Äntligen har jag kanske rett ut det!

M

Marika

Jag har ju haft sånna himla problem med foderstaten på min nya häst! Och ja nu förra veckan fick jag reda på analysen på hösilaget och det var inte lovande :crazy: Lite arg på stallägaren som inte sagt ett jota om att höet knappt innehåller något protein, då jag redan sagt efter någon vecka att jag behövde analysen för att få en lämplig foderstat. Och nu känns det som att min kära häst har magrat helt i onödan, hästfolk! :mad: Och jag hade ingen aning om vad jag skulle göra för att kompensera. Men nu har jag hittat lösningen, satt förra helgen och försökte få ihop något på Hippocampus. Men tyckte aldrig att det blev riktigt bra, då jag skulle bara tvungen att köpa Krafft Protein som tillskott, vilket skulle bli väldigt dyrt. Men nu som sagt! Hippo Alfa är lösningen :) Så enligt Hippocampus ska det funka, 12kg Hösilage, 3kg Hippo Alfa, 2dl Betfor, Lite mineraler och Vegetabilisk Olja 1dl. Äntligen kanske det har löst sig! Har mått så dåligt av att hon har blivit så smal, jag hoppas verkligen på det här nu!

Sv: Äntligen har jag kanske rett ut det!

Men om du var orolig innan du fick veta analysen varför köpte du inte lusern då? Det har ju bra värden i om man är orolig.Då hade aldrig hästen behövt gå ner i vikt.

Är du säker på att 3kg Hippo Alfa blir billigare än att ge Krafft Protein? Vet inte vad Alfan kostar eller innehåller. Men för mig blir det billigare att ge KP än Krafft Lusern eftersom KP:n är mer koncenterade.

Jag var inte orolig, jag ville bara ha analysen allmänt snabbt för att kunna reda ut vad jag skulle ge. Och det är nu man märker att hon har blivit tunnare. Så jag va inte orolig innan utan har blivit det nu med tiden!

Minelli skrev:
Är du säker på att 3kg Hippo Alfa blir billigare än att ge Krafft Protein? Vet inte vad Alfan kostar eller innehåller. Men för mig blir det billigare att ge KP än Krafft Lusern eftersom KP:n är mer koncenterade.

Jag ger ju nu Krafft Groov 90, och det blir alldeles för dyrt att köpa både det och protein tillskottet. Och Hippo Alfan är billigare än grooven och innehåller mer Protein och Energi. Jag vill inte ge lusern, tycker inte att det känns nödvändigt nu då det verkar lösa sig med det jag tänkt. Och tveksamt om Krafft protein är billigt någon sa att det kostade 12kr/kg, och det är ju inte direkt billigt!

Du kan inte bara titta på pris per kg, du måste titta på innehållet också!

- Krafft Protein innehåller 330 g smb rp och 12 MJ per kg.
- Hippo Alfa innehåller 135 g smb rp och 10 MJ per kg.

... Alltså får du ge drygt 2,4 kg Hippo Alfa för att få lika mycket protein i foderstaten som med ett kg KP. Och vad är prisskillnaden då?

Om du var orolig och tyckte det tog lång tid med analysen... varför i hela fridens dar ordnade du inte det på egen hand då? Det är väl inte stallägarens ansvar när du själv bestämmer foder och mängd om din häst magrar av? Och är du missnöjd med att vänta på analysen => fixa det själv.

*onödigt inlägg, jag vet*

tgd skrev:
Om du var orolig och tyckte det tog lång tid med analysen... varför i hela fridens dar ordnade du inte det på egen hand då? Det är väl inte stallägarens ansvar när du själv bestämmer foder och mängd om din häst magrar av? Och är du missnöjd med att vänta på analysen => fixa det själv.

*onödigt inlägg, jag vet*

Nehe det är det verkligen inte va, om hon säger att hon ska fixa fram den och samtidigt VET själv att det innehåller dåligt med protein. Hon visste ju vart den låg och allt men tog inte fram den förens efter ja ungefär 6 veckor, från det att jag sagt till första gången. Efter det sa jag åt henne minst 3gr till. Det jag just tycker är så dåligt är att hon inte sa något om protein mängden i höet utan sa att om jag la på ditt och datt så skulle det bli bra :mad:

ang skrev:

... Alltså får du ge drygt 2,4 kg Hippo Alfa för att få lika mycket protein i foderstaten som med ett kg KP. Och vad är prisskillnaden då?
Just detta är det många som missar när det gör foderstater. Jag har priser ilagda i mitt program för att just kunna se den skillnaden. Mycket användbart!

Marika skrev:
Jag vill inte ge lusern, tycker inte att det känns nödvändigt nu då det verkar lösa sig med det jag tänkt.

Konstigt resonemang.. :confused: Varför inte byta ut alfan mot lusern helt eller till viss del? Lusern innehåller ju också mkt protein och är dessutom ett grovfoder, vilket är naturligare för hästen.

När jag köpte Alfan så kostade den typ 5,30 kr, vilket gör att 2,4 kg Alfa inte blir speciellt mkt dyrare än 1 kg KP. KP'n innehåller ju inte lika mkt mineraler heller och dessutom inget selen..

Nej, det är inte säkert att det blir billigare, men man måste ju se priset på den kompletta foderstaten innan man ratar ett kilopris rakt av.

ang skrev:

Det jag menar är att det blir dyrt att ha både Groov och KP. Då är Alfa bättre då den innehåller mer smb rp och mer energi än både Groov 90 och Groov 125 gör. Så skulle jag ge 2kg Groov 90 + 1kg KP så skulle det bli mycket dyrare än om jag skulle ge henne tex 2kg Hippo Alfa + 1kg Lusern. Förstår du?

Jo det va dumt sagt, men nu ska jag ge henne lusern tills vi får alfan och sen kommer vi antagligen fortsätta med lusern också då den ger ett bra pris + att allt blir med i det.

Coffeaclub skrev:
När jag köpte Alfan så kostade den typ 5,30 kr, vilket gör att 2,4 kg Alfa inte blir speciellt mkt dyrare än 1 kg KP. KP'n innehåller ju inte lika mkt mineraler heller och dessutom inget selen..
Räknade lite i mitt program på skillnaden och om man bortser från förlusten av mineraler och selen. Så kostar 3 kg Alfa 16:- (om det kostar 5.30:-/kg) och 1,25kg KP 15:-
Det är i stor sett samma mängd protein då, lite mer med KP än med Alfan.

Kolla vad jag skrev över under ang.

Marika skrev:
Det jag menar är att det blir dyrt att ha både Groov och KP. Då är Alfa bättre då den innehåller mer smb rp och mer energi än både Groov 90 och Groov 125 gör. Så skulle jag ge 2kg Groov 90 + 1kg KP så skulle det bli mycket dyrare än om jag skulle ge henne tex 2kg Hippo Alfa + 1kg Lusern. Förstår du?
Ger du 2 kg Groov 90 och 1kg KP blir det 510 g protein och det kostar 23:-/dag

Ger du 2 kg Alfa och 1 kg Lusern blir det 375 g protein och kostar 15:- men då tappar du som sagt en massa protein. För att komma upp till samma nivå som groov och KP måste du ge 3kg Alfa och 1kg lusern och de kostar 21:-. Så du sparar 2:-/dag dvs 60:- i månaden och 720:- på ett år.

Tack för en mycket bra förklaring / utveckling av resonemanget :)

Jo men den mängden hon får i sig från Alfan och Lusern är bättre. Och dessutom är det inte säkert att det kostar samma där som det gör här.

Marika skrev:
Jo men den mängden hon får i sig från Alfan och Lusern är bättre. Och dessutom är det inte säkert att det kostar samma där som det gör här.
Jo du gör självklart som du vill, men jag ville bara visa att man inte alltid kan se till det billigaste fodret. Man måste räkna på hur mycket man behöver ge med innan man kan säga att nåt är för dyrt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka