N

Nile

Jag har lånat en 3-årig appalosa vallack. jag ska ha honom på prov i 2 månader, och sen ev köpa honom. Han är inte inriden. men hanterad från marken. En kompis sa till mig att dom tydligen skulle vara väldigt svåra att rida in. någon som vet om det stämmer? jag har lagt på honom sadlen och han säger inte ett dugg om den. men men det kan ju bli andra bullar när man sitter upp.
:idea:

tack för svar

Sv: Appalosa

Den enda appaloosa jag har sett var en riktig :devil: i början av inridningen :D
Men tror han blev riktigt fin sen. Det har nog inte så mycket med rasen att göra, även om jag också har hört rykten om appaloosor...

Jag har lånat en 3-årig appalosa vallack. jag ska ha honom på prov i 2 månader, och sen ev köpa honom. Han är inte inriden. men hanterad från marken. En kompis sa till mig att dom tydligen skulle vara väldigt svåra att rida in. någon som vet om det stämmer? jag har lagt på honom sadlen och han säger inte ett dugg om den. men men det kan ju bli andra bullar när man sitter upp.
:idea:

tack för svar

Nej nej nej. dom är inte värre en annan ras.
Ring Mels Appaloosa. Sen beror de ofta på hur duktig personen i fråga. En rundcorall undelättar mkt och en extra hand.
Blir de lite jobbigt så får man backa tillbaka några steg så hästen förstår vad du vill. lycka till. Vad är de för häst du har fått hem härstamning osv.

Av de 7-8 Appaloosor jag har varit med och ridit in har ingen enda varit svår. Tvärtom, de är angeägna om att vara till lags och gör sitt bästa.

Som vanligt hänger det mest på männinskorna omkring hästen.

Nema problema hade jag med inridningen! Han har varit så snäll att jag bara kört på men nu när han är 4 har han börjat visa att han också vill vara med och bestämma!

och även ev urkella om hon byter sitt halvblod mot en appe.

Lite komiskt att så många skaffar nu. Men visst är det roligt att fler har fått upp ögonen för rasen. För visst är det väl så att appalosan har fått stå lite i skuggan av QH. Här i sverige i alla fall.

Ja lite, dock var jag nära att köpa en för tre år sen, blev bara inte så :)

Men hon blir ensam här i trakten, de vet inte ens vad det är! Då får man säga indianhäst så ser de inte lika frågande ut..

Japp, de ända jag saknar är lite hjälp :angel: men verkar som den här tråden kommer vara kalas bra! Jag vill helst ställa ut lill flickan och vara med på andra aktiviteter som en liten åring klarar av! :)

Ja lite, dock var jag nära att köpa en för tre år sen, blev bara inte så :)

Men hon blir ensam här i trakten, de vet inte ens vad det är! Då får man säga indianhäst så ser de inte lika frågande ut..

Ja, eller att 'Lilla Gubben' är pappa och att mamma var brun... Fast då ser dom väl ut så här typ. :eek:

tack för alla svar. det verkar som att min kompis hade fel ang att dom skulle vara väldigt svåra att rida in. jag hoppas iaf att hon har fel:) det är väl som med alla andra raser, att man behöver lite hjälp. det är ju inte det lättaste att rida in en häst. sen är det alltid bra att vara två tycker jag, för då kan man få lite kritik. alltid bra:)

KL

Appaloosa tråd i all ära, har ni många träffar per år? Såg att Elmia är inställt i år :confused: hittar ni på nått annat skoj då istället? :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 984
Senast: QueenLilith
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 223
Senast: Moa092
·
Hästhantering Hej, jag har en 12-årig irish cob. Har haft honom i ca 9 månader. För ca 3 veckor sedan red jag ut själv (som jag ofta gör). Han var...
Svar
14
· Visningar
2 271
Senast: Kenzo2019
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross