Antiskall halsband?

Sv: Antiskall halsband?

Jag har ingen efarenhet!

Men en tjej som jag pratade med hade använt det på sin hund. Det var den som sprutar ut citron (tror jag). Det hjälpte, men så fort hon tog av den så började hunden att skälla.

Vet inte riktigt om det är antiskall halsband?:crazy: Men hon sa att de hette så.

min kines skäller rätt mycket när jag ej är hemma och då kan jag ej påverka honom. han skäller inte för att han är ensam utan för att det tex går mskor i korridoren osv. och det rör sig rätt mycket folk i trapphuset här - så de blir rätt irriterande efter ett tag.

så provade jag ett antiskall med citrodoft och han har skällt 2 ggr efter det. helt otroligt bra effekt på han. när jag tar av halsbandet så skäller han inte ens då det kommer hem folk. annars brukar han skälla som en galning då det kommer främmande - men de har försvunnit helt. och då har han inte ens haft på sig halsbandet vid dem tidpunkterna. men han har alltid på sig det då jag går hemmifrån, bara för att vara på säkra sidan. det gör ju ingen skada direkt och den gör ju bara något när han verkligen skäller.

men jag tror att man måste ha en hund som verkligen avskyr citrondoft för att de ska funka. jag "skrämde" min lite med citron innan för att han skulle få respekt för det. men han var redan innan inte speciellt förtjust i de.

men jag tycker det är en bra hjälp framförallt eftersom du inte kan korrigera felen när hunden skäller då du inte är hemma. det är en väldigt bra och konsekvent metod. han får ju sin förstärkning direkt när han gör fel. och det är ju det som krävs.

Har inte använt det själv, men de som använt detta har det hjälpt på. Sen är ju det ofarligt, hunden får en citrondusch och fattar snart att han inte ska skälla, eftersom duschen kommer direkt vid skallet.

Har använt det ,både citron dusch och elektronisk signal(ultraljud).Inget funkar.Jo första gången men sen ignorera de det. Utkastade pengar...Endast träning som gäller.

Ur etologisk synpunkt är de här produkterna helt förkastliga. Hunden skäller för att den vill ha kontakt, eller är osäker, vill hålla inkräktare borta.
När man hindrar den från att utföra beteendet blir den en stor frustration. Man behöver inte alltid se på hunden att den är frustrerad, men det blir den. Det är bättre att träna bort beteendet.

På mitt jobb används citronhalsband och det har ganska god effekt på flera av de skälligare hundarna. Sen tycker jag självklart att man ska kombinera halsbandet med träning.

min hund skäller för att det går folk utanför korridoren. han gör det inte när jag är hemma för att han vet att han inte får - jag har tränat bort skällandet. men när jag ej är hemma så gör han det ändå. och citronduschen har "tränat" bort det istället. så nu är han helt tyst.
och stressad skulle jag inte säga att han blir. han ligger lugnt och sover när jag är borta eller leker med den andra hunden. han mår inte nåt annorlunda sen jag annvänt halsbandet.

men självklart ska man träna bort skallet och man bör veta varför hunden skäller. och jag har bedömt att min skäller inte för att få kontakt eller frustration för att han är ensam - utan bara för att när det går folk utanför. det är ett skall och inte mer tills nästa mska kommer förbi.
och efetrsom jag kunnat tränat bort det när jag är hemma och han inte mår dåligt av det så tror jag inte att han mår dåligt av att ett halsband säger åt han att inte skälla när jag ej kan.

men det är min hund, och jag har gjort bedömningen att det funkar aldeles ypperligt på han och att han inte mår dåligt av det.

Ja, säkerligen. Men det är inte alltid man kan få bort orsakerna till stressen. Där är det ju mycket hundgårdsmiljön som gör hundarna stressade. Skäller en hund så skäller flera. Därför kan det vara mer vinst än förlust att få bort skällandet hos en hund mot att flera andra stressar upp sig.
Sen är det ju en hel del av hundarna som faktiskt kommer till ro av att inte skälla. Det behöver ju inte bli en frustration. Om en slutar skälla, slutar fler- tystnader gör i sig att den onda cirkeln bryts och en stor del av orsaken till stressen försvinner.

Tack för svaren!
Låter som det kunde vara något för mig.
Min unghund skäller ute i "hagen" en pytteliten hage runt trappan, bara så att jag kan ha dörren öppen och de kan gå in och ut efter behag (sommartid) nu på vintern så får de gå ut där ett par gånger/dag och då är det öppet bara in till fastun.

Jag jobbar hemmifrån, vilket innebär att jag måste ta telefon samtal, kan inte springa ifrån för att lillan skäller...
Allternativet är att de är inne hela dagen utom när jag går ut och rastar dom.
Det funkar ju det också. men just det där att ha dörren öppen så de kan gå u och in är väldigt skönt, då kan de leka/busa ute istället för bakom ryggen på mig.

Den äldre hunden har aldrig skällt, men "valpen" har börjat göra det och än har ingen granne klagat men det är nog bara en tidsfråga.

Funderat på sådant till min hund som alltid börjar skälla när man har honom i löplina hos mamma, han skäller ju för att få uppmärksamhet, men kan ju inte bara leka med honom konstant och har inte lyckats att få honom att vara tyst. Grannarna störs då han har så högt skall.
Tycker att dom är rätt dyra bara antiskällhalsbanden.

Har letat runt lite...
Biligast är tydligen vibrations halsband som avger ett ljud vid skall.
Någon som har erfarenhet av det?

Usch, sånt där använder bara lata människor som inte orkar ta tag i problemen på egen hand. :mad:

Dessutom är skall i allmänhet ett naturligt beteende. jag tycker inte att man ska hindra hunden från att skälla helt eller skrämma/plåga den i samband med det. Har du inte pondus nog själv kanske du ska jobba med den istället. Min åsikt.

Usch, sånt där använder bara lata människor som inte orkar ta tag i problemen på egen hand. :mad:

Dessutom är skall i allmänhet ett naturligt beteende. jag tycker inte att man ska hindra hunden från att skälla helt eller skrämma/plåga den i samband med det. Har du inte pondus nog själv kanske du ska jobba med den istället. Min åsikt.

jo självklart - MEN visa hundar skäller när man inte är i närheten och kan då inte förstärka beteeendet då.. så då kan halsbandet göra det.. och jag tycker inte på nåt sätt min hund plågas av det!! :mad:

Snacka om att dra alla över en kam. Nej(!), det är inte bara människor som inte orkar ta tag i problemen som använder sig av citronhalsband.

Jag har aldrig sett en hund bli rädd eller "plågad" av att ha ett citronhalsband. Oftast blir de mest förvånade och slutar skälla. Jag ser det som en hjälp när man själv inte kan träna hunden. Man kan inte själv alltid vara tillgänglig för att lära bort ett beteende. Sen hindrar man ju inte hunden att skälla helt. Oftast tar man ju av halsbandet när man är med hunden eller när man är ute osv. Jag skiter ärligt talat i hur naturligt det är för en hund att skälla. Om hunden ifårga stör hela huset genom att bara skälla för att få uppmärksamhet så kan lika gärna halsbandet som jag vara den som säger ifrån.

Snacka om att dra alla över en kam. Nej(!), det är inte bara människor som inte orkar ta tag i problemen som använder sig av citronhalsband.

Jag har aldrig sett en hund bli rädd eller "plågad" av att ha ett citronhalsband. Oftast blir de mest förvånade och slutar skälla. Jag ser det som en hjälp när man själv inte kan träna hunden. Man kan inte själv alltid vara tillgänglig för att lära bort ett beteende. Sen hindrar man ju inte hunden att skälla helt. Oftast tar man ju av halsbandet när man är med hunden eller när man är ute osv. Jag skiter ärligt talat i hur naturligt det är för en hund att skälla. Om hunden ifårga stör hela huset genom att bara skälla för att få uppmärksamhet så kan lika gärna halsbandet som jag vara den som säger ifrån.

:bow: änligen nån som förstår varför man sätter på ett sådant halsband!
men de som är emot dem verkar tro att man sätter på dem för alltid och sen så bryra man sig inte om hunden mer och lägger ner all träning över huvud taget...
jag ser det mer som ett komplement som tex när man har koppel på hunden innan man lärt den följa eller få fot på kommando. (obs - jag vet att man inte får ha hundarna lösa hur som helst. men ett koppel är ett extra hjälpmedel för att ha koll på hunden i början.) eller om vi gör liknelsen en hund som gör utfall - då har man ett koppel för att hunden inte ska kunna flyga på den andra hunden - emn bara för att man har ett koppel - tränar man aldrig bort beteendet då?? eller man kankse inte ska ha kopplet för hunden hade ju naturligt flygit på hunden.. då borde man ju låte den göra det.. :crazy:

antiskallhalsband är bara ett komplement/hjälpande hand, inte ersättning som de flesta verkar tro.. :crazy:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Någon som har tips på ett snyggt, lite längre halsband som köpts till hyggligt pris? Var hittade du det? Helst i Sverige. Typ som...
Svar
0
· Visningar
219
Senast: Rie
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
356
Senast: alex.ha
·
Övr. Katt Hej! Vi funderar på att skaffa ett GPS-halsband till vår utekatt och undrar vilka erfarenheter ni har av sådana. Vilket är mest prisvärt...
2
Svar
33
· Visningar
1 596
Senast: Emmmmma
·
Övr. Katt Vi ska flytta ut på landet och har en innekatt (exotic) som jag funderar på ska börja få gå ut dagtid då vi bor lång ifrån en väg och...
Svar
3
· Visningar
231
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka