anväda spö i hagen

vinkelina

Trådstartare
Min häst har blivit en riktig häxa att ta in. Hon lägger öronen bakåt och kommer på, allt springer iväg. har jag nått gott med brukar det dock gå bra. Dock kan man ju inte alltid muta.

i går tröttnade jag på frökens beteende. för att undvika att hon kom på mig tog jag med mig ett spö. Och så fort hon lade öronen bakåt och tog ett steg mot mig viftade jag iväg henne. rör ej hästen med spöet, utan viftar i luften.

Två ivägskickningar krävdes i går och två idag, sedan stod hon snällt och väntade på att jag skulle komma och ta fast

är jag fel ute, med att skicka iväg henne om hon inte uppför sig. Hon stannade inte ens för att beta på vägen in till stallet, vilket hon brukade, utan gick snällt efter mig, frustande och puffande på mig

Sv: anväda spö i hagen

både och. antingen går hon i väg, men har baken hela tiden mot dig, eller så vänder hon om och kommer på

Att hon är svårfångad är ju en sak, det är de ju inte helt ovanligt att hästar kan vara. Men att hon försöker springa över dig är ju INTE okej. Det där får man försöka ta ur henne genast. Jag är lite kluven till hur bra idé de är att ha med sig ett spö in i hagen... allt blir ju väldigt negativt kring spöet då som används i så många andra icke negativa sammanhang. Men Kanske är det enda utvägen?

Jag vet ju som sagt inte alls hur det hela verkar när man inte sett det i verkligheten. Man kan ju undra varför hon försöker gå över dig? Känns lite som ett bristande ledarskap som borde gå att få bukt med genom mycket träning från marken.

En bra markövning kan vara att longera henne ett par gånger i veckan och där har du ju med ett longerspö som visar i vilken position hon ska befinna sig. Vill du inte longera kan du ut och promenera med henne och ha med ett dressyrspö som en förlängd hand. Dvs hon ska gå strax bakom dig , inte före dig och absolut inte på dig! Försöker hon klämma sig före så kör du upp spöet i ansiktet på henne som en markering.

Om hon kommer mot dig i hagen och du ser att hon har tänker att springa över dig, vad händer om du spelar galen då? Hoppa, vifta med armarna och verkligen påvisa att "här går faktiskt du och hon ska hålla sig ur vägen". När du märker att det fungerar kan du börja att sätta dig på huk och se om hon kommer fram självmant. Förstår du hur jag menar?

Jag har aldrig vart i samma situation som dig så det är svårt att avråda till något.. men ja hade testat utan spö först, så länge de inte innebär någon livsfara för dig givetvis.

Berätta gärna hur det går!

Jag ska ge dig ett tips, möt henne med ett "Heeej älskling" och ge henne en kram och nån godbit. Jag kan garantera att det där var inte alls vad hon förväntade sig av dig. Efter ett tag kan du lägga bort godbiten för kramen är tillräcklig.
Kvällskram och morgonkram har varit ren basic för mig så länge jag haft hästar, och dessutom kramar dessemellan också, och jag har haft väldigt få problem och inget som inte en kram och lite kärlek kunnat lösa.

Det delas ut alldeles för få kramar i världen och kärlek är smittsamt, så låt oss starta en epidemi. :love:

Har lärt mig att om hästen inte vill komma in, så ska man låta den vara. Då bygger man förtroende och vinner respekt hos hästen. Sen kommer hästen komma till dig när den väl litar på dig och vill vara med om nåt roligt.

Det är annars inte så att din häst har ont någonstans? Magen, ryggen, nacken, tänderna osv. Då brukar hästen också vara ovillig att komma eller vara (svårfångad) som många kallar det. Hästar har alltid en anledning till varför dom beter sig på ett visst sätt.

Jag hade frågat mig varför hästen inte vill in.. Och varför hästen inte vill bemöta mig vänligt och respektfullt..

en häst som gått 10 år på ridskola. Ägt henne i 3 år, och nu som då har vi våra uppgörelser. Som nu har vi bytt stallbyggnad, plus att hon varit iväg för att betäckas. Då måste gränserna testas igen en gång. *suckar*

Detta problem uppstår bara i hagen, har jag henne lös i manegen kommer hon direkt fram till mig. Vi kan leka följa john utan att jag har fast henne.

Har tidigare testat att stå kvar utan spö, men inte vågat, hon kommer mycket tätt på, är rädd att de skall gå illa.

Använder inte heller spöet för att slå ( ifall nån trodde det) utan som en förlängd arm, som jag kan svitcha iväg henne med. Hon har inga dåliga assosiationer till spöet heller, man kan röra hela hästen med det. Är det inte så i Nh att man skall ha en "morotspinne" som man kan peta på hästen med, och just jaga iväg den med vid behov?

en häst som gått 10 år på ridskola. Ägt henne i 3 år, och nu som då har vi våra uppgörelser. Som nu har vi bytt stallbyggnad, plus att hon varit iväg för att betäckas. Då måste gränserna testas igen en gång. *suckar*

Detta problem uppstår bara i hagen, har jag henne lös i manegen kommer hon direkt fram till mig. Vi kan leka följa john utan att jag har fast henne.

Har tidigare testat att stå kvar utan spö, men inte vågat, hon kommer mycket tätt på, är rädd att de skall gå illa.

Använder inte heller spöet för att slå ( ifall nån trodde det) utan som en förlängd arm, som jag kan svitcha iväg henne med. Hon har inga dåliga assosiationer till spöet heller, man kan röra hela hästen med det. Är det inte så i Nh att man skall ha en "morotspinne" som man kan peta på hästen med, och just jaga iväg den med vid behov?

Precis :) men det är inte bara spöet som ska vara en förlängd del av kroppen. All utrustning ska vara en förlängd del av din kropp och hästen ska vara lika bekväm med den som med din egen hand.

Men du ska inte vifta iväg mot henne. Då blir det personligt. Testa att attackera marken framför dig med all energi och all kraft du har när hon kommer mot. Kasta grimskaft, spö, grimma ner framför dig och bara liksom döda marken. Då tar du nämligen över marken och utvidgar ditt personliga utrymme. Kan lova dig att din häst kommer bli förvånad. :)

Men om inte det funkar och hon fortfarande attackerar och bortviftningen inte räcker, så är det faktiskt ok att ''slå'' henne. Du kan faktiskt bli översprungen och dö om det går riktigt illa. Då finns det inget som är ''för hårt''.

Kan berätta en liten historia.
Skulle in och hämta min häst i hagen en dag när hagkompisen hade bestämt sig för att hon också ville följa med ut. Det var lerigt som satan och jag fastnade hela tiden, vilket gjorde att jag inte kunde blockera hennes väg, som jag brukar. Jag märkte att jag inte skulle få ut min häst utan att hon skulle komma lös.
Tillslut blev jag irriterad, så jag gick och hämtade ett spö. Försökte vifta bort henne och gjorde alla medel jag kunde. Ingenting funkade. Plötsligt hade jag sjunkit så djupt ner i leran att jag inte kunde ta mig loss. Jag ser att hästen bara kommer närmre och närmre. Om jag inte gjorde nåt drastiskt så skulle jag bli nertrampad där jag var. Började skrika och vifta så mycket jag kunde. Använde all energi jag hade inombords, men inte då.
Då gjorde jag nåt som jag aldrig har gjort innan. Jag tog spöet och drämde till henne i bogen allt vad jag kunde. Det funkade! Hon stannade tvärt. Endast några centimeter från min kropp.

Efter detta hade jag såna fruktansvärda skuldkänslor. :cry: Man ska ju aldrig slå ett djur och mamma har uppfostrat mig att aldrig slåss öht. Men min tränare berättade att i ett sånt läge, så finns det inget som är för hårt eller för elakt. När det gäller att rädda sig själv måste man använda dom medel som kroppen har att tillgå.
Hon berättade att en annan häst hade sparkat vid det laget och då hade det gjort väldigt mycket ondare än ''min lilla arm'' med mitt spö.

Senast ändrad:

Jag tycker du är inne på helt rätt linje när du tar med dig spöet i hagen!

Spöet SKA vara din förlängda arm i umgänget med hästen.

Alternativet är ett långt, tungt rep som du kan veva med MOT hästen (inte PÅ, men det har du ju redan förstått! Om inte hästen anfaller dig förstås! Då måste du ju få försvara dig, men det förstår du säkert också! Du verkar vara en klok människa! :))

En gammal ridskolehäst har ju allahanda knep i bagaget för att testa människorna omkring sig, för att se om det är värt att anstränga sig för deras skull. Du lyckades tydligen ganska omgående få hästen att förstå att du inte är någon liten ridskoletjej som man kan köra med som man vill, utan att du faktiskt förtjänar att bli lyssnad på!

En liten fundering bara. ;) Kan vara bra att undvika begreppet NH här på Buke! Det finns så många som hugger direkt om man nämner att man tycker att det är en bra och fungerande filosofi och så ser dom inte sakfrågan utan stirrar sig blinda på det dom har fått för sig är så förnedrande för hästen, eller vad det nu är dom tänker...! :confused:

Fortsätt på din väg! :bow:

Precis som du säger tycker jag att det låter som att hon försöker testa dig och jag tycker du gjort helt rätt som drivit bort henne.

Att hon följer efter dig "följa john" är inte alltid ett tecken på respekt, jag har träffat på flertalet hästar som "limmar" när dom försöker dominera. Dom kommer helt enkelt upp jätte nära när man till exempel ska hämta dom eller leda dom och vid longering kan det svårt att få dom att flytta undan. Man känner sig lite som en dörrmatta :grin:

För att slippa spö kanske du kan se till att ha med dig ett långt grimskaft varje gång du ska leda henne någonstans och så stannar du till lite när som och försöker flytta henne från dig (flytta bogen bort, flytta rumpan bort, flytta hela hästen åt sidan, backa). Om det skulle behövas kan du kasta änden av grimskaftet mot henne och på så sätt använda det som förlängd arm. På det sättet behöver du inte ta till "extra material", i detta fallet ett spö, och du kan vardagsuppfostra henne lite då och då utan att det blir ett speciellt träningstillfälle av det hela. "Testar-hästar" brukar ju på gott och ont dessutom vara smarta :grin: och kan lyckas lära sig att sköta sig t.ex. på ridbanan eller i stallet men inte utomhus, eller att sköta sig när du har spö men inte utan...

Håller helt med.

TS du borde istället fråga dig varför din häst tycker så illa om dig att hon antigen inte vill in eller försöker attackera dig. Något måste vara helt åt skogen i er relation. Att hämtas i hagen och tas hand om och ridas ska vara något hästen ser fram emot! Den ska bli glad när den ser dig och tänka ja, äntligen nu kommer hon.

Jag tror INTE att du kommer lösa några problem vid att vifta omkring med ett spö, vare sig i luften eller på hästen.

Jag håller med MacGyver, tuaphua och Centaur.

Jag hade blivit väldigt ledsen och börjat rannsaka mig själv om min häst inte hade velat komma till mig eller ännu värre sprungit undan eller försökt attackera. Hästar är inte bara elaka, hästen vill faktiskt inte komma till dig av någon anledning. Du måste vända det till något positivt att vara med dig, om det behövs kanske du ska lägga ner ridningen ett tag och bara umgås och skapa en ny bra relation till hästen.

Precis som MacGyver säger: Bemöt hästen med positivitet och kärlek, oavsett om det är genom en kram, en klapp eller bara allmänt positiv och glad utstrålning. Ge lite godis och gör saker som hästen tycker är roligt, vad det nu kan vara.

Min häst hade t.ex. älskat att bara få komma in och bli duschad (vilket är det bästa han vet), eller bara bli gosad och pysslad med. Man får anpassa sig lite efter individen där, duschning t.ex. är ju inget som alla hästar tycker om. Min är också träningsnarkoman och tycker det är skitkul att bli riden, men det vet vi ju alla att det tycker inte alla hästar (även om jag personligen tror att något är fel och träningsupplägget bör ändras om hästen tycker det är pest och pina att bli riden).

delvis kl
Jag tycker det är ett helt vansinnigt råd att ge en okänd person via internet; att möta hästen med en kram eller godis när den attackerar en i hagen.

Jag tycker du ska ta hjälp av en kunnig hästperson/tränare irl som kan hjälpa dig att fundera kring hur problemet har uppstått och vad som är lösningen. Det är fantastiskt svårt att bolla idéer om lösningar på distans eftersom vi på andra sidan skärmen omöjligt kan läsa hästens signaler eller veta vad det faktiskt kan bero på - kan ju vara allt ifrån obehag & smärta till dominans eller osäkerhet.

Lycka till, hoppas det löser sig!

:cry:

Va hästen så innan hon åkte iväg på betäckning oxå?
De kan ju få lite hormon omsvängningar och börja bete sig skumt när de har lite oblans i början av dräktigheten och när de brunstar..
Har en 2 åring i hagen som e lite bufflig för tillfället men hon brunstar just nu.
Igår när vi va ute på betet så sprang hon runt och måttade sparkar i luften mot de andra hästaran bara för att vi höll på smorde in dem och sprayade på insekts spray, kom upp bakom en häst som stod i grimma och grimskaft och bara körde ut rumpna skrek och sparkade bakut något som hon inte brukar göra.
Sen stod hon en bit bort med svansen upp och slemmade brunst slem..:crazy:

Så länge du inte nuddar hästen med spöet så är det ju din förlängda arm. Om inte hästen sköter sig så ska du vifta bort henne. I min syn så ska inte en häst komma och stödda sig utan ska komma med lågt huvud och rätt "energi" så att säga. Jag tycker du gjorde helt rätt! :)

delvis kl
Jag tycker det är ett helt vansinnigt råd att ge en okänd person via internet; att möta hästen med en kram eller godis när den attackerar en i hagen.

Jag tycker du ska ta hjälp av en kunnig hästperson/tränare irl som kan hjälpa dig att fundera kring hur problemet har uppstått och vad som är lösningen. Det är fantastiskt svårt att bolla idéer om lösningar på distans eftersom vi på andra sidan skärmen omöjligt kan läsa hästens signaler eller veta vad det faktiskt kan bero på - kan ju vara allt ifrån obehag & smärta till dominans eller osäkerhet.

Lycka till, hoppas det löser sig!

Håller med hade nog föredragit att ha ett spö om hästen kom rusande mot mig i hagen och uppträder aggresivt.
Bemöter hästen mig med attityd utan att jag har gjort den något så kan jag ju tycka att då ger man med samma mynt tillbaka..
Studerar man hästar i en flock så ser man ju hur de bemöter varandra.
De betendet som aggresivitet hos en häst eller att de rusar mot varandra det är oftast en fasad för att de känner sig osäkra ..

Släpper du in en främmnade häst i en flock så bemöts den oftast med att de vallar bort den och på detta sätt försöker stöta ut den nya hästen av den andledningen att de egentligen upplever den nya hästen som okänd och kan vara ett hot..
Sedan avvaktar de och iaktar den nya hästen tills de tillslut sakta men säkert acepterar den.
Så detta betende hos hästen kan bero på någom forma av osäkerhet hos hästen..
Ett överlägset ledar sto i en flock är oftast den stabilaste hästen att hämta i hagen medans den osäkra hästen kan avge detta betende för att den känner sig osäker..
Hur ser de ut i hagen hur är rangordningen där?
Hur många hästar går tillsammans?
Hur såg de ut när hästen gick på ridskolan hur stor flocka hade hästen då.?
Denna häst kanske trivs bättre i stora eller små flockar i hagen, det kanske inte är ägaren i sig som göra att hästen beter sig så i hagen utan omständigheterna kring häst flocken den går med som får denna snälla häst att bete sig konstigt för att den känner sig osäker i hagen av någon andledning..

Försöker hästen attackera så ska hon såklart köra bort den, annars blir det bara farligt. En viktigt detalj som jag klantigt nog utelämnade i mitt svar. :grin:

Man ska aldrig riskera säkerheten, men när hästen känns "okej", dvs. inte vill komma bara utan att vara agressiv, så skulle jag vara positiv och försöka få hästen att tycka det är roligt att jag kommer, så slutar förhoppningsvis attackerna efter ett tag. :)

Allmänt knapplån

Att skriva att hästen tycker illa om sin ägare och framställa det
som att det är pest för den att gå in är faktiskt ganska taskigt.

Det är sommar , hästen går troligen på bete och säg den häst som inte vill vara kvar där då. Dessutom är det som jag förstod det, ett sto som gärna testar om matte menar allvar.

Hästen ska självklart inte attackera så jag tycker du gjorde helt rätt.
Man måste ju få försvara sig.

hon går idag tillsammans med en valack, som är högre än henne i rang, men de är bästa kompisar.

Hon har egentligen alltid varit sur att ta in, eller snarare att få fast, bara få får fast henne går de bra, och hon gillar att arbeta, men måste testa om du FAKTISKT vågar ta fast henne. Eller egentligen så skall ALLT testas, hon har ju sluppit undan tidigare.( Tex då hon skall lastas måste de alltid bråkas en liten stund, så hör man hur hon suckar djupt, typ okeeeej då, och så går hon in)

Hon har ett mycket skarpt huvud, om man säger så. Dock gosar jag jag så mycket hon vill, är ingen gosehäst. Men en klapp förbi hagen, en morot över staketet, utan att ta fast osv ibland.

Liknande trådar

Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: _FiA_
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 928
Senast: Milosari
·
Hästhantering okej, jag köpte en 15årig valack för ca. i månad sedan. Han är jätte snäll i stallet och att rida på men när det kommer till hagen har...
Svar
6
· Visningar
1 363
Senast: Masse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka