Applaws torrfoder + dåliga magar?

MelinaF

Trådstartare
Hej!
Våra katter får idag Applaws chicken torrfoder samt MUSH färskfoder. :)
Enda anledningen till att jag har kvar torrfoder övht är för att ena katten behöver det för fodrets tarmpassage.

Men... På senare tid tycker jag att båda katterna blivit mer mjuka i sin avföring, och jag ser att Applaws har förändrat utseendet på torrfoderkulorna. Jag gav Stomax till katterna en vecka och då stabiliserades magarna, men nu är det lite liknande igen. :turd: Så min fundering blir om någon har liknande erfarenheter samt om någon vet om de även ändrat fodrets innehåll?

Tack på förhand.

Jag har också reagerat på att de har ändrat sitt innehåll. Kulorna har blivit mycket mörkare. Däremot stod det inget om det på påsen. Mina reagerade i ett par dagar med lös avföring efter att jag gick in på den nya påsen. Det stabiliserades dock ganska snabbt. Jag började dra igång en process där jag kontaktade återförsäljaren men jag la ner det eftersom katternas magar blev bra igen. Jag var väldigt upprörd över att de ändrat på innehållet utan att informera.

Jag har också reagerat på att de har ändrat sitt innehåll. Kulorna har blivit mycket mörkare. Däremot stod det inget om det på påsen. Mina reagerade i ett par dagar med lös avföring efter att jag gick in på den nya påsen. Det stabiliserades dock ganska snabbt. Jag började dra igång en process där jag kontaktade återförsäljaren men jag la ner det eftersom katternas magar blev bra igen. Jag var väldigt upprörd över att de ändrat på innehållet utan att informera.

Tack för ditt svar.
Jag har varit i kontakt med Gibbon som är återförsäljare och enligt dem ska innehållet ej vara förändrat. Det enda är att de har förflyttat sin produktion så de numera producerar både hund och kattmat i samma land. Men jag tycker det dock är märkligt att kulornas utseende är förändrat men då inte dess innehåll? Våra katter har alltid varit fina i magarna, jag förstår inte. Jag får avvakta och se.

Tack för ditt svar.
Jag har varit i kontakt med Gibbon som är återförsäljare och enligt dem ska innehållet ej vara förändrat. Det enda är att de har förflyttat sin produktion så de numera producerar både hund och kattmat i samma land. Men jag tycker det dock är märkligt att kulornas utseende är förändrat men då inte dess innehåll? Våra katter har alltid varit fina i magarna, jag förstår inte. Jag får avvakta och se.
Hade de någon förklaring till att kulorna hade ändrat utseende? Kulorna är ju mycket mörkare nu, åtminstone är det så för mig.

Ja, samma här. Men det skrev dem inget om....... O_o
Jäkligt skumt. Jag har någon bild jag tagit där de nya kulorna ligger bredvid de gamla så man ser färgändringen. Man kanske skulle skicka bilden till dem och fråga varför det är så stor skillnad...?

Jäkligt skumt. Jag har någon bild jag tagit där de nya kulorna ligger bredvid de gamla så man ser färgändringen. Man kanske skulle skicka bilden till dem och fråga varför det är så stor skillnad...?

Ja! Det tycker jag! Är det något du skulle vilja göra?
Mvh Melina

Jag har försökt att gräva lite i detta, och har förstått att Applaws använder kycklingmjöl istället för rent kött som proteinkälla (vilket såklart är sämre). Denna förändring ska dock ha skett för ca 1,5 år sedan, så jag tänker att det inte riktigt kan vara just det som påverkat katterna. Dock kan ju kyckling vara något som de har tendens att utveckla överkänslighet mot, precis som fisk.....
Vi håller på lite med uteslutningsmetoden här hemma just nu.... Plus att vi ger Prokolin då Stomax inte riktigt hjälpte.. Jag kör på MUSH färskfoder och blötmat ett tag framöver nu och ser hur det blir, jag vill oavsett helst utesluta torrfoder helt. :) Hur går det för dig?

Jag har inte hört av mig till Applaws för att fråga. Men jag har inga problem med katternas magar nu. Det var bara i övergången som de reagerade. Nu har jag en kull på 5 st som också fått Applaws Kitten Chicken och ingen av dem har magen reagerat på heller :).

Jag har inte hört av mig till Applaws för att fråga. Men jag har inga problem med katternas magar nu. Det var bara i övergången som de reagerade. Nu har jag en kull på 5 st som också fått Applaws Kitten Chicken och ingen av dem har magen reagerat på heller :).

Okej, bra att de är fina i magarna nu. Ha bara i åtanke att det är kycklingmjöl i, alltså inte det bästa. :)

Okej, bra att de är fina i magarna nu. Ha bara i åtanke att det är kycklingmjöl i, alltså inte det bästa. :)
Det visste jag redan :). Det är ju därför det är lägre pris än många andra spannmålsfria foder. Har givit mina Acana förut, och överväger att gå tillbaka eller börja med Orijen istället. Bytte från Acana då senaste kattungekullen hade lite känsliga magar men det blev bättre med Applaws.

Det visste jag redan :). Det är ju därför det är lägre pris än många andra spannmålsfria foder. Har givit mina Acana förut, och överväger att gå tillbaka eller börja med Orijen istället. Bytte från Acana då senaste kattungekullen hade lite känsliga magar men det blev bättre med Applaws.

Om du ska utfodra kattungar är Acana ett bra val, Orijen kan bli starkt för deras magar. :)
Applaws är ju "mildare" på ett sätt eftersom det inte innehåller lika mycket protein, men det beror på vad man har att göra med för individer. Jag kommer försöka utesluta torrfoder helt, det är för mycket skit i.

Om du ska utfodra kattungar är Acana ett bra val, Orijen kan bli starkt för deras magar. :)
Applaws är ju "mildare" på ett sätt eftersom det inte innehåller lika mycket protein, men det beror på vad man har att göra med för individer. Jag kommer försöka utesluta torrfoder helt, det är för mycket skit i.
Hade gärna utslutit torrfoder också, men med kräsna katter som är lite känsliga mot alla bra blötfoder jag försöker med så får jag köra på torrfoder också så länge.

Denna kullen har fått lite Orijen också faktiskt, men det verkar deras magar klara av. Men man märker att man får passa sig lite extra när det är mycket protein i fodren. Det blir lätt reaktioner.

Hade gärna utslutit torrfoder också, men med kräsna katter som är lite känsliga mot alla bra blötfoder jag försöker med så får jag köra på torrfoder också så länge.

Denna kullen har fått lite Orijen också faktiskt, men det verkar deras magar klara av. Men man märker att man får passa sig lite extra när det är mycket protein i fodren. Det blir lätt reaktioner.

Ja, jag förstår. Det är ett litet pusslande. :)
Sedan jag skippade torrfodret helt köpte jag faktiskt den blötmat som jag vet att dem älskar, och den är tyvärr inte sockerfri.... Men jag tänker att det viktigaste är att dem äter och då de får främsta andelen rått så får det vara såhär sålänge, sedan Mjau bytte sortiment har de tyvärr inte tyckt om den blötmaten..

Ger ej längre Applaws. När jag frågade för något år sen om ursprunget till råvarorna svarade de att kycklingen kom från Thailand. Det låter inte så förtroendeingivande, tycker jag.
I många deltstater i USA är det tillåtet att använda arsenik i kycklinguppfödning som är avsedd för hund- och kattfoder och hur är det i Thailand? Det är inte tillåtet i Kanada (Orijen, Acana) och heller inte i EU. Arsenik används för att kycklingarna ska växa sig större och få fin färg på köttet +hålla ohyra borta.
Det finns några trådar på engelskspråkiga kattforum där folk skriver att deras katter blivit dåliga av Applaws.
Jag kompletterar endast med torrfoder och då blir det Acana. Katterna har aldrig blivit dåliga av det.

Liknande trådar

Hundhälsa Såg ett torrfoder som ska ha 75% kötthalt och även spannmålsfritt. Fodret heter Applaws. Är det någon som testat det fodret här? Hur...
Svar
2
· Visningar
1 115
Senast: nilie
·
Övr. Katt Mina katter äter nu Royal Canin Indoor longhair 35 och verkar må förhållandevis bra på det fodret. Min ena katt har under våren...
Svar
8
· Visningar
1 540
Senast: fluffig
·
S
Hundhälsa När Dexter flyttade hem till mig åt han Orijen Puppy, vilket fungerade fint för honom. Men av olika anledningar (främst att jag inte...
2
Svar
33
· Visningar
6 921
Senast: Saril
·
Övr. Katt Äldsta kissen, ett år gammal, har ätit mjau torr+blötfoder sedan hon var liten. Har aldrig varit några problem. För två månader sedan...
Svar
6
· Visningar
969
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama