Använda tygeln mindre

D

Duffy

Vill få min häst känsligare för mina hjälper och har då börjat minska mina skänkel- och tygelhjälper för att istället använda mer vikt och röst. Detta fungerar bra vid tillexempel igångsättningar, fattningar och att rida olika vägar, men när man skall stanna hästen hur skall jag göra då för att gå honom att stanna utan tygel?
Använder rösten naturligtvis, men han verkar inte lystra till den i det skedet. Kan man luta sig fram eller bakåt, är det en bra hjälp för att få honom att stanna, vad tror ni?

Sv: Använda tygeln mindre

Testa att stoppa hästen genom att placera spöt på bogen samtidigt som du vinklar bäckenet en aning (som om du skulle putta fart på en gunga) i en "knyck". Därefter stilla med vikten aningens framåt. Spöhjälpen samtidigt som "knycken" med bäckenet.

Träna från marken först - gå bredvid hästen med spö i handen. När du vill att den skall stanna, ta ett snabbt steg framåt (så du hamnar framför bogen) samtidigt som en "knyck" med bäckenet (du "trampar under dig") och spö på bogen. Därefter helt stilla. Är hästen inte uppmärksam nog för att stanna för detta, sväng in mot hästen med handen (den utan spö) höjd och gör dig "stor" så hästen måste stanna.

När du kan stanna hästen för små hjälper från marken, prova uppsuttet igen, eventuellt med medhjälpare.

fastare sitts-ökad rygg och skänkelverkan i samband med ökad förhållning. så snart hästen svarar så ska hästen få eftergift för såväl hand som skänkel

lägger sig hästen fast på bettet eller går imot så måste ryttaren skaffa sig eftergift för handen genom fastare sits (hela vägen in i halten) , framåtdrivande skänklar samt upprepad förhållning och eftergift på tyglen.

ju bättre hästen är utbildad, desto hastigare, mjukare och smidigare kan halt göras.

Min ponny tvärnitar om jag sätter mig tungt och trycker ner hälarna. Lutar jag mig dessutom en aning framåt och börjar vicka på tårna så backar han.
Förväxla inte med sk spurstop, jag rör honom aldrig med fötterna, bara kör ner hälarna mot marken sas. Att stanna föll sig naturligt för honom på det "kommandot".

Det är svårt att beskriva hur man ska göra såhär, men man ska sitta tung, luta sej en aning bakåt, och sitta emot, det knepiga kan vara att man skuter på när man lutar sej bakot, så den bäsa att fråga är ngn träna du rider för.

Jag har två hästar som jag stannar på olika sätt. Den ena så sätter jag mig i sadlen spänner rump muskler och låren ska väga minst 200 kg :) och sen knyter du bara händerna. Det fungerar på henne.Sen min valack så spänner jag samma muskler men lutar mig framåt i stället och knyter händerna bara, utan att dra. Har fått lära mig detta genom det akademiska. Det fungerar alldeles utmärkt.

Min ridlärare brukar säga att man ska börja med att spänna magen, om det inte funkar gör man sig tung i underkroppen innan man kramar om tyglarna. Så vikthjälper är det man ska använda mest. :grin:

för att få hästen att stanna så sätt dig tungt i sadeln o spänn magen, det är även en grej man använder i ökning och minskning i skritt trav o gallop genom att spänna magen så hamnar du i otakt med hästen och då sänker hästen farten för att hamna i samma takt som dig.

Har provat några av era tips och det verkar som han börjar förstå vad jag menar;). Särskilt övningen från marken där man går bredvid hästen och stannar honom med att peta med spöet på bogen. Har gjort denna övningen förut , men han har aldrig reagerat så snabbt förut. Testade att skippa spöet helt och istället bara stanna genom att luta mig lite bakåt och stanna hastigt. Hästen nästan stod på bakbenen haha!:D

När jag gör halvhalter brukar jag spänna lår och rumpa och vinkla bäckenet aningen bakåt, men har inte använt detta som stoppsignal. Sugen på att testa det nu:D
Är det ingen risk att hästen hamnar på framdelen när man bara använder vikt och röst?

. Testade att skippa spöet helt och istället bara stanna genom att luta mig lite bakåt och stanna hastigt. Hästen nästan stod på bakbenen haha!:D

Japp, det är precis det som är meningen! Spöt är med när du är på marken för att hästen skall lära in att spöt på bogen också betyder stanna, så du lättare kan lära in rätt signal från ryggen!

När jag gör halvhalter brukar jag spänna lår och rumpa och vinkla bäckenet aningen bakåt, men har inte använt detta som stoppsignal.
Men stanna och halvhalt är ju nästan samma sak, fast halvhalten inte är "hela vägen". Det var precis så jag menade att du skulle göra.

Är det ingen risk att hästen hamnar på framdelen när man bara använder vikt och röst?
Nej, tvärtom! När hästen stannar själv och är i balans så trampar den under av sig själv. Se vad som hände när du stod på marken och hästen nästan satte sig på bakbenen för att stanna på din signal! Den reaktionen vill du ha när du sitter på också! Vinklingen av ditt bäcken skall vara ett tecken för hästen att sätta under sig bak.

Ja nu klarnar allt:idea:
ska pröva detta till morran och se hur det går.
Tack för alla svar:D

Liknande trådar

Ridning Köpte en ny häst för ett par månader sen (ca 4), en mycket fin hopphäst med meriter upp till 140. När jag köpte honom var jag väl...
Svar
3
· Visningar
1 815
Senast: Nepenthe
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Relationer En person i min närhet fyller år snart, och en annan person i min närhet har föreslagit att vi ger bort en träningsmaskin i...
2
Svar
22
· Visningar
1 809
Senast: MiniLi
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama