Använda vanlig rakapparat till långhårskatt?

Annie_92

Trådstartare
Ja, kan man använda en sådan som används till ben i vanliga fall eller behövs det en special för katter? Klippte bort några tovor från hankattens rygg nu när jag varit bort i 2 veckor och de andra inte har borstat honom..morr...:devil:
Men jag skulle gärna vilja använda rakapparaten för att jämna till lite om det går..?
//Annie

Sv: Använda vanlig rakapparat till långhårskatt?

Jag skulle aldrig försöka mig på att använda en vanlig rakapparat på katt varesig den är kort- eller långhårig. Minst en riktig hårtrimmer.

Ok. nä jag tror inte jag ska bry mig om att göra något mer på han ändå. Det växer ju ut snart igen, och då spelar det ju ingen roll hur det såg ut när det var kortare.:)
Skrev dock lite fel innan, det är en riktig hårtrimmer så klart, som man kan ställa in på så kort som man vill ha det på ben, likaväl som så långt som man vill ha det på huvudet!...=)

Då kan det nog funka om du inte tar för stora partier på en gång.

Men en vanlig rakapparat är alldeles för klen och kommer troligtvis att lugga katten.

det borde fungera, men var försiktig om du klipper nära huden.
katter har tunnare och "slappare" hud än oss.
Det bildas alltså lätt hudveck, och har man otur så kan man klippa dem.
Så långsamt och försiktigt är mitt bästa tips.
Och ett så fintaggat skär som möjligt om du har flera skär att välja bland.

ok, tack för infot!=)
Ja, det ska finnas ett fintaggat, bra skär som jag kan använda. Få se om jag prövar nästa helg!..

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 947
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama