Äntligen bestämt mig för sele... eller?

kolblakkur

Trådstartare
Jag har velat i nästan ett år nu :eek: angående vad jag ska ha för sele. Jag har velat mellan travsele, giggsele med french coller och loksele. Skrämmande egentligen vilken beslutsångest man kan ha :crazy: När jag vägt för och nackdelar mot varandra så kommer jag ofta tillbaka till kvalitén. Jag är otroligt petig med läder, jag vill inte ha för billigt läder så när en sele är för billig så backar jag, samtidigt som jag inte vill betala för mycket :angel: Ingen bra kombination egentligen. På begagnatmarknaden hittade jag inget bra tyckte jag.

När jag nu väl bestämt mig för att jag ska ha en loksele så kom ju nästa problem: Vilken loksele ska jag ha? :confused: Jag kollade på följande:

Boles: Indiskt läder, den blir det inte.
Börjes: Svenskt läder, men med enkel läderputa. Nepp!
Svenljunga: Bra kvalité, men med enkel läderputa. Typiskt.
Kombinera Svenljungas lokor med Ideal Harness: 4000:- för bara lokorna med alla tillhörande remmar :eek: + Idealselen för 4800:- Hmmm.... Jag är inte omöjlig, men som det är nu så tycker jag att det är för mycket pengar för ett ihop plock. Idealen är hyfsat läder, men inte svenskt.
Tärnsjö: Bågdäckel och superkvalité med möjlighet att få en sele i brunt :love:

Så i nuläget velar jag mellan ett ihop plock och en Tärnsjösele. Jag har insett att det jag söker kommer kosta, så frågan är: 9000:- för ihop plocket eller 14 000:- för en gudomlig sele som jag kommer vilja sova med i sängen?

Det hela skulle väl brista på om mina shettisar behöver olika stora lokor, då blir det ihop plock. Det vet jag när de kommer hem från betet. Men visst är det så att varje häst behöver sina egna bossor?

Sv: Äntligen bestämt mig för sele... eller?

Eg kan man göra en loksele så den passar presis efter den häst man ska ha den till, vilket är bäst:)
Men dom flesta lokselar kan man anpassa efter lite olika hästar av ungefärlig samma storkek:)

Man behöver inte ha en bossa som är anpassad exakt efter hästen, man kan ha halvbossa eller bossa på var lokträ. Men har du ringbossa ska de göras till en häst, presis som ett coller.

Tror du måste betala mer om du ska ha baksele, draglinor, huvudlag och tömmar till tärnsjös loksele:crazy:

Det vore ju smidigt om du kunde hitta ITEs loksele bättre beg? Å sen köpa en Ideal bröstsele till:idea:

Boles, jag funderar...
Har adrig sett den selen irl, haha får köpa den å prova va den går för eg:devil:
Men teoretiskt sett bodre bossorna och lokorna vara av sån kvalite att de håller bra ändå...

du behöver ju bara köpa bra lokor, och en bra däckel. Ex Ideals däckel för 2000:- då fick du plötsligt en sele för 6000:- plus en baksele från granngården 400:-

Men...enligt mitt tycke, så är det snyggast och bästa andrahandsvärdet om man har matchande grejer.

En fråga..varför loksele? De som tävlar shettis kör med bröstselar och jag har aldrig varit med om en shettis som fått skav eller haft svårt att andas.

Kanske du ska köpa en frenchcollar sele. Det finns en del som börjat med de på par och fyrspann på ponnyer, och det verkar fungera bra. Jag tror man får lägga till en tusenlapp för att få french. Sen finns det ju svängda bröstselar. Tittade på dem på SM i körning (en dansk utställare) och de såg väldigt komfortabla ut. Det var fin kvalitet med, ca 5000:-
Gör jag det jobbigare nu? :)
Jag är iallafall glad att jag har valt en ideal i flera år nu, den är en trogen vän och så jäkla hållbar och flexibel.

Kan nte Senljunga göra en loksele med bågdäckel då?? Han handsyr ju allt. Sedan har du ju Ylanders i Ulricehamn och en selmakare i Mjölby som jag inte kommer på namnet just nu....
Att blanda in Idealselen tycker jag är synd...:crazy:

Jag köpte iaf Tärnsjös loksele till min ponny och jag kan säga att jag ångrar mig inte någonting :love::love: även om jaga inte har den i sängen. Visst är det mycket pengar men man blir glad av den!!

Ja, jag kommer nog inte göra det lättare för dig nu men jag kan ju berätta hur det gått för mig och min fjording i seldjungeln... :crazy:
Började med en indisk loksele från Bole som inkörningssele, kompletterade med ideal marathon lux samt en french-coller. French-collern fungerade utmärkt när vi körde med inkörningsrockard men när marathonvagnen kom upplevde jag det som att hästen inte var helt bekväm med utrustningen. Efter ett par-tre pass med FC och marathonvagn bestämde jag mig för att "slakta" lokselen. Skar sönder bröstan från idealselen (den använder jag ändå inte) och använde detta fina läder till att sy på nya dragläder på lokorna. Eftersom bröstan var anpassad till draglinorna som medföljde selen gjorde det att jag efter 2 timmar kunde spänna för maratonvagnen med loksele! :idea: Min häst trivdes väldigt mycket bättre med den kombinationen (och hoppar jämfota i hagen när hon ser att jag drar fram vagnen) så nu använder jag bara FC när jag kör enaxlat.

Svarar alla i samma inlägg:

_L_ Vill inte köpa begagnat, vill ha nya fräscha saker av bra läder som jag dessutom kan reklamera om något går sönder.

Snigelfarmor Jag har väl aldrig skrivit att de får skav och har svårt att andas? :confused: Jag vill ha en loksele efter att ha testat allt annat. Tycker det passar mina hästar och min körning bäst.
En fransk brösta kostar inte en tusenlapp, de går på 1850:- Vill inte ha svängd brösta, det är dessutom svårt att hitta för shettis, ivarjefall om man vill ha bra kvalité.

Eufemia Jag har inte frågat om han kan göra med bågdäckel, ska nog göra det. Tack för tipset! Bilder på din loksele tages tacksamt emot! :)

Loch Jag kommer inte att köra med maraton osv, utan bara en vanlig rockard och jag tror att lokselen duger bra till det :)

Aha kanske lika bra att du hör med nån som tillverkar selar får du ju den som du vill ha den:)

Nu har jag pratat med dem på Tärnsjö!
Ska skicka in ett måttschema på respektive shettis och sedan så kommer de återkomma till mig och se om de kan ordna en loksele som passar de båda. De är byggda ganska olika.

Kommer garanterat att köpa en från Tärnsjö :love:
13200:- kostar den med ryggstycke, och nästan 20 000:- komplett! :o Men det är det värt :love:

Men eg, e inte de samma pris som för en loksele till nordsvensk?
De e ju minst en tredjedels skillnad i material, har det ingen betydelse:crazy:

Har du inte närmare till Svenljunga?;)

Senast ändrad:

Jo, det är samma pris. Mängden på materialet är det nog inte så stor skillnad på. Några dm här och där. Arbetskraften som läggs ner på selen är ju densamma.

Tärnsjös läder är ju helt underbart, det håller jag med om! :love:
Men deras läder är ju ganska dyrt (men prisvärt) så jag håller faktiskt med L om att en shettissele borde bli betydligt billigare än en till stor häst...
Varför inte be Svenljunga att sy upp en i Tärnsjöläder...? Kanske värt att kolla priset iallafal. :angel:

/Lotta (som syr i läder för husbehov)

Det står på Tärnsjös hemsida att storlek 2-8 kostar 13.200:- Shettisarna har storlek 04 (de går från 04-8), så de kanske är billigare :idea: Glömde fråga! Får höra imorgon :)

Här är den på en frieser som jag håller på att köra in. Den är lite liten för henne, därför har jag förlängt bakselen med lite balsnöre :angel: Draglädren är lite korta men den funkar att dra linor och ett lätt däck med. Sedan har jag giggsele på henne när hon ska dra giggen. Selen är superbra och hade man råd skulle man väl bara köpa selar från Tärnsjö?

080415_linor2.jpg

Jag med....här hittade jag en bild till på den..

Adria_liten.jpg

Men ååh! Vilken underbar sele!:love: Jag vill också ha! Är inte alls avundsjuk!

Tack för bilden!

Är fortfarande fast beslutsam om att jag ska ha en Tärnsjö. Längtar :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka