Använder ni täcke på era isisar???

B

Bragur82

Heej!! Jag har en islandshästar som är 25år.
Brukar gamla islandshästar fysa om det är jättekallt (inte klippas)???

Sv: Använder ni täcke på era isisar???

hejhej :)

ja tror inte det är någon fara faktistk, men om det blir riktigt kallt så kanske du kan slänga på ett täcke,men de hästarna är ju gjorde för hårt väderlag :bump:

p.s. ja tror tråden kanske ligger fel d.s

sätt på ett täcke om det blir jättekallt, sätt på täcke om det regnar blötsnö.
vissa tror att isisar klarar hur kalla väder som helst för det gör ju islandshästar på island, och de går ju ute dygnet runt. men: sanningen är den att islands vinter är inte lika kall som våran i finland och sverige.
men är den oklippt klarar den sej långt utan täcke ;)

Jag har aldrig haft täcke på Gauti bara för att det varit kallt. Endast om han är svettig och man ska ta ut honom i hagen.

Han klarar sig bra utan täcke!

Jag tror det kan vara svårt att säga om hästen inte behöver täcke bara för att det är isis. Bäst är nog att heltänkelt hålla kolla på hästen och se om den visar något som tyder på att den fryser och är kall. Det är väldigt mycket som spelar in ifall hästen behöver täcke eller ej och kom i håg att en häst som har fri tillgång till mat fryser troligen betydligt mindre än en häst som blir tilldelad ett par kg några gånger om dagen. Om hästen bara har något att tugga på håller dom oftast värmen (naturligt vis måste dom också ha ordenligt med päls).

Jag har sällan täcke på min isis dock brykar han få gå in på nätterna om det har kommit tex mycket blöt snö. När det gäller gamla isisar tror jag inte att det ska ha någon större betydelse somsagt hållbara koll, därimot ifall hästen på något vis är sjuk så kan dom lättare börja frysa. Min förra isis (hon var 21) vart jätte känslig på slutet, trots att hon hade jätte mycket vinerpäls stod hon och skakade när temperaturen bara var några grader under 0.

mitt sto som var 25 år fick ha ett fleeceforat regntäcke när det regnade/snöade eller om det var minusgrader då hon hade svårt att hålla värmen.

Mitt sto på snart 18 är inte rakad, men hon kommer få gå med täcke på hela vintern, hon är förmodligen dräktig och har tappat hull och muskler tack vare en infektion i kroppen. Hon behöver hjälp med att hålla värmen trots att hon har en björnpäls..

Min Kjarni går bara med täcke om han är svettig efter en ridtur eller om det spöregnar och vi ska träna på kvällen. Då får han ha täcke så han är hyfsat torr. Annars går han utan täcke som sagt.

Jag har alltid täcke på Tildra men hon är ju rakad, Skári har täcke vid regn, snö eller när han är svettig.:smirk:

Det finns faktiskt risk att äldre hästar fryser lättare då de kan börja falla ur osv.
På min förra gamling hade jag alltid täcke på vintern, var han klippt hade han såklart alltid täcke.
(Man ska även tänka på att äldre hästar kan behöva mer foder då de inte tar tills sig lika mkt av näringen, men självklart inte övergödas, det sätter sig på lederna ist.)

Mina nuvarande hästar är inte klippta för tillfället, vet inte om jag kommer klippa ngn av dem, så de får väl vintertäcken på sig vid ca -15.

Min häst är halvklippt på ett sådant sätt att han klarar sig utan täcke,men blir inte lika blöt vid ridning. Har dock regntäcke på honom i hagen så han inte är blöt när jag ska rida ;)

*kl*

vår gammlhäst hemma som är 22 år, går alltid utan täcke och stå näst intill aldrig inne. ägaren är inte så noga med att hästens svett ska torka efter ridningen, utan släpper ut honom. (ägaren är själv 72 bast och värmlänning :crazy:) Men gammlingen har aldrig varit förskyld, bara dubbelsidig spatt bak för sådär.. 6-7 år sedan och någon tarmvdridning. Inget mer.

Den andra hästen 9 år har heller aldrig täcke på sig och går ute året om.

Den tredje (min egna) är helklippt och går just nu med ett stalltäcke (ca 200gr) och regntäcke över. ca 5+ :smirk: står inne under natten i ett kallstall, där det oftast är + grader när det är - grader ute.
han står bara inne nu i början efter klipptningen, sen får han gå ute dygnet runt ;)

Skall Islandshästar på 25år ha täcke???

Skall islandshästar på 25år ha täcke??? Hur ofta?? Nån som vet om det???

Sv: Skall Islandshästar på 25år ha täcke???

Nej, inte för ålderns del.
Täcke sätter man på om hästen behöver ha täcke på sig!

bara om den är i behov av det. det märker du ju själv om hästen fruser eller inte.

har en på 22 hemma och har nog aldrig i hela sitt liv haft på sig ett täcke. enbart ett supergammalt nätsvetttäcke ;)

Titta på hullet på hästen, en del gamla hästar kan tappa underhudsfett, och muskler med så klart, och även om de har en tjock päls så finns det risk att de fryser särskilt om det blåser snålkallt.

Det viktigaste med gamla hästar över vintern är att de har ett bra foder som de kan tillgodogöra sig, de har ju inte riktigt lika bra tänder som de yngre varianterna. Sen äter de ofta långsammare och om man då utfodrar i hagen finns det risk att de får lite mindre än man kanske tror eftersom de andra äter fortare.

Men om de behöver täcke eller inte är ju upp till individen, det går inte att sätta en åldersgräns på. Min madam 25 hemma har inget täcke, men hon är rund som en säl över ryggen;)

Sv: Skall islandshästarna på 25år ha täcke???

Det är ju upp till individen, hur kallt det är, om hästen är klippt eller inte, om den ridits och är svettig, om den bara står i hagen, om den har stor eller liten hage att gå runt i, samt om den har fri tillgång till mat hela tiden...

Sv: Skall islandshästarna på 25år ha täcke???

Min häst är inte klippt men har inte tappat pälset..

Om den behöver det.

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
289
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka