Använder du reflexer?

Använder du reflexer?

• Ja alltid

Röster: 96 71,1%
  • Nej

Röster: 6 4,4%
  • Ibland

Röster: 33 24,4%

• Antal omröstningsdeltagare
    135

nickan1

Trådstartare
Använder du reflexer nu under den mörka årstiden? För mig är det självklart med både reflexer, reflexväst och såna snäppreflexer runt armarna när jag är på vägar som inte är så upplysta. Vår väg här hemma är inte så upplyst och jag blir alltid förskräckt när det dyker upp någon människa plötsligt i beckmörker utan en enda reflex och med mörka kläder. Man får vara extremt försiktig när man kör på vår väg här, alltför många verkar inte tänka på det. Så använd reflex om du inte redan gör det, det är en liten åtgärd som i bästa fall kan vara livräddande så bilen eller bussen hinner stanna i tid när du vistas i trafiken.

Nej, inte nu men när jag bodde i stan gjorde jag det. Nu har jag ficklampa om jag av någon anledning behöver gå ut på vägen när det är mörkt.

Alltid när det är mörkt. Och det finns reflexväst åt både mig och hunden i bilen.
Brukar även ha pannlampa/mössa med pannlampa samt damasker med reflex när jag är ute i mörkret.
Jag vet hur arg jag själv blir på fotgängare utan reflexer, vill inte vara en sån själv.

Bor på landet. Går inte ut på vår väg utan reflexer på mig o hästen om det är risk att det blir mörkt (jag går sällan utanför gården utan hästen :p). Missar säkert alltid ngn gång på hösten så det eg börjat skymma för mkt men inte medvetet. Ska jag ut på asfaltsvägarna är det mkt reflexer som gäller, smalt o kör fort ibland.

Jag skulle önska att det var lättare att hitta vanliga vardagsytterkläder med fastsydda reflexer. Att man använder reflexpasspoaler eller liknande som del av designen.
Den vanligaste färgen på vinterjackor är väl svart, följt av diverse andra mörka färger utan inslag av något ljust ens.

Jag är dålig på att använda reflexer när jag är i stan, även om jag vet att det skulle behövas.
Hemma har jag en varseljacka med stora reflexer, fast det är nästan överdrivet åt andra hållet, för det är så väldigt lite trafik här.

Jag skulle önska att det var lättare att hitta vanliga vardagsytterkläder med fastsydda reflexer. Att man använder reflexpasspoaler eller liknande som del av designen.
Den vanligaste färgen på vinterjackor är väl svart, följt av diverse andra mörka färger utan inslag av något ljust ens.

Håller med - det hade varit jättebra :) !

Annars: Ja, jag har blivit rätt bra på att använda reflexväst i mörkret. Härom morgonen mötte jag en tonåring, klädd helt i mörka kläder, och inte en endaste reflex. Tänkte att hans mamma och pappa behövde prata med honom om reflexer... :mad: (Inte utan att man känner sig lite gammal när man kommer på sig själv att tänka så... :D Men, skämt åsido, så är det SKRÄMMANDE hur dåligt man syns i mörker utan reflex!)

Jag är dålig på att använda reflexer när jag är i stan, även om jag vet att det skulle behövas.
Hemma har jag en varseljacka med stora reflexer, fast det är nästan överdrivet åt andra hållet, för det är så väldigt lite trafik här.

Håller med helt. Borde vara lag på reflexer eller flourescerande material i ytterkläder, åtm vinterkläder!

Och jag tycker inte att det är så bra med bara reflexväst. Det ska gärna vara någon reflex som rör sig mera, utöver. Särskilt om det är andra reflekterande saker i närheten är det lätt att man ser ut som ännu en skylt annars.

Använder inga reflexer alls.............................wait for it!:p

Men massor med lysande blinkande saker på huvud,armar,hunden .fickorna,
jag vet att jag syns för inbromsningarna är omedelbara när en bil uppenbarar sig.:up:

Jag har alltid reflexer på hundarna, ofta lysande halsband också. Är något slarvigare med reflexer på mig själv, men jag går å andra sidan inte ut utan hundarna när det är mörkt. Om jag vet att jag ska gå i mörker så försöker jag välja jackan med fastsydda reflexer och flera av mina vinterkängor har reflexer också.

Har alltid reflexer. Jag blev påkörd på E18 när jag var 14 år och på väg hem från stallet. Hade tur så min arm träffade backspegeln på bilen (som gick av) så blev inga skador på mig. Dock en mycket chockad bilförare. Och efter det har jag inte gått utan reflex.

Använder du reflexer nu under den mörka årstiden? För mig är det självklart med både reflexer, reflexväst och såna snäppreflexer runt armarna när jag är på vägar som inte är så upplysta. Vår väg här hemma är inte så upplyst och jag blir alltid förskräckt när det dyker upp någon människa plötsligt i beckmörker utan en enda reflex och med mörka kläder. Man får vara extremt försiktig när man kör på vår väg här, alltför många verkar inte tänka på det. Så använd reflex om du inte redan gör det, det är en liten åtgärd som i bästa fall kan vara livräddande så bilen eller bussen hinner stanna i tid när du vistas i trafiken.

Jag är dålig på att använda reflexer på mig själv, men precis som Red_Chili går jag ytterst sällan utan hundarna och de har både reflexer och blinkande halsband. Själv nöjer jag mig med pannlampan. Den är alltid med för annars ser jag inte ett skvatt.

Bor i innerstan och bär typ alltid svarta kläder men alltid även reflexklämmor och dinglande plättar, har även viss förkärlek för att ha reflexdetaljer på kläder eller accesoarer.
Jobbar dessutom natt och är ute på rull på vägar i becksvart landsbygd, så det hör till arbetsklädesreglementet att använda varselkläder - reflexer på armar, rygg bröst och ben. En beanie med reflex på huvudet kall och mörk årstid.

Anser för övrigt att blinkande, blippande lampor på folk är fullständigt vansinnigt trafikfarliga då folk har en tendens att tvärnita (=kollisions och avåkningsrisk) när såna vandrande discolampor går utmed vägrenen. Tjööööp vanliga reflexer för tjyvingen och använd blippbloppande lampor i skogen istället för på trafikerade vägar.

Det finns ju jackor som är helt gjorda i reflextyg nu för tiden :idea: Har för mig att det gick reklam för dom på tv för inte så länge sen. Min klubb har lite funderingar på att ta in såna som klubbjackor.

Tänkte desamma idag när jag körde i stan. Kolsvart och ösregn! Även förvånansvärt mycket människor ute och alla klädda i svart och knappt någon med reflexer :rage:

Helt ärligt så är det d värsta jag vet att köra i mörker o regn med gatlampor. Tycker det är supersvårt att se även med reflexer. Så mkt som blänker o rör sig pga att man ju kör framåt. Kör genom Flyinge Kungsgård en hel del o jag låtsas att det är 30 även om det är utanför dagistiderna :D Benreflexer på hästen o reflexväst på ryttaren där hjälper liksom knappt, det är ju blänk överallt.

Täcket från Horze jag själv också har älskar jag! Eller cyklisterna utanför jobbet med reflex längsmed hela benet. Eller riktiga varselkläder med två breda band runt ben eller arm, de är också lätta för mitt öga att direkt urskilja som ngt levande, inte bara en reflex/vattenspegel.

Vill väl inte direkt säga att jag använder reflexer. Har däremot reflexjacka jag köpte på Börjes. Har en tjockare modell i vinterjacka och en tunnare modell man kan ha på sommarkväll eller höst. Skulle jag däremot inte använda några av dessa jackor så skulle jag ha reflex som man kan "flytta".

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu kört på vägen som kallas slingerbulten till och från jobbet i 4½ månad. Den vägen är onekligen en annorlunda upplevelse, för...
Svar
0
· Visningar
505
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 763
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama