Äntligen någon rätsida på valackens svullna skap...

S

soffii

Nu har det bestämts att min varmblodsvalack skall till klinik, antagligen i början på januari, efter julrushen. Han har som sagt varit svullen i skapet mer eller mindre hela hösten. Min ena veterinär tyckte att skapet endast behövde rengöras, men ingen direkt förändring skedde.. annat än att svullnaden gick ner efter motion.
En annan veterinär tog blodprov och det visade första gången att han hade för lite protein och dåligt värde av vita blodkroppar, andra blodprovet togs efter några veckor och det visade sig att protein var ännu lägre och även monocyterna var onormala, vilket tydde på inflammation. Hon menade att varmblod kan få inflammationer i tarmen och då med följden att de inte tar upp protein... Hon kunde inte göra mera då, utan hästen måste föras till klinik för mera prover och noggrann utredning.

Nu är det bestämt att han skall till klinik, där de skall ta bl.a. virullenta prov, bakterieprov, vävnads och cellprov + en massa andra blodprover.

Någon som har varit med om något liknande? :confused:

Sv: Äntligen någon rätsida på valackens svullna skap...

Det är vanligt att hästen får ödem under buken (även skapet) vid olika tarmsjukdomar där upptaget av protein är påverkat i negativ riktning. Andra orsaker kan vara hjärtproblem.

Du kan försöka hitta mer information genom att söka på protein-losing enteropati eller granulomatös enterit. Detta är inga roliga sjukdomar, men om din häst mår bra för övrigt och inte verkar ha problem att hålla hullet behöver du inte oroa dig alltför mycket. Orsaken till det svullna skapet kan ju vara något helt annat!

Lycka till!

Det är vanligt att hästen får ödem under buken (även skapet) vid olika tarmsjukdomar där upptaget av protein är påverkat i negativ riktning. Andra orsaker kan vara hjärtproblem.

Du kan försöka hitta mer information genom att söka på protein-losing enteropati eller granulomatös enterit. Detta är inga roliga sjukdomar, men om din häst mår bra för övrigt och inte verkar ha problem att hålla hullet behöver du inte oroa dig alltför mycket. Orsaken till det svullna skapet kan ju vara något helt annat!

Lycka till!

Okej, tack! Jo han är för övrigt pigg å ser frisk ut, även gott hull har han, fast han nu bara går på hö och vatten.
Hur gör dom annars sedan, kommer han att få kortison eller, vet du?

Kan de inte få dessa problem utan att ha en sådan allvarlig sjukdom?

Min 27-åriga ponny hade svullet skap för några år sedan. det kom och gick under drygt ett år. Ibland fick han även jättestora ödem under magen samtidigt.
Hade ut ett par olika vet., men ingen kunde hjälpa. Fick nån salva också, men det hjälpte inte.

Nu har skapet vart normalt i några år, förutom att han alltid har klåda i det. står ofta rakt över buskar och kliar sig :o

Men han borde väl inte kunna ha nån sådan sjukdom då han inte vart svullen alls på ett par år?

NU har vi varit till klinik me honom! De tog olika blodprover och som sagt vävnadsprov och cellprov från ändtarmen och sådant, även en liten bit av en av hans bulor som han har på bakänden.
När hon kände inuti honom kände hon en förstorad lymf, på ena sidan, som tydde på en tumör, det kunde också vara en böld eller om ena testikeln fanns kvar efter kastrationen om det var en enkelsidig kastration! Jag tror däremot inte att han har en testikel kvar för då skall han väl bete sig mer som en hingst och ha ganska kraftig hals? Vilket han inte har.. Men det är ju skillnad från häst till häst.
Nu blir det att vänta på provsvaren och se vad som händer härnäst.
Vi skulle fortsätta som vanligt, motionera och ge mat som vi har gjort + att han skulle få ett avmaskningsmedel som skulle ta bort en särskild mask som dom kan ha i tarmväggen som inte vanliga maskmedel tar bort.
Men om har har en testikel kvar går det att operera, men har han en böld eller tumör finns det inget vi kan göra och då blir det avlivning när man ser han börjar lida av det... :cry:

Håller tummarna att det är minsta allvarliga sak han har!

Vilken jobbig väntan för dig! Håller tummarna och hoppas att det inte är en tumör...

Hans ägare (jag är bara fodervärd) har nu talat med hans uppfödare och kollat om kastrationen gick som det skulle, om ena testikeln lämnade kvar. Men det hade den inte gjort sa dom som hade honom när han kastrerades! Ägaren talade med veterinären idag igen så när det inte var en testikel var det antagligen en tumör han hade. :(

Hans ägare (jag är bara fodervärd) har nu talat med hans uppfödare och kollat om kastrationen gick som det skulle, om ena testikeln lämnade kvar. Men det hade den inte gjort sa dom som hade honom när han kastrerades! Ägaren talade med veterinären idag igen så när det inte var en testikel var det antagligen en tumör han hade. :(

Hej
Jag vet att detta kommer väldigt sent, men hittade din tråd när jag googlade om tarmsjukdomar! Min vallack har precis samma problem som din, och jag är så nyfiken vad dom hittade på din häst. Jag ska naturligtvis in till kliniken med min, men skulle ändå vilja veta, om du har lust att berätta förstås... Respekterar om du inte vill!
Mvh
Camilla

Hur har det gått för era hästar med svullet skap? Jag har en valack med liknande problem.

Hur har det gått för era hästar med svullet skap? Jag har en valack med liknande problem.

Har en quarter med samma problem som er!
Jag är desperat att få reda på vad det är för fel?????
Provade 2 olika penicellin-kurer och han blev något bättre.
Kom tillbaka så jag åkte till distriktvetrinär. Dom såg på ultraljud
att urinblåsan var sprängfull och extremt mycket kristaller..
Smärtstillande gjorde honom inte mycket bättre. Magen gick
tillbaka något men skapet är oförändrat..
Han stod 2-3 dagar på Skara djursjukhus där dom i och för sig inte
kunde se svullnaden som jag tyckte var påtaglig och alldeles varm??!
Dom spolade blåsan och inget såg konstigt ut enligt dom.
När jag är hos vetrinär nr.4 för att kolla en som jag misstänkt hälta
så tyckte vetrinär 4 att han var svullen?!!
(Först ska vetrinären se det.. annars blir det konstigt!)
Vi har nu satt in kortison för att svullnaden skulle gå ner men inget
ändras så nu är det återigen klinik/djursjukhus som väntar...
Jag är dock väldigt skeptisk mot starkare dos kortison...
Tror inte någon kollat tarmarna eller ev. liknande problem..?
Skulle vilja veta hur det gick för hästen som hade tumören?
Eller kanske inte :(( ///A-L

Hej!
Jag har en varmblodsvallack som har exakt de problem som du beskriver. Jag har fått olika utlåtanden från tre olika veterinärer. Allvarlig inre skada, cirkulationsproblem, proteinförlust etc. Jag skulle uppskatta extremt mkt om du vill skriva till mig och berätta hur det går på ditt klinikbesök!!! Min är 24 år (har haft honom sedan han var 1). Hur gammal är din?
Mvh Katarina
0739-602 602

Snälla du, tråden är över 7år gammal och trådskaparen är inte längre aktiv här så något svar kommer du med största sannolikhet inte att få.

Starta dock gärna en egen tråd om du vill veta något om din hästs skada.

Liknande trådar

Hästvård Är det nån som vet hur man kan ta reda på om hästens spottkörtlar har svullnat p.g.a inflammation eller infektion? Min 4-åriga ponny har...
Svar
3
· Visningar
3 567
Senast: Reeree
·
Hundhälsa Min 5 åriga tik blev dålig i fredags, dålig aptit, feber och hängig. Åkte in och hon blev röntgad, samt gjordes blodprov. På röntgen...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 374
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 948
Senast: Nominous
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka