kolblakkur
Trådstartare
Jag har velat i nästan ett år nu angående vad jag ska ha för sele. Jag har velat mellan travsele, giggsele med french coller och loksele. Skrämmande egentligen vilken beslutsångest man kan ha När jag vägt för och nackdelar mot varandra så kommer jag ofta tillbaka till kvalitén. Jag är otroligt petig med läder, jag vill inte ha för billigt läder så när en sele är för billig så backar jag, samtidigt som jag inte vill betala för mycket Ingen bra kombination egentligen. På begagnatmarknaden hittade jag inget bra tyckte jag.
När jag nu väl bestämt mig för att jag ska ha en loksele så kom ju nästa problem: Vilken loksele ska jag ha? Jag kollade på följande:
Boles: Indiskt läder, den blir det inte.
Börjes: Svenskt läder, men med enkel läderputa. Nepp!
Svenljunga: Bra kvalité, men med enkel läderputa. Typiskt.
Kombinera Svenljungas lokor med Ideal Harness: 4000:- för bara lokorna med alla tillhörande remmar + Idealselen för 4800:- Hmmm.... Jag är inte omöjlig, men som det är nu så tycker jag att det är för mycket pengar för ett ihop plock. Idealen är hyfsat läder, men inte svenskt.
Tärnsjö: Bågdäckel och superkvalité med möjlighet att få en sele i brunt
Så i nuläget velar jag mellan ett ihop plock och en Tärnsjösele. Jag har insett att det jag söker kommer kosta, så frågan är: 9000:- för ihop plocket eller 14 000:- för en gudomlig sele som jag kommer vilja sova med i sängen?
Det hela skulle väl brista på om mina shettisar behöver olika stora lokor, då blir det ihop plock. Det vet jag när de kommer hem från betet. Men visst är det så att varje häst behöver sina egna bossor?
När jag nu väl bestämt mig för att jag ska ha en loksele så kom ju nästa problem: Vilken loksele ska jag ha? Jag kollade på följande:
Boles: Indiskt läder, den blir det inte.
Börjes: Svenskt läder, men med enkel läderputa. Nepp!
Svenljunga: Bra kvalité, men med enkel läderputa. Typiskt.
Kombinera Svenljungas lokor med Ideal Harness: 4000:- för bara lokorna med alla tillhörande remmar + Idealselen för 4800:- Hmmm.... Jag är inte omöjlig, men som det är nu så tycker jag att det är för mycket pengar för ett ihop plock. Idealen är hyfsat läder, men inte svenskt.
Tärnsjö: Bågdäckel och superkvalité med möjlighet att få en sele i brunt
Så i nuläget velar jag mellan ett ihop plock och en Tärnsjösele. Jag har insett att det jag söker kommer kosta, så frågan är: 9000:- för ihop plocket eller 14 000:- för en gudomlig sele som jag kommer vilja sova med i sängen?
Det hela skulle väl brista på om mina shettisar behöver olika stora lokor, då blir det ihop plock. Det vet jag när de kommer hem från betet. Men visst är det så att varje häst behöver sina egna bossor?