Använda havre som är utsäde??

MrsPuff

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden av en bonde att få en 300 kg säck med havre som egentligen är sån havre som man ska så, alltså utsäde.
Min första tanke var absolut nej eftersom det inte alls lät som nåt man ska ge hästar, men enligt honom så är det precis som vilken havre som helst bara det att den är mer ordentligt rensad, vilket om det är så, bara borde vara en fördel.

Min fråga är: Kan man ge det till hästar?

Tacksam för lite synpunkter från er som har koll :laugh:

Sv: Använda havre som är utsäde??

Kolla bara så att den inte är behandlat med nått ämne bara, en del utsäde är nämligen behandlat för att det ska stå emot röta, skadedjur etc. Men brukar vara ganska lätt att se, då den brukar vara lite rosa tonad då.

Men annars kan jag inte se att det ska vara nått problem att ge det till häst.

Håller med föregående. Om den inte är betad så är den nog kanonbra att fodra med.

Eller gröntonad. Men det borde stå på säcken.

Utsädet är, precis som bonden säger, samma sorts havre som man ger hästarna, bara med högre kvalitetskrav. Att ge den istället för foderhavre är jämförbart med att ge hästen klass I-morötter köpta på Ica istället för att köpa en billig säck i hästaffären.

Förra året så fick vi över havre som inte var betad då, det har gått utmärkt och fodra med det till våra hästarna :) Så det borde funka för dig med och fodra med havren som du får.

Som påpeked uttsäde avsätt för sod är ofte behändlad och ska inte ger som foder.
Ta det säkre för det osäkre och säjer "tack men nej tack"

Det är väldigt ovanligt att man betar havre, men visst förekommer det. Då är den dock röd- eller grönfärgad.

Betat utsäde är ALLTID färgat (grönt eller rosa-rött), och det är märkt på emballaget om det är betat. Utsädeshavre är som någon tidigare sagt "klass 1-havre" och är helt utmärkt att fodra med.:laugh:

Tack för alla era svar! Precis som ni skriver så sa han också att den går bra att ge eftersom den inte är betad.
Då kör jag på det!! ska bli skönt att slippa köpa havre :)

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
476
Senast: Hello
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 579
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross