Använd reflexer i mörkret!!

Smulu

Trådstartare
Var ute och red med en kompis nu i fredags då hennes häst reagerar på att det kommer något. Vi ser ingenting utan tänker, det var nog ett djur. Efter bara någon meter så möter vi ett ekipage som vi inte sett förrän det var precis inpå oss. Inga reflexer Tidigare under turen (markerad ridväg) hade vi mött flera ekipage med åtminstone reflexväst. De med reflex syntes på tillräckligt avstånd så man kunde rida åt sidan och mötas säkert.

Har inte tänkt på det innan att det faktiskt är viktigt med reflexer även på andra ställen än när man rider i trafik.

Sv: Använd reflexer i mörkret!!

Jo, tycker det är många i mina trakter som slarvar med reflexer. Men istället för att se det som något nödvändigt ont kan man göra det till en kul grej :) (tex leka vandrande julgranar ;))

Det finns många som slarvar med reflexerna,Vet ett par som gjor det typ red ut i mörket utan reflexer " Dom ser oss ändå"
Men jag å hästen min ser alltid ut somen julgran:p

vintertid är det VIKTIGT att ha reflex på sig själv och hästen , visst det tar längre tid att göra i ordning hästen men har man ej tid skall man ej bege sig ut i vinter mörkret å rida. jag ser formligen ut som en reflex gubbe och det tar tid men vad då jag vill ej bli påkörd. jag har varit nära en gång då jag red på en hängbro smal sådan dock full med reflexer bil ägaren var tydligen full och såg oss ejmen bara några meter från att köra på oss.

Även utan att det är mörkt så gör reflexer nytta!
Rider aldrig ut utan både reflexväst och reflexridtäcke, risken att bli påkörd även dagtid är STOR, häst och ryttare är oftast naturfärgade= syns mycket dåligt.
Håller med om att det gör nytta också när man inte rider på vägen, andra kan behöva se en.

// M

Kan inte annat än hålla med, finns inga ursäkter till att inte ha reflexer på sig själv och på hästen även om man inte rider i trafiken! Ramlar man av och hästen kommer lös och springer ut på trafikerad väg så är det iaf lite säkrare om den har reflexer på sig.

Har ofta fått höra att jag och hästen sett ut som en julgran när vi varit ute :D

Men sen finns det alltid folk som inte har vett att sakta ner när de ska passera med bil ändå, trots att man gjort allt man kan för att se till att syns så bra som möjligt. Men det är ju en annan sak.

Aldrig, aldrig, aldrig jag skulle rida utan reflexer när jag VET att det kan börja skymma! Det är inte värt att riskeras att bli påkörda i onödan pga vi inte syns :crazy:

rider även med reflexer dagtid, man syns betydligt bättre på många, många meters håll

En person jag respekterar och beundrar mycket blev påkörd av en bil; hästen dog och ryttaren blev av med ena underbenet och är idag "handikappad". Detta hände på bilväg iofs men jag tror inte man förlorar ngt på att reflexa sig. Jag har alltid reflexer, om det inte är dagsljus.

Jag har ALLTID reflex på mig och hästen oavsett när jag sider dagtid, kväll, vinter eller sommar. Ett mörkt ekipage med en mörk granskog i bakgrunden syns inte så väl, är det dessutom motljus för bilisten så är risken stor att man blir påkörd ändå. Så ALLTID reflex!!

lady foxglove skrev:
vintertid är det VIKTIGT att ha reflex på sig själv och hästen , visst det tar längre tid att göra i ordning hästen men har man ej tid skall man ej bege sig ut i vinter mörkret å rida.

:bow: :bow:

lady foxglove skrev:
vintertid är det VIKTIGT att ha reflex på sig själv och hästen , visst det tar längre tid att göra i ordning hästen men har man ej tid skall man ej bege sig ut i vinter mörkret å rida.

Tar mindre än 1 min att ta på reflexbrösta, reflexländtäcke och/eller. svansreflexer, benreflexer och reflexväst. Håller med lady foxglove om att finns inte den tiden så ska man inte ge sig ut.

Vill bara göra ett tillägg. Åkte bil tidigare i vintras och mötte en ryttare med rätt många reflexer. MEN. Det måste varit gamla reflexer, för de reflekterade inte alls nästan. Och hon trodde säkert att de syntes ...

Så - tänk på att reflexer till viss del är "färskvara" och be nån kolla av era nån gång per säsong!!!

*kl*

Kan tillägga en sak till: Eget ljus är guld värt! Har du en pannlampa och en blinkande röd lampa i svansen så reflekterar den andras reflexer bättre och du ser andra tidigare. Dessutom syns man på ett betydligt längre avstånd!

så alla kolla så era reflexer är i bra skick tusan dedss benreflexer med kardborre och spänne är guld värd då de passar min nordis ben bra.. å så vet man att de sitter kvar slipper kolla ned på benen för att försäkra sig om att de e kvar..:)
jag gör så hör till dig /er som gilla mitt upplägg tidigare i tråden :banana: :banana: :angel:

Jag ser det närstan som en skyldigthet till hästen att använda reflexer! Jag menar, om man rider längs en trafikerad väg utan reflexer är nästan som att be om att något ska hända! Var själv ute en gång med ett par kompisar och det blev en längre ritt än jag tänkt, det var "bara" skymning men jag var nervös hela vägen hem! Reflexer är en mkt bra "livförsäkring", så varför inte änvända det? Det tar max 5 min att sätta på.......:idea:

Jag tycker det är snorviktigt att använda reflexer på både häst och ryttare!
Skulle olyckan inträffa och man skulle bli kvarliggandes medvetslös så vore det bra om någon kunde hitta en ! Underlättar ju något att ha reflex då..
Man vill ju inte heller att hästen ska bli påkörd..

SÅ ANVÄND REFLEXER FÖR.... sjutton !

Tänk på att man just i skymningen, när det håller på att mörkna, syns väldigt dåligt i trafiken...

Så det krävs reflex-planering att rida t.ex. en eftermiddag under vintern då det mörknar tidigt.

Har en skraj D-ponny som det kan vara svårt att sitta kvar på om hon blir rädd för något....jag har förut,typ i somras,inte tänkt så mkt på reflexer....:angel: Men i höstas,och nu på vintern,när jag måste rida i halvmörkret,har jag alltid reflexbrösta,benreflexer,hjälmreflex samt reflexväst:D Man märker också att man syns SÅ mkt bättre med reflexer om man åker bil på kvällen,och nån galning:angel: är ute och går.....reflexer är guld värda!!!:bow:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 487
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 261
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama