Använda använd kanyl

D

Dean

Jo, det har jag blivit tvungen att göra :(
Min häst har stått på penicillin i 5 dagar. Igår var sista dagen att spruta honom. Tyvärr hade min kompis, som sprutade honom dagen innan, använt två kanyler. Så nu fanns ingen kvar. Jag var tvungen att använda en redan använd kanyl.

Jag vet att det inte alls är bra, men tänkte att det inte kan komma så mkt mer bakterier på den om den ligger packad i ett plastfodral, än när man sprutar två gånger på raken. När jag sprutat honom sjlv så har jag tagit ur kanylen ur hästens hals för att fylla sprutan med pencillin två gånger. Då måste det ju också kommit bakterier på kanylen :confused:

Gud vad virrigt skrivet, men jag känner mig så orolig. Min häst hade nämligen idag en stor knöl på halsen som stod ut ca 5cm där jag hade satt in kanylen igår.
Kan han få blodförgiftning eller nåt annat av det här?

Jag orkar verkligen inte med mer sjukdomar eller skador på hästen... :cry:

EN sak först..du skrev: När jag sprutat honom sjlv så har jag tagit ur kanylen ur hästens hals för att fylla sprutan med pencillin två gånger. Då måste det ju också kommit bakterier på kanylen

NÄSTA gång så gör INTE så, dra upp två SPRUTOR istället. Stick in kanylen, sätt på första sprutan, spruta i. Ta bort tomma sprutan och sätt på nästa (rikta ev om kanylen en aning emellan).

Det är inte bra att använda samma kanyl två gånger just för bakterierisken (eg ska du ju tvätta stickområdet innan du sticker med, vilket det OFTA slarvas med när hästägare sprutar) men jag tror inte du behöver vara SÅ orolig att det är bakterier.

De kan svullna sådär som du beskriver av en rad orsaker:

Ett blodkärl brister. Man får då en mjuk, svampig svullnad som går ner när blodet transporterats därifrån.

Du får väldigt mycket PC på samma ställe och det blir som ovan tills PC:t absorberats.

Båda dessa dyker dock upp snabbt efter man stuckit.

Det är dock inte ovanligt att man ÄVEN om man sprutar korrekt får en böld på stickstället, risken ökar om hästen är stucken i samma område flera gånger innan (därför man växlar sida på halsen för varje injektion).

Det du fått låter mest troligt som en böld, det kan ha kommit av bakterier, men det kan som sagt komma även om man sticker helt korrekt med steril kanyl.

Håll koll på allmäntillståndet hos hästen, äter och dricker den som den ska, verkar pigg och inte har feber och inte blir stel i halsen kan du ta det lugnt.

Får den feber, verkar hängig eller blir stel av bölden får du ringa ut vet. Börja INTE noja om blodförgiftning det första du gör dock, de kan bli dåliga av bölden i sig om den sitter olägligt *lite förhandslugnande*

Nästa gång du får kanyler, se till att veterinären skriver ut lite EXTRA kanyler åt dig så du slipepr hamna i samma sits. Alla vet jag har haft har skrivit ut extra kanyler, och jag har faktiskt ett eget litet "lager" nu av extrakanyler. Det är så lätt hänt (spec med en orolig häst elle rovan stickare) att man tappar en kanyl i golvet eller så, så det är lika så bra att ha extra redan från början =)

Tack tack :bow:

Vad snällt att du tog dig tid att svara och skriva så mycket.
Veterinären som var ute och gav mig pencillinet sa att jag inte behövde tvätta på halsen innan jag stack. För att det skulle ha någon verkan så behövde man först raka och sen tvätta med sprit i 15-20min.

Jag fick alla kanyler, sprutan (bara en) och pencillinet av vet direkt. Han sa även att jag skulle göra som jag gjort. Först stoppa ner kanylen i pencillinburken, sen i halsen, sen i pencillin burken igen och in i halsen igen.

Det var min medryttare som var ute i stallet idag och såg bölden. Hon tempade honom dock aldrig, men sa att han var jätte stel i halsen och ömmade.
Jag åker ut imorgon och kollar till honom. Nästa gång ska jag be vet om dubbla kanyler och två sprutor.

OM du behöver spruta fler gånger SKA du få en uppsättning av
*Uppdragningskanyl
*kanyl att spruta med
*sprutor så att du klarar den totala mängd som ska ges
Detta "set" ska du ha så många som antal gånger hästen ska sprutas. Givetvis ska allt vara sterilförpackat. Ingen människa skulle vilja använda en spruta som i bästa fall sköljts under kran, varför ska man då ge det till andra. Fy på din vet!
Hoppas hästen blir bra. :)

Jag fick alla kanyler, sprutan (bara en) och pencillinet av vet direkt. Han sa även att jag skulle göra som jag gjort. Först stoppa ner kanylen i pencillinburken, sen i halsen, sen i pencillin burken igen och in i halsen igen.

OJ! Ta en ANNAN vet nästa gång, eller kräv att få BÅDE sprutor och kanyler så det räcker.

Jag har alltid fått sprutor (behållare) så att det räcker för alla sprutningar. Och Rymmer sprutan 20 ml och hästen ska ha 30 ml så har jag fått dubbel uppsättning 20 ml sprutor så jag kan dra upp 20 ml i en och 10 ml i en annan och sen bara skifta dem på kanylen.

Och vad gäller kanyler så har jag fått lika många som det krävs för sprutningen (Ska hästen ha en spruta/dag i sju dagar så har jag fått 7 kanyler) och några i reserv (2-3 stycken). Dessutom har jag fått extra uppdragskanyler.

Så när jag har sprutat så har jag först satt i en uppdragskanyl i flaskan, satt på en spruta, dragit upp det jag ska ha (och ev dragit upp en till om jag behövt dela på två). Sen låtit de ligga i rumstemperatur ett tag.

Sen tagit en NY steril kanyl och öppnat den, satt den i halsen på hästen, kopplat på en spruta, aspirerat och sprutat i. Om jag behövt mer än som rymdes i en spruta har jag tagit av den tomma och kopplat på den nya.

Efteråt har ALLT som använts kastat. Varje gång. Dvs alla använda kanyler har kastats OCH alla använda sprutor.

har jag någon gång varit kort om sprutor så har vet sagt att i UNDANTAGSFALL så kan jag koka dem, fiska upp med rent verktyg och låta lufttorka och sen sätta ihop igen med rena fingrar och använda igen.

Så du ska ha en kanyl per sprutning, plus några i reserv, du ska ha uppdragskanyl och du ska ha sprutor för varje dag. Det ska inte återanvändas, det ska kastas efter varje gång och nya nästa gång.

Däremot är det möjligt att det är rätt det där med rakning & tvättning, att 'yttvätt' inte ger ngn effekt, fast här torkar iaf vet med sprit på området som ska stickas, mend et blir ju bara ytligt på pälsen.

Du har alltså också fått nya sprutor för vaje dag?

Herregud, min häst är nog full av bakterier vid det här laget. :crazy: :( :mad:

Jag kan tillägga att veterinären är känd för att inte vara en av de bästa...men vad gör man när det är h*n som har jour. Men nu vet jag iaf vad jag ska kräva till nästa gång.

Du har alltså också fått nya sprutor för vaje dag?

Jajamensan. Förenklat så har jag för varje dag fått två kanyler och minst en spruta (två om hela dosen inte rymts i en spruta som sagt). Plus några 'reservkanyler'. SÅ varje dag har det kastat 2 kanyler och (minst) en spruta.

Dock har jag sällan fått allt av vet, utan av vet får man så man klarar sig tills man kan åka tilla poteket och hämta ut recept. Dvs man får sprutor och kanyler 'på recept'.

Du ska ALDRIG använda NÅGONTING två gånger egentligen, utan såfort det är använt så slängs det.

När fölis skulle ha TVÅ sprutor per dag i 10 dagar så hade jag en hel ICA-kasse med mig från apoteket, det mesta var kanyler och sprutor. Fick 20 sprutor (hela dosen rymdes i en spruta) 20 kanyler att sticka med (plus fem i handen i reserv av vet) och 20 uppdragskanyler.

Jag vet hur det är att bara ha "puckovet" att tillgå på jour etc. Vår gör iofs inte så stor 'skada' han vägrar åka ut, så man får invänta just jouren så andra distriktet tar över..Men gravt irriterande när man står med sjuk häst och han vägrar komma..

Jag tror inte du behöver vara orolig,men har kanylen legat använd ett dygn så skulle du kokat den först.
Händer det något, blir det en varbula i muskeln där du sprutar,men pencilinet bör ju motverka det.
Blodförgiftning,då måste du nog spruta rakt i ett kärl,med en stor dos bakterier.

Det är inte så konstigt att hästen blivit svullen. Inget du behöver oroa dig för (om inte hästen börjar må dåligt). Jag gav min häst penicillin i 6-7 dagar och stack på vänster sida varannan dag och i höger varannan dag. Han hade en bulle på varje sida ändå :crazy: lite stel men det är ju inte konstigt heller när det var svullet. Alla jag har pratat med säger att det brukar bli så när man sticker dem ofta.

M.

Generell sprutteknik:
Dra upp medicin med en kanyl.
Hugg i en annan kanyl utan sprutan på och se om det
kommer blod.
Sätt på sprutan och aspirera och se om det kommer
blod.
Spruta i det du ska.
Lossa sprutan och fyll.
Sätt fast sprutan på kanylen och spruta i.

Tycker att du ska rådfråga en veterinär...om det nu skulle vara någon infektion.

Sam

När jag har gett PC till mina så har jag bara fått 2 kanyler och 1 spruta (tur att mankan nalla lite på jobbet) jag har kokat dem efter varje gång. Hur tror ni att det gick till förr i tiden? Vad som kan bli problem är att de morderna kanylerna inte är gjorda för återanvändning och efter några stick så blir de slöa och kan släppa en bit av udden. Måste dock varna för att en häst i mitt förra stall fick en infektion i halsen efter en vaccination. Hon blev stel och kunde till slut knappt gå utan att ragla MEN den hästen blev behandlad med PC och det får ju din redan :smirk:

Vad jag glömde säga är
att visa läkemedel ska
fördelas på olika ställen
i musklen och inte allt på
ett ställe.

Fast egentligen kan man väl använda sprutan 2 ggr (vid samma tillfälle), om man låter "uppdragningskanylen" sitta kvar i.

När jag behövde fler kanyler till min häst så behövde inte veterinären skriva ut det, utan jag gick till apoteket (skulle dessutom hämta mer medicin till pållan) och så fick jag skriva på något papper och skriva vad jag skulle använda dem till och så fick jag köpa några extra. Hon sa det att hon kunde ha nekat mig att köpa om hon inte trott på mig, men det var lugnt. Jag hade ju iofs med mig receptet på medicinen som skulle sprutas, så jag var väl rätt trovärdig. :)

/ Maris

Sprutan (plastbehållaren) kan du anv två ggr vid samma tillfälle utan problem, fast det är enklare att dra upp två på en gång och sen bara skifta dem på kanylen direkt.

ja, då hade jag rätt då *pust*
Är ju utbildad djurvårdare, så lite borde jag komma ihåg.. (men det var ett tag sen, så det är lätt att blanda ihop).

:eek: Hur bra kan det vara att sticka ner en använd kanyl i penicillinburken??? BAKTERIER!!! Och sen sticka hästen igen med den kanylen???
Nä, den vetten skulle jag inte vilja haft ut!!! :(

Nu ska man ha uppdragskanyl....men..hur mycket bakterier tror du växer till i en flaska antibiotika?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 004
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 038
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Har ett dilemma med min ena häst. Hon är extremt stickrädd, får fullständig panik och blir farlig både för sig själv och för alla...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 903
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar