Använder ni glidslem och handskar när ni assisterar stoet?

Är det inte bättre att du ställer dina frågor till din veterinär om fölning? Så vet veterinären att du är oerfaren o denne kan ringas in om hjälp behövs.
Bli erfaren på fölningar o kalvningar tar många år.

Det gör jag det också. Veterinären vet att det är vårt första föl och kommer även att finnas till hands vid behov.
 
Att säga att 15 minuter är överdrivet känns lite farligt. Jag har varit med om mindre än tio minuter på andras ston. Mitt eget sto har fölat, fått upp ungarna på benen och fått dem att dia på 30 minuter. Enda undantaget den förste som hade lite problem med att hitta juvret så det tog en kvart extra.

Att måla fan på väggen har ingen glädje av. Varken jag eller stoet. Att däremot preparera sig med kunskap och omge mig med människor med kunskap är det minsta jag kan göra. Att också ha stor respekt för tidsförloppet och att vara medveten om att varje sekund och minut är viktig. Att inte avvakta om man har minsta misstanke att något inte står rätt till. Utan omgående tillkalla hjälp. Hellre i onödan än inte alls.
 
Att måla fan på väggen har ingen glädje av. Varken jag eller stoet. Att däremot preparera sig med kunskap och omge mig med människor med kunskap är det minsta jag kan göra. Att också ha stor respekt för tidsförloppet och att vara medveten om att varje sekund och minut är viktig. Att inte avvakta om man har minsta misstanke att något inte står rätt till. Utan omgående tillkalla hjälp. Hellre i onödan än inte alls.

Jag förstår faktiskt inte ditt svar. Mitt svar var en kommentar till det du skrev i inlägg #8 om att det där med 15 minuter låter som en klar överdrift. Jag ville tala om att det definitivt inte är det utan att en fölning kan gå rasande snabbt.
 
Det gör jag det också. Veterinären vet att det är vårt första föl och kommer även att finnas till hands vid behov.

Du blir inte erfarnare på att fråga massa frågor här om fölning o om fölet behöver sällskap. Lite tipps o råd det får du svar i dina trådar. Det finns flera böcker i allt från betäckning till fölets första år o som ovan tippsat om en kurs. Böcker o utbildning och en bra veterinär är att rekomendera.
 
Jag förstår faktiskt inte ditt svar. Mitt svar var en kommentar till det du skrev i inlägg #8 om att det där med 15 minuter låter som en klar överdrift. Jag ville tala om att det definitivt inte är det utan att en fölning kan gå rasande snabbt.

Jag är fullt medveten om att det kan gå rasande snabbt.
 
Haha ja det är fördelen på får ;) Har fördelen att man klarar av de allra flesta fellägen (aldrig behövt ta ut veterinär på lamning) och man fått känna på så himla många olika varianter. På häst (och ko) har man ju det motsatta, frustrationen att inte nå vid bakåtslaget framben till exempel.

Plus att det är REJÄLA krafter inblandat med så stora djur. Att hålla emot för att korrigera ett felläge är inte lätt när det kommer kraftiga krystvärkar.

Jag har varit med om att hjälpa till och få in livmodern på en ko med framfall och det var ordentligt tungt. Veterinären hade lagt blockad men fick göra om den för att den var inte tillräcklig. Vi hade kanske fått in hälften och sedan kom en värk och allt åkte ut igen :p Vi fixade det till slut iaf.

Både fölningar och kalvningar kan ju gå åt helvete fort och då gäller det att vara förberedd och det är fortfarande ingen garanti för att det går bra.
 
Plus att det är REJÄLA krafter inblandat med så stora djur. Att hålla emot för att korrigera ett felläge är inte lätt när det kommer kraftiga krystvärkar.

Jag har varit med om att hjälpa till och få in livmodern på en ko med framfall och det var ordentligt tungt. Veterinären hade lagt blockad men fick göra om den för att den var inte tillräcklig. Vi hade kanske fått in hälften och sedan kom en värk och allt åkte ut igen :p Vi fixade det till slut iaf.

Både fölningar och kalvningar kan ju gå åt helvete fort och då gäller det att vara förberedd och det är fortfarande ingen garanti för att det går bra.
Det är SJUKA krafter när krystvärkarna sätter in. Kommer aldrig glömma mitt stos första fölning. När hon satte igång att krysta var jag övertygad om att hon skulle krysta sönder nåt för hon tog i så, aldrig varit med om maken till kraft. Hon var totalt utpumpad efteråt och låg som en död sill i flera minuter så jag trodde först att nåt var fel.

Det är inte konstigt att saker går åt skogen om fölet ligger i felläge och de börjar krysta. Vet fler än en som drabbats av bäckenfrakturer under pågående fölning.
 
Det är SJUKA krafter när krystvärkarna sätter in. Kommer aldrig glömma mitt stos första fölning. När hon satte igång att krysta var jag övertygad om att hon skulle krysta sönder nåt för hon tog i så, aldrig varit med om maken till kraft. Hon var totalt utpumpad efteråt och låg som en död sill i flera minuter så jag trodde först att nåt var fel.

Det är inte konstigt att saker går åt skogen om fölet ligger i felläge och de börjar krysta. Vet fler än en som drabbats av bäckenfrakturer under pågående fölning.

Jag har varit med om att dra ut en för stor tjurkalv på en kviga, den var ordentligt fastkilad. Det gick inte bra, kalven var död när vi väl fick ut den och kvigan hade fått sönderklämda nerver i bäckenet. Vi fick aldrig upp henne trots att vi testade allt :cry: Hur pigg och frisk som helst men bakdelen var borta. Det är det enda som jag inte kunnat skaka av mig sedan tiden i ladugården, alltihopa var så sorgligt.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 985
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
576
Senast: Shaggy
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: aglaonema
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
706
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Jämställt förhållande
  • Ford S-max

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp