Använda ej gdk ASVH hingst

corzette

Trådstartare
Nu kommer mina "konstiga" funderingar igen ;)

Men jag har ju köpt ett holländskt sto e en icke gdk ASVH hingst (dvs inte godkänd i "rätt" förbund) så hon har grå papper.

MEN om jag nu väljer att ta en icke godkänd (i ASVH) hingst igen som tex (tar ett namn ur luften :angel: ) Niveau (e Lux z - Ahorn, gdk i KWPN) tex eller någon annan seminhingst.
Vad händer när jag reggar den avkomman ? Det är dyrare det har jag förstått, men om jag inte löser den där 5000 kr hingstlicensen (som man ju åxå kan) då får väl avkomman "bara" som mamman grå papper ? Eller som sagt vad händer ???

Typ av registrering Kostnad inkl. moms
Avkomma efter hingst med licens/betäckningsbevis
Årsföl (ASVH tillhanda senast siste dec. födelseåret) 1000 kr

Avkomma efter icke godkänd hingst/okänd hingst
Årsföl (ASVH tillhanda senast siste dec. födelseåret) 1500 kr

Vet ju att ASVH inte vill ha in "icke godkända" (av ASVH ej visade) hingstar på semin, men vill man ha en "egen" stam så är det ju enklast att göra så. Och gröna papper får inte avkomman på min märr hur jag än gör...
 
Sv: Använda ej gdk ASVH hingst

I vilket förbund är pappan godkänd? hade man inte kunnat göra en fuling och regga avkomman i det förbundet om nu det är möjligt alltså?
U
 
Sv: Använda ej gdk ASVH hingst

Nja jag har mina funderingar på nån tysk/holländsk/belgisk hopphingst. Och jag kanske kan regga i det förbundet som pappan finns i men det blir ju enklare för mej att regga i ASVH om jag ändå ska ha avkomman i sverige. Visserligen om den får grå papper kommer den ju inte kunna visas på nån bedömning, och det kanske den skulle få om man regga den i hingstens förbund, fast då tillkommer ju dubbel registrering då jag ändå måste regga i ASVH ...

Det var just denna sak jag vill ha fler synpunkter på :)
För som det ser ut idag har jag inte hittat DEN hingsten jag vill ha till märren i hingstkatalogen.. Och iom detta kan jag ju utvidga mitt sökande...
 
Sv: Använda ej gdk ASVH hingst

Varför måste du regga fölet i sverige? Reggar du i pappans förbund får du ju pass ändå. Fölet har ju sen rätt att delta i årgångs championten ändå. Jag funderade på att betäcka mitt ena sto med en hingst som är godk i tyskland men inte här. Att regga fölet + mitt sto skulle kosta mig ca 200 euro. Hade jag då sen viljat tilläggs reg fölet i asvh hade det hamnat i reg 1 vilket hade gett gröna papper. Vilket förbund är stoet reggat i?
 
Sv: Använda ej gdk ASVH hingst

Varför måste du regga fölet i sverige? Reggar du i pappans förbund får du ju pass ändå. Fölet har ju sen rätt att delta i årgångs championten ändå. Jag funderade på att betäcka mitt ena sto med en hingst som är godk i tyskland men inte här. Att regga fölet + mitt sto skulle kosta mig ca 200 euro. Hade jag då sen viljat tilläggs reg fölet i asvh hade det hamnat i reg 1 vilket hade gett gröna papper. Vilket förbund är stoet reggat i?

Min häst är reggad i NRPS efter en enbart i NRPS gdk hingst, så hon är reggad i sverige med och har då fått grå papper pga sin pappa.
(Ingen dålig pappa som heter Calibur e Carthago - Lenz)
Fast det är ju som du säger sant, det kan ju räcka med att regga i tex NRPS (vet ju inte om andra förbund är lika "kinkiga" med hennes pappa) men de har fullt fungerande hingstar i sitt förbund med :)
 
Sv: Använda ej gdk ASVH hingst

Det är ju bara att kolla upp med det förbundet den potensiella pappa finns i och se om de accepterar ditt sto i deras huvud-register :)

Annars så borde ju även "ditt" förbund ha trevliga hingstar :D

Det skojiga med att ha avkomman reggad i ett tyskt förbund är ju att de har mycket aktiviter du får tillgång till, det finns ju visserligen en del även här i Sverige men i tyskland har de lite mer aktiviter för stona-något som kan liknas med ett bruksprov. -Lite kul!
Dessutom finns det mycket bra hingstar både i Tyskland och andra som är godkända där.

Det ända du "missar" här hemma är ju fölmönstring(?), 3årstestet och 4årskvalitén - fast man får väl deltaga i samtliga "utan tävlan" om fölet har grå papper- eller är det ändrat? *ej så uppdaterad* :angel:

Årgångs championaten är avkomman välkommen till ändå :)
 
Sv: Använda ej gdk ASVH hingst

Har just gått igenom deras hingstar http://www.nrps.nl/hengsten/rijpaarden.pdf och nog fanns de en del som man "drägglar" över ;) Andiamo Z är en mkt gammal "favorit" hos mej.... Samt Cantos eller sonen Casantos (bägge godkända även i KWPN med blup 177 h och 130 d om jag nu tolkar de siffrorna rätt) är ju inte helt fel....

Angenäma problem när man kan leta "outside the box" :d

Nu ska jag bara försöka se vad de har för registreringsrutiner (se om jag kan förstå de själv eller om jag kommer behöva hjälp med det :) Men det finns ju några vänliga själar här på Buke som kan holländska :)

Det är ju bara att kolla upp med det förbundet den potensiella pappa finns i och se om de accepterar ditt sto i deras huvud-register :)

Annars så borde ju även "ditt" förbund ha trevliga hingstar :D

Det skojiga med att ha avkomman reggad i ett tyskt förbund är ju att de har mycket aktiviter du får tillgång till, det finns ju visserligen en del även här i Sverige men i tyskland har de lite mer aktiviter för stona-något som kan liknas med ett bruksprov. -Lite kul!
Dessutom finns det mycket bra hingstar både i Tyskland och andra som är godkända där.

Det ända du "missar" här hemma är ju fölmönstring(?), 3årstestet och 4årskvalitén - fast man får väl deltaga i samtliga "utan tävlan" om fölet har grå papper- eller är det ändrat? *ej så uppdaterad* :angel:

Årgångs championaten är avkomman välkommen till ändå :)
 

Liknande trådar

Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 438
Senast: EoG
·
Avel En kompis har lyckats få ett föl den 20/12 2008 som resultat av en tjuvbetäckning med en 2-årshingst, hingsten är svensk varmblodig...
Svar
4
· Visningar
938
Senast: rebus
·
Avel Jag har ett engelskt fullblodssto, som är registrerat som fullblod (raskod 01) men i fel avelsförbund, dvs hos ASVH. Hennes pappa...
Svar
1
· Visningar
776
Senast: Masse
·
Avel Ja, jag tycker att det är konstiga regler inom den svenska varmblodsaveln. Om jag åker över till t ex Tyskland med mitt sto och betäcker...
Svar
8
· Visningar
1 562
Senast: Katinkas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp