Apelkastning

Görel

Trådstartare
Moderator
Det finns många här som är duktiga på färggenetik, jag undrar om man har koll på hur apelkastning nedärvs?

Har själv ett brunt sto som är apelkastad på sommaren, hennes äldsta avkomma som blir åtta i år är det också medan den svarta sexåringen och fuxiga fyraåringen inte är det. Yngsta avkomman är tre och nu när hon tappar vinterpälsen ser det ut som hon ska bli apelkastad i sommarpälsen.

Mitt sto har fått det från sin pappa Ceylon 454 där det förekommer i generationer på hans fäderne.
 
Sv: Apelkastning

Skulle gissa att det har med den bruna färgen att göra och att det är ärftligt.
 
Sv: Apelkastning

Det borde ju vara det, jag har reflekterat över att de flesta apelkastade SWB som jag sett som inte är skimlar har Jovial i sig.
 
Sv: Apelkastning

Jag är rätt säker på att jag har sett andra halvblod utan Jovial som är apelkastade, men det är i stort sett bara bruna eller gulbruna förutom skimlarna.
 
Sv: Apelkastning

Han kan finnas långt bak;)

T ex fuxige Artist hade ju honom som farfars morfar. Jag har sett en apelkastad isabell utan honom i stammen men istället fanns hans pappa Boheme xx i stammen via Chick 413.

Det kan mycket väl finnas andra gemensamma nämnare som jag inte ser för att jag är insnöad på den hingstlinjen:D
 
Sv: Apelkastning

Har du bilder?

Jag tycker att " min" häst ( nej, inte min men min passhäst) blir typ apelkastad på vår/sommar fastän han är mörkbrun. Hans mamma ( som också var " min") är den där ursnygga ljusbruns färgen som nästan är lite gul/röd med svarta ben och svans...

Jag har Massor med bilder på både föräldrar och avkomma, men inte på telefonen :banghead:
 
Sv: Apelkastning

Så här såg hon ut i sin ungdom
010610-1.jpg
 
Sv: Apelkastning

Mitt mörkbruna sto efter Master var också vackert apelkastad på sommaren. Hon var även ljust brun i ljumskar, ögon och på mulen. Ceylon och Jovial fanns även i henne:) Hennes dotter e Sir Oldenburg är däremot jämnt mörk, mörk brun nästan svart. Hon är inte apelkastad
 
Sv: Apelkastning

Jag är rätt säker på att jag har sett andra halvblod utan Jovial som är apelkastade, men det är i stort sett bara bruna eller gulbruna förutom skimlarna.

Jag är helt säker för min f d häst (Landlord-Bonaparte) blev apelkastad på sommaren. Har ingen jättebra bild men det syns lite här iallafall.


Har även haft en gulbrun på foder, med okänd härstamning, och det var samma där så det bekräftar din teori. :)
 
Sv: Apelkastning

Har sett en hög palominos som är apelkastastade delar av året. Har nog ingen bild på det dock. Får återkomma.
 
Sv: Apelkastning

Jag är rätt säker på att min gamla Swift-märr var apelkastad. Hittar inget Jovial- eller Bohemeblod i henne.
 
Sv: Apelkastning

Jag har ett KWPN fux-sto som jag kan svära på är lite apelkastad på sommaren på buken. Hon är den gulare typen av fux, och jag hade själv aldrig sett en apelkastad fux innan henne.
 
Sv: Apelkastning

KL

Och jag har haft en hel del fuxar som varit det liksom en uppsjö fullblod och det är kanske där det kommer ifrån!?
 
Sv: Apelkastning

Jag har den bilden i A4-format som gavs ut i en mapp med bilder på andra hingstar vid den tiden och jag vet inte riktigt om jag kan se apelkastningen på den bilden. Här är en inscanning i bra kvalitet av den:

Printonanxx.jpg
 
Sv: Apelkastning

Mitt svarta sto är apelkastad på skuldern. Ingen färgförändring så som man ser på bruna etc, men när solen kom i rätt vinkel, så såg man dem. SWB.
Brun travare som också var apelkastad.

Jag tror det beror mer på färgen i sig själv, än att det kommer från vissa linjer. Att det beror på något extra gen (eller evt avsaknaden av gen som döljer apelkastning) gör det nog absolut, troligen att det hör tillsammans med sooty-genet, för man ser gärna apelkastning på hästar som har mycket variation i sin färg. Som mörkbruna
 
Sv: Apelkastning

Kl

Vi har haft många travhästar som varit apelkastade. Brukar synas tydligast på sommaren. De flesta var mörkbruna hästar. Både svenska, franska och amerikanska travare.
 

Liknande trådar

Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 179
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp