Användning av vindskydd

Fengur

Trådstartare
Hej!
Hur mycket använder era hästar sitt vindskydd? Mina stog där rätt mycket i somras när solen blev för stark men nu på hösten ser jag dom aldrig stå där, trots regn och blåst. Idag blåser det halvt storm och regnar och jag känner mig dum som inte tog in dom i stallet under natten men de ska få gå in ikväll som kompensation. Hur gör ni med hästar som väljer att inte använda vindskyddet mycket på hösten/vintern? Täcke? Tar in i stall vissa dagar? Låter ni dom vara?

MVH Sanna

Sv: Användning av vindskydd

Fengur skrev:
Hej!
Hur mycket använder era hästar sitt vindskydd? Mina stog där rätt mycket i somras när solen blev för stark men nu på hösten ser jag dom aldrig stå där, trots regn och blåst. Idag blåser det halvt storm och regnar och jag känner mig dum som inte tog in dom i stallet under natten men de ska få gå in ikväll som kompensation. Hur gör ni med hästar som väljer att inte använda vindskyddet mycket på hösten/vintern? Täcke? Tar in i stall vissa dagar? Låter ni dom vara?

MVH Sanna

Jag har haft islänningar i 9 år och de har ett stall de kan gå in i. Inte en enda gång har de gåt in i snöstorm, hård vind eller regn. Sommartid står de däremot inne hela dagarna om de får chans. Lagen om vindskydd gagnar tyvärr inte hästarna. Det är under sommartiden skyddet behövs först och främst.

Sveipur skrev:
Lagen om vindskydd gagnar tyvärr inte hästarna. Det är under sommartiden skyddet behövs först och främst.

Detta är dock en sanning med modifikation. En häst BEHÖVER liksom människan sova, och helst en viss tid per dygn liggande för att få en fullkomlig vila. (Mera om detta finns att läsa t ex i Christina Plancks senaste bok om foder) För att försäkra sig om att så sker så behövs alltså en torrgjord plats i hagen vilket ofta kan vara ett vindskydd med strö i.

Att hästarna väljer att INTE använda vindskyddet kan ju faktiskt också bero på att det inte är optimalt utformat för dem. Allså läge, storlek, antal in- och utgångar och inte minst miljön där inne. Eller så är hagen suveränt utformad med bra naturliga vindskydd, kullar och skog.

Det är inte så lätt som att bara konstatera att "våra hästar använder inte vindskyddet". Fråga er också varför.

I vår lösdrift står dom ofta på kvällstid eller om dom vill något, som typ säga att vattnet är slut, då gnäggar dom eller glor extra mycket när någon går förbi. Vår lösdrift ligger så att dom kan stå utanför utan att hamna i regn och blåst så det skyddar väldigt bra..

Hästar i regel söker väl sig dessutom till öppna ytor när det blåser? Instinkten säger väl att så skall dom göra?

Jag har mitt sto inackorderad på lösdrift. PÅ dagtid drivs de ut i en hage utan vindskydd (men med rätt mkt träd som skyddar)och på kvällen får de gå en en störe rasthage med tillgång till ett större hus med två in/utgångar med högt i tak/belysning och en torr spånbädd. Hästarna står ofta inne i huset, ligger och vilar och verkar föredra att vara därinne både vinter och sommar. Ofta verkar de turas om att vara "vaktposter" som står och bevakar in och utgångar för eventeulla faror.

Så jag tror faktiskt att det mycket handlar om hur vindskyddet är utformat.

om de endast har tillgång till ett litet trångt mörkt fuktigt vindskydd så kanske de föredrar att vara ute. Hästar vill ju gärna känna sej trygga och ha överblick över eventuella faror.

ang skrev:
Här finns faktiskt lite läsvärt:
http://www.horseconnexion.org

Klicka på forskningsarkiv --> hästhållning och sen:
H.3.Islandshästars användning av vindskydd när de vistas uto

Ja det var intressant, och bekräftar att det är bra att hästarna har möjligheten till ett bra vindskydd (året runt).

Vi har gjort så att det är två ingångar i vindskyddet, med delade dörrar i båda öppningarna. Sen en mellanväg som går ta bort. Så vill jag de ska gå in (för mitt eget samvet), så får de gå in på var sin sida, sen har jag öppet den övre dörren så de kan kika ut. Det finns också fönster i båda "boxarna" så de inte känner sig helt instängda.

Men jag ser att de använder vindskydet då och då...

Men om de använder det på sommaren som man ofta kan läsa, så måste det ju duga för hästarna på vintern också. Men de då väljer att hellre stå ute.

Jag säger inte emot. Jag bara önskar kunskap om, och tillgång till, BRA lösdriftsalternativ/ vindskydd och hagar så att hästarna faktiskt får välja själva. Liksom inga "pest eller kolera" alternativ ...

I en stor sommarhage har vi en stor nybyggd hangar eller vad det heter !! där gick några av våra hästar!! Nu på hösten tar vi alltid in dem kring 4 sen står dem inne tills morgon, så gör vi ända tills in på sommaren sen får dem endel av hästarna gå ute hela nätter! angående "vindskyddet" så gillade dem mest att står där då det var varmt ! dock inte då det var blåsigt och regnigt då var dem nästan aldrig där inne:/ hmm.. värkar tycka det var skönare att stå i den"isländska" blåsten ;D

Tack för era svar. De borde tycka vindskyddet är ok eftersom de står där på sommaren, jag har bara mina två hästar och vindskyddet är ca 20x20 m och har 3 hela väggar och en helt öppen så det kan inte vara för trångt. Jag har inget spån utan det är jord/sandliknande. Det översta lagret fryser inte utan det är ca 15 cm lös jord att ligga på, det borde inte vara obekvämt.
Jag får hålla lite mer koll på vad de gör, de har saltstenen där inne så det är svårt att se liggspår.

MVH Sanna

Sedan vi stängt av åkrarna så hästarna fått sin vinterhage så har de mer eller mindre bosatt sig vid lösdriftsstallet :) Är sällan långt därifrån, det är ju där maten finns :D

Vi har ett väl fungerande lästall med två öppningar så det inte blir stopp när någon ranghögre står i dörröppningen. På sommaren går de in flera gånger om dagen när insekterna blir för :devil: iga. Men från oktober-november till april går de aldrig in där även om det är snöstorm. Och det är samma lästall sommar som vinter, det står mellan sommar och vinterhagarna. Det är alltid torrt mjukt och rent året om. Vid oväder står de alltid ute på öppna fältet även om de har en skogsdunge att gå in i på vintern.
Har talat med kobönder som har lösdrift och de har samma erfarenhet. Så visst är nog behovet större på sommaren än på vintern även om lagen är tvärt om. Men alternativet är kanske inte alltid konstgjorda vindskydd och lästall om hästen får välja.
Vet iofs att det diskuteras om att ligghall ska krävas året om vilket är bra.
Var länge sedan jag var inne och läste i horseconnexion men där vistades de c:a 30% av tiden i lästallet men å andra sidan var det ett bergigt blåsigt klimat och temperaturer ner till -31°. Vi har långt till dessa förhållanden i stort sett hela Sverige ;) Sen beror det mycket på hästflocken, är de tillräckligt många för att hjälpas åt att hålla värmen genom att stå tätt ihop. Inte ens när det är ett par plusgrader och blött går de in och jag har aldrig sett dem frysa. Men de går på den sidan av hagen som det blåser minst på även om det kan blåsa där med.

Jag håller med om att man alltid ska fråga sig varför, bara för man gjort en sak i flera hundra år innebär inte att det är rätt :cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

jag tror också att det kan vara att de inte känner sig tillräckligt trygga, speciellt när man har få hästar som jag, två stycken. I stallet är de ju inne helt men vindskyddet ändå ute fortfarande och måste hålla mer koll. Har en jätte stor jordhög i hagen och där har jag sett dom stå i lä ibland, men oftast är det baken mot vinden som gäller.

MVH Sanna

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Vad använder ni för promenadkläder under hösten/vintern? Börjar bli dags för mig att handla in nya kläder inför kallare årstiden och...
Svar
16
· Visningar
1 682
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 921
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst