Jag fick utskrivet två olika - Cipralex och citalopram att testa mot mina djupa PMS-besvär. Jag skulle själv experimentera både med vilket som fungerade och tid i månaden jag skulle ta dem, utan stöd från läkaren (men det här var över 15 år sen) Fick först galna sömnbesvär när jag följde råden om tid på dygnet de olika skulle tas. Men skiftade så jag gjorde tvärt om (de som skulle tas på morgon tog jag på kvällen och vice versa). Jag blev i alla fall helt avtrubbad, började städa maniskt och glömde bort att krama mina barn - minskade dosen och perioden jag tog dem och det blev lite bättre . Dock insåg jag när jag kunde tänka lite klarare att det dels inte var värt att äta dem, och fick dessutom upp ögonen för hur lite stöd jag hade från barnens pappa och hur dåligt han behandlade mig så vi separerade och skiljde oss sen och vips var jag av med min PMS. Så ja, på så sätt hjälpte de mig.Vad har ni för erfarenhet?
Jag har äntligen vågat ringa och boka läkartid för att diskutera PMS-besvär. Sedan minsta föddes för snart 3 år sedan har det varit fruktansvärt. 1-2 veckor i månaden pendlar mitt humör så att jag ibland tror att jag är allvarligt psykiskt sjuk. Kan bli rasande arg eller så går jag runt och gråter. Jag kan inte kontrollera mina tankar utan jobbiga gamla minnen flyger fram och tillbaka i huvudet så att jag inte kan fokusera på vanliga vardagliga saker. Sover dåligt med mardrömmar och ångest på nätterna. Blir totalt orkeslös och kan börja gråta av att diskmaskinen måste tömmas. Tycker att det är otroligt jobbigt och skämmigt att prata om men nu måste jag. Jag klarar knappt av att ta hand om mina barn ensam när jag har dessa dagar.
Jag jobbar inom vården och vet att patienter med dessa besvär brukar få Escitalopram eller liknande att ta under PMS-perioden eller konstant beroende på mående. Någon som fått detta? Hur har det fungerat?
Idag har jag upptäckt att preparat med valeriana hjälper mig dels för bättre sömn, men även att de "stabiliserar" mitt mående i övrigt - förra våren var den sorten jag tog restnoterad och jag testade att ta lite högre dos melatonin för sömnen istället, men insåg att jag blev väldigt emotionellt instabil och fattade ingenting (och inte heller min partner). När jag sen tänkte efter kom jag på att det sammanföll så började jag köpa ett annat märke som fanns tillgängligt istället och blev mitt vanliga jag.