Använda socatil på dräktig häst?

H

horse_angel

Har ett sto hemma som ska föla i juni...och hon har fått mugg nu o ja undrar om man kan änvända socatil.(innan hette den socatyl)
har de hemma nämligen men de står bara på italenska så ja fattar ju inte nått...någon som vet om de går bra??

Sv: Använda socatil på dräktig häst?

Visst är Socatyl/Socatil penicillinsalva?

Isf antar/hoppas jag att du fått den utskriven av veterinär för den aktuella hästen, och då borde ju den reagerat om det vore olämpligt?

jag har den hemma sedan innan...från en annan häst...men annars får ja ringa till vet på måndag o höra va de säger...läste här på buke att många använnt de för mugg o att de va super...den salvan e ju super på allt tycker ja själv...men de e ju just de om ja vågar använda på dräktig häst

Ja den kan du använda. Socatil är sulfa och det kan man ge till dräktiga ston. Jag håller just nu på med behandling för en böld inuti halsen på min häst, hon har först ätit Hippotrim och nu äter hon Trimediazin. Hon ska ha föl i juni.

Men är det inte bäst att prata med en vet först? Onödigt att chansa med penicillin med tanke på resistens?

Det kan ju vara "fel" slags mugg att behandla med just penicillin.:idea:

Du kan ju pröva med en riktig fet salva att smörja in. Mjukgör och skyddar också mot den förbenade fukten som är nedfallande hela tiden. Typ regn. Har haft en som jag inte riktigt minns vad den heter. Men jag tror Salicylsyrevasilin 2%, köps på Apoteket.

Vad som är bra med Socatyl, tycker jag, är att den lägger sig som ett lock över såret, och skyddar mot lera, flugor eller vad man nu behöver skydda mot. Men har inte haft den mot mugg, då har jag kört ovanstående. Och sett till att hästarna inte går hela dagarna i lera. Är det lerigt då blir det kortare tid i hagen. Är också bra för hovarna att få torka upp.

Tack:bow: de står ute några timmar på dagen nu bara just för att muggen ska ha någon chans att försvinna..tar på häst salva på morran innan ja släpper ut dem..den e ju väldigt fet just så vattnet inte kommer åt så...sedan så spolar ja benen när ja tar in de så hon får stå torr under natten iaf...
hoppas att de snart blir bättre...om inte så blir de vet som får komma ut o kika...får väl ge de några dagar först...så länge de inte blir värre...för då tar ja ju självklart ut vet..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 960
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka