det skulle jag vilja lära min häst oxå. Vad är klickerträning??
 
Sv: Apportera

Hur lärde du dom buga o hälsa då? :confused: Var kan man få tag i en klicker, o i vilken prisklass ligger dom?
 
Sv: Apportera

Skutta in på Canis hemsida; www.canis.se och titta. Finns kort introduktion och även tips på litteratur.

Kortfattat bygger det på positiv förstärkning (dvs. morot till hästen) och negativt straff (dvs. moroten stoppas undan tex om hästen försöker ta för sig själv). Man fokuserar på det visuella alltså rena beteenden utan att fundera på vad hästen tänker, eftersom det är svårt att vara tankeläsare ;) . Undviker att locka och "lura" utan hästen får försöka själv och man shejpar fram beteenden i små små steg. Targets används ibland. Man använder systematiskt en betingad förstärkare som t.ex. kan vara en klicker eller ordet "bra". En klicker kostar 25-30 kr fast det är inte det som är hemligheten utan själva upplägget. Frivilligheten gör att hästen startar upp hjärnan och blir lyhörd.

Jag har ingen färdig bugning men har börjat shejpa genom att vi lagt ihop steg bakåt med ena benet samtidigt som han sänker nacken. Putta boll, vinka med frambenen rakt framåtsträckta (ett i taget ;) ) backa, sätta mulen på marken, "hovmatta", apportering, pussas, stoppa huvudet i grimman själv, ta bettet i munnen själv, stå lös är några saker jag testat. Vissa har jag satt kommando på.
 
Sv: Apportera

Min shettis stegrar på kommando med ryttare, men nu rids hon inte mer, tror ni det går lättare att lära henne stegra från marken nu när hon inte rids mer?
 
Sv: Apportera

Gå tex in på Hundträning och sedan Bibliotek Där finns en avdelning som heter Klickerträning. Där står det om vad klickerträning är m.m.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp