strawberrysylt

Trådstartare
Eftersom våra två äppelträd äntligen börjat ge massa frukt har jag nu massor av äpplen att göra nåt av!:love:

Igår lagade jag tio burkar äppelmos:) och så har jag gjort två satser kräm och tänker göra mer:d, men vet någon om man kan frysa in äppelkräm? Det borde man väl kunna?

Fler tips på vad man kan göra för roliga saker med äpplen?

//r

Sv: Äpplen!

Ett tips är att skiva äpplena och frysa in dem i lagom stora portioner. Då har du hela året när du vill vara huslig :)

Äppelpaj såklart!!

Ja du kan frysa. Men inte färdig kräm, det blir inte gott.

Däremot kan du göra allt utom att ha i potatismjölet (eller vad du nu använder för att tjocka till det med). Frys in det nästan-färdiga, och när du tar fram det så kokar du upp och tillsätter förtjockningen.

Tack så jättemycket för tipsen båda två! line_n: Det har jag gjort, har två byttor med äppelskivor i frysen nu, blir nog fler med =) tanten: Åh, vad smart! Så långt tänkte inte jag, men då ska jag göra så! =D Måste bara ragga upp lite fler byttor^^

//r

Ett tips är att skiva äpplena och frysa in dem i lagom stora portioner. Då har du hela året när du vill vara huslig :)

Äppelpaj såklart!!

Ska man skala dem först, innan man kärnar ur och skivar?

Allmän fråga: kan man torka äpplen genom att skala, kärna ur och skiva så det är hål i mitten och sen hänga upp på snöre i källaren, i ett mörkt och relativt torrt rum med bra ventilation och utan damm etc? Rummet jag tänker på är typ ett litet svalförråd nere i min källare. :)

Skala!
Det blir mosigt när de tinar och då är det väldigt kladdigt att få bort skalen.

Ja, det går utmärkt att torka. jag har aldrig gjort det men vet att det funkar. Finns säkert tips om du googlar.

Ah, såklart det blir mosigt när de tinar. Kan man kanske i så fall använda de frysta äppleskivorna i fryst tillstånd när man gör äpplepaj/motsv och så tinar de upp lagom i ugnen under tillagning sen? :)

En annan sak man kan göra är att köra dem i en råsaftcentrifug och frysa in.
Det skall jag göra i dag.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 684
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka