Används grönt kort längre?

Z

znejla

hejhej. :)

något som jag har upptäckt nu på senare är att det inte står något om grönt kort i tävlingspropositionerna längre :O

är det så att det inte är "krav" på det längre?
eller är det så att alla tycker att det är så självklart att man inte skriver ut det längre? :O

på den tiden då jag tävlade ponny så stod det alltid med.

nu när jag har tänkt börja tävla lite med stor häst efter många år av uppehåll så står det väldigt sällan.

tacksam för svar :D

Sv: Används grönt kort längre?

Jag kan inte minnas att det någonsin stått utskrivet i propparna men jag kanske bara är ouppmärksam. Oavsett så är det fortfarande ett krav. Utan grönt kort kan du inte lösa licens.

Men har du inte licens kan du ju (väl?) inte ens anmäla till tävling idag?
Nu är det ju inte ens alltid du måste startanmäla när du kommer till tävling, det är du automatiskt om du inte har avanmält dig senast x antal timmar före start.

Vaccination kan man ju visa för P-vakt så varför man öht ska ha personal i ett sekreteriat undrar jag :)

För viss betalning kanske om man inte har möjlighet att betala in i förväg....? Och mätintyg när det kommer till ponnytävling kanske?

Nej, det ska TDB ha satt stopp för.

Startanmälan försvann för flera år sen. Tror att det till och med försvann när jag tävlade ponny och det är ju ett antal år sen nu.

Mätintyg har jag nog visat typ fem gånger totalt :p Öht har jag inte visat papper osv särskilt många gånger. Vaccinationerna är nog det jag oftast visat men det har nog varit till lika tredjedelar P-vakt, veterinär eller dennes assistent och sekretariat.
Förr i tiden fick man ju hämta ut nummerlapp i sekretariat och betala deposition för den och det var inte alldeles ovanligt med betalning på plats heller. Nuförtiden är ju kontanthanteringen minimal i sekretariatet.

Varför har man ett sekreteriat då?

:o

//Seabaz - som tävlar 1 gång om året typ :D

Finns en hel del att göra ändå t.ex. ta betalt för veterinären, ta emot efteranmälningar, strykningar, häst/ryttar/klassbyten, skriva ut startlistor, startkort, hinderprotokoll, resultatlistor osv. i sekretariatet är man navet i tävlingen och hjälper både ryttare och funktionärer. Kan vara rätt kul faktiskt :)

Varför har man ett sekreteriat då?

:o

//Seabaz - som tävlar 1 gång om året typ :D

Jag brukar hjälpa till i sekretariatet och det är alltid fullt med ryttare/folk där. Vid hoppning är dte kanske inte lika mycket som i dressyr. Där protokollen räknas! Vi skulle aldrig klara vår tävlingar utan det. Har alltid minst 2 pers där. Annars rullar inget på!

hejhej. :)

något som jag har upptäckt nu på senare är att det inte står något om grönt kort i tävlingspropositionerna längre :O

är det så att det inte är "krav" på det längre?
eller är det så att alla tycker att det är så självklart att man inte skriver ut det längre? :O

på den tiden då jag tävlade ponny så stod det alltid med.

nu när jag har tänkt börja tävla lite med stor häst efter många år av uppehåll så står det väldigt sällan.

tacksam för svar :D

Idag är det så att du inte kan anmäla dig till en tävling utan licens. Och för att kunna få en licens så måste du ha grönt kort. Så det går hand i hand. Är man anmäl så finns grönt kort!

jaha, okej :)

då har man lite mer koll då :D haha

tycker att det är väldigt snurrigt med alla papper och licenser som man ska ha :D tycker det är jobbigt bara att få med sej allt när man ska åka ngnstans XD haha

hur är det med hästlicenser? visst måste hästen ha en åxå?

Licens och grönt kort bestod ju förut av små brickor i kreditkortsstorlek. Nu behöver man inte ha med något sådant heller utan det regleras i TDB :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 375
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: Soapbubble
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 304
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar