Användnig utav BoT täcke?

M

martinaaa_a

Jag har ett tunnt innetäcke (nät m foder). Vet att man kan smidigt använda det under annat täcke i hagen ex. men sen har jag fått för mig att man inte ska använda täcket så många timmar i sträck.. Våra hästar går in vid ca 20.00 på kvällen och då ska han alltså stå med täcket från 20.00 tills ca 17.00 nästa dag.. Känns som det blir länge :confused: Kan man köra på varannan dag eller hur gör ni? :)

Sv: Användnig utav BoT täcke?

Vintertid har en av mina islänningar BoT fleecetäcke som pyjamas om natten, inte för att hästen fryser, utan för att bli mjuk och fin i kroppen. Är inte alls lika stel nu som den var innan den fick täcket.

Jag kan inte säga vad som är lagom tid för din häst,
det måste du prova själv..

Jag har mitt på från ca 22.00 när de går in till ca 07.15

Du kan ha de på dygnet runt utan problem! Dock kan man var 3:e vecka låta hästen stå utan de för tydligen kan den bli för "van" annars o efffekten kan avta.

Så här står det på deras råd om användning:

Back on Track kan användas förebyggande med regelbundna uppehåll. Vi rekommenderar användning 2 veckor i taget med 1 veckas uppehåll däremellan.

Varför föreslår vi uppehåll när du använder Back on Track?
Anledningen till att vi rekommenderar uppehåll i behandlingen med Back on Track, är att det är välkänt att kroppen vänjer sig vid användning av vissa läkemedel och att man måste ta högre dos hela tiden för att uppnå samma effekt, om man inte gör uppehåll i behandlingen. Känsligheten för denna tillvänjning är individuell, men vi vill uppmärksamma att denna möjlighet finns. En annan anledning är att hästen har mindre symptom i form av svullnad, stelhet och smärta när man använder Back on Track. I samband med uppehållet kan hästens rygg observeras, om symptomens orsak fortfarande finns kvar. Då kan träningen av hästen anpassas efter detta, alternativt veterinär tillkallas för att bedöma en underliggande skada. Vi föreslår därför uppehåll var tredje vecka i behandlingen med Back on Track.

Tack för en mycket vettig och användbar beskrivning :) Funderar på att skaffa ett BoT ryggtäcke till min, han kan spec på vintern bli lite stel då han är en fryslort och står och spänner sig!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 392
Senast: CFrisk
·
Småbarn En fråga om barn, delat umgänge och jobb. Jag har två helt fantastiska små på 3 resp 6 år. Jag separerade från deras pappa i mars 2015...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Mammas
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 780
Senast: ainasoja
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat