Äntligen är MH:t avklarat!

prinsessfeminist

Trådstartare
Redan förra året, när vår lille parvel bara var precis 12 veckor gammal så anmälde jag honom till MH:t. Rasklubben var arrangör och platserna var begränsade.

Om man säger att jag hängde på låset så är det ingen överdrift. :smirk: MH:t är för mig viktigt och jag har varit så spänd på att se om min hund reagerar som jag tror att han skulle.

Så här blev det:

http://www.freewebs.com/resultat/index.htm

Jag är verkligen nöjd med dagens resultat och mentalbeskrivaren yttrade flera lovord över min hund! :love:

Bland annat sade han: "någon sade att det här var en trevlig familjehund, jag tycker mig se mycket mer än en "familjehund" i denna individ."

Han sade också att "mer skottoberörd än honom kan man knappast bli." :)

/Priffe stolt som en tupp över sin lilla schnauzer

Senast ändrad:
Sv: Äntligen är MH:t avklarat!

Det ser mycket fint ut, kul med en schnuazer som är så pigg och med....Det är ju inte mitt intryck av de flesta schnauzrar.

Mycket trevligt MH! :bow:

Saknar dock lite kamp, men det är ju helt olika beroende på vad för hund man har :D

Kul!! Så skönt att ha det gjort!! :bump:

Geezer skrev:
Det ser mycket fint ut, kul med en schnuazer som är så pigg och med....Det är ju inte mitt intryck av de flesta schnauzrar.

Tack för komplimangen! :)

Jag tittade för skojs skull på min rottis testresultat för att jämföra, men dessa test skilde sig lite åt i sin konstruktion. På MUH-tiden fanns "överfall" och lite andra kriterier, men en del var samma. :)

Jag minns att hon var betydligt mer het än denna dvärgschnauzer, men när jag lade protokollen intill varandra så var inte skillnaden så stor. Hon var bara otroligt "på" för att hälsa på spökena och hade större kamplust (4 istället för 3), men i gengäld hade hon mindre av gripande (2 istället för 3). (hennes föremålsintresse var inte så stort). Att jag minns henne som mer entusiastisk har säkert också med storleken att göra - det känns mer när en rottweiler vill fram och leka/jaga bytet eller kampa än när en lite dvärgschnauzer gör det.

Inte för att en jämförelse mellan dessa raser är särskilt relevant, men jag har inte så stor erfarenhet och blev lite nyfiken på hur dessa individer skiljt sig åt.

Vad tycker du är ett önskeresultat på ett MH för en hund som man avser att tävla lite med i lydnad/bruks?

Senast ändrad:

Aliide skrev:
Mycket trevligt MH! :bow:

Saknar dock lite kamp, men det är ju helt olika beroende på vad för hund man har :D

Javisst är det så! Vad jag förstod på de som var med idag så var min hunds resultat bra "för att vara dvärgschnauzer". Men man har ju också olika önskemål på olika raser. Min hund är till exempel mer leklysten än många andra dvärgschnauzrar - några av de jag träffat har mer integritet och är inte så sociala.

Jag hade lite mer kamp med min förra hund, men hon var inte heller hälften så foglig som denna. :) Hon var skojig att kampa med, men inte lika rolig att disciplinera.

Denna lille herre gillar att kampa och dra och morra, men ger sig direkt när jag ber honom. Med okända är han ännu vekare.

Jag vill ha högt på leken helst 5 men 4 är bra det oxå, gripande är inte så viktigt för mig men jag ser gärna att den kampar. Om den tar om eller ej spelar inte så stor roll bara den drar emot.

Sedan vill jag även ha mycket på jakten precis som på leken, 5 eller 4.

Avståndsleken är lite knepig så jag lägger inte jättemycket vikt vid den om hunden är aktiv annars. Min hund sprang ut och letade efter den konstiga figuren, han var under capen och ute i skogen och letade och fick därmed ganska 'dåligt' där. Så fort han hade konstaterat att det inte gick att hitta den konstiga figuren ville han leka men då var tiden ute.

Sedan bryr jag mig inte så mycket om rädsloreaktionerna på dumpe så länge avreaktionen är bra. En livlig hund kan liksom fara iväg mycket utan att det är så farligt. Så hellre en hund med stor reaktion och god avreaktion än en hund med liten reaktion och kvarstående.

På spökena så ser jag gärna att hunden blir lite arg, gillar hundar med lite tryck i...

Ja, i all korthet. Är ingen MH fanatiker...

Ok. Tack för dina synpunkter.

Jag är inte heller någon test-nisse, då det verkar som om resultatet kan variera ganska ordentligt beroende på vilken dag det är, vilken testledaren är osv. Jag tycker mest att det är roligt att se om ens förväntningar stämmer någorlunda. Hur väl känner jag min hund, typ.

Jag håller med dig om att hundar med mer tryck i är skojiga. Jag vet inte hur stor skillnaden egentligen är mellan koefficienterna, kanske är min rottis 4:a betydligt "mer" än denna hunds 3:a? I så fall stämmer ju känslan av att det var mer "hund" i henne än i honom (bortsett storleksskillnaden alltså. ;))

Förra hunden gjorde också en häftigare undanmanöver än vår lille. Däremot var hon lika oberörd som han när det gäller avreaktionen, så det du skriver stämmer nog. Mer tempo i brukshundarna alltså.

Vad gäller aggressivitet/hot så hade inte vår rottis någon sådan i 15-mån åldern alls. Jag undrar om det är så vanligt bland så unga hundar?

Senast ändrad:

Det är en poäng i det. Hur många gånger har man inte hört/läst att mina hund är minsan jättesnäll och 6 mån, 1 år, 2 år. Jag tycker att det kommer mer och mer och efter kanske 3 år så är det "fullt utvecklat". Nu är min ras väldigt sen. Men jag upplever det som att många andra raser också har en puckel där omkring när de helt enkelt blir mer vuxna. Så en hund under 18 månder som inte reagerar med agg/hot kan ju mycket väl utveckla det senare. Men det kanske ändå är så att det blir mindre än om de drar på fullt som unga, så det blir kanske jämförbart ändå!

Båda mina hundar har haft 5 på spökena. Men de är helt olika som hundar och individer. Så tar man bara utt ett enstaka moment så :D

Exakt, det är nog snarare den sammantagna bilden man skall fundera på. :bow:

Generellt är min lilla hund lugnare än rottweilern, men å andra sidan är han MYCKET mer förig och har will-to-please, vilket rottisen inte hade. Hon skulle ju fixa allt på egen tass, helst. :D

Vissa moment hade lilleman 4 på i leken där rottisen hade 3 - och när det gäller överraskning så var resultat det motsatta. (I den mån jag nu kunnat jämföra pga att de ändrat rubrikerna). Fast de hade båda 5 på starten efter bytet.

Ja, ja... egentligen säger inte de enskilda koefficienterna något alls utan jag jämför mest bara för att jag inget annat har att göra. Lite kul är det ju. ;)

Hur som helst, nu är MH:t avklarat tack vare att Dvärgschnauzerringen beslutat att de skall satsa på att MH:a sina hundar i framtiden. :bow: Och vi kan starta appellen när vi är redo! :)

Om inte rasklubben arrangerat detta ihop så hade det varit svårt att komma med på de vanliga brukshundklubbarna. Bruksraser brukar ges företräde.

Ambitionen till trots så är ändå inte intresset så stort bland dvärgschnauzerägarna, verkar det som. Idag fick man kalla in några reserver.

Senast ändrad:

Å jag kom med på första försöket på MH. Ibland undrar jag om ryktet säger att det är svårare än det är? Jag känner faktiskt ingen som inte kommer med... Bara en person som påstår att hon anmäler valparna när de föds och ändå kommer de inte med. Det var på hennes hemmaklubb jag kom med på första och enda försöket...

Jag måste säga att de förväntningar man har på MH beror ju lite på ras oxå. Skulle jag leta dvärgschnauzer så är din hunds MH verkligen vara jättefint. Det hade varit fint med en Kelpie oxå men då hade kraven från min sida skärpts en del...

Senast ändrad av en moderator:

Tippan skrev:
Det är en poäng i det. Hur många gånger har man inte hört/läst att mina hund är minsan jättesnäll och 6 mån, 1 år, 2 år. Jag tycker att det kommer mer och mer och efter kanske 3 år så är det "fullt utvecklat". Nu är min ras väldigt sen. Men jag upplever det som att många andra raser också har en puckel där omkring när de helt enkelt blir mer vuxna. Så en hund under 18 månder som inte reagerar med agg/hot kan ju mycket väl utveckla det senare. Men det kanske ändå är så att det blir mindre än om de drar på fullt som unga, så det blir kanske jämförbart ändå!

Båda mina hundar har haft 5 på spökena. Men de är helt olika som hundar och individer. Så tar man bara utt ett enstaka moment så :D

Håller med här. Många gör sina MH:n för tidigt. Jag gjorde mina när hundarna var 2 år och den andra lite över 2 år. Men jag ska testa dem igen här till våren. Ska bli mycket intressant att se vad som har hänt.

Fast samditigt så rekomenderas det ju att man ska göra det före 18 månaders ålder :crazy: Behövs ju även för LKL.

Men helt klart så är ett mentaltest på en 3-4 år gammal hund en mycket intressantare företeelse :D Skulle jag MT:a min lilla barnsliga parvel så skulle det bli sent bara för att se om det öht finns skärpa i henne. Än har hon inte visat ett endaste spår av det, men det borde väl komma någonting??

Jo, det är ju så.

Jag valde att testa tiken efter 2 års ålder för hennes eget bästa. Hon var inte redo tidigare.

Hanen gjorde jag strax innan 2 års ålder. Det bara blev så. Hade ingen brådska.

Men övriga hundar har jag gjort så att jag kommit ut på tävling tidigt. Jag tycker Mh är riktigt kul att göra med mina hundar, men inget jag hänger upp mig så mycket på. Det är bara något som säger hur hunden är just den dagen, med den testledaren och i den speciella miljön. Gör Du samma test dagen efter, veckan efter, året efter får Du ett helt annat resultat.

Senast ändrad av en moderator:

Geezer skrev:
Jag vill ha högt på leken helst 5 men 4 är bra det oxå, gripande är inte så viktigt för mig men jag ser gärna att den kampar. Om den tar om eller ej spelar inte så stor roll bara den drar emot.

Sedan vill jag även ha mycket på jakten precis som på leken, 5 eller 4.

Avståndsleken är lite knepig så jag lägger inte jättemycket vikt vid den om hunden är aktiv annars. Min hund sprang ut och letade efter den konstiga figuren, han var under capen och ute i skogen och letade och fick därmed ganska 'dåligt' där. Så fort han hade konstaterat att det inte gick att hitta den konstiga figuren ville han leka men då var tiden ute.

Sedan bryr jag mig inte så mycket om rädsloreaktionerna på dumpe så länge avreaktionen är bra. En livlig hund kan liksom fara iväg mycket utan att det är så farligt. Så hellre en hund med stor reaktion och god avreaktion än en hund med liten reaktion och kvarstående.

På spökena så ser jag gärna att hunden blir lite arg, gillar hundar med lite tryck i...

Ja, i all korthet. Är ingen MH fanatiker...

Sånt MH vill jag ungefär också. Fast 4-5 lek, 5 på kamp och även 5 på gripande.

Ang. jakten så vet jag att min hund har mkt jakt i sig, men av ren lydnad vänder han när han kommit på att han stuckit iväg från matte. Jag hade velat haft en korrekt bedömning men svårt när man lärt hunden att aldrig sticka iväg på eget initiativ :crazy: Han stack iaf iväg båda gångerna på bytet men vände innan han kom in på banan.

Sen är det som du säger, är inte så noga med hur hunden reagerar på rädslor utan hur fort denna avreagerar. Skillnad på ljud då jag helst inte vill ha en 4-5 på skrammlet. Fick 5 på min hund, men hyffsad bra avreaktion. Så det duger :D

Han är samma hund jag tog med mig till MHt som jag tog hem efteråt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka