Antibiotika resistens!

H

hastfotografen

Någon som har bra koll på det där med antibiotika resistens?
Skulle behöva ha svar på följande frågor:

1. Vilka är de viktigaste åtgärderna för att förhindra att de bakterier som har den största motståndskraften i en kropp överlever vid en antibiotikabehandling?

2. När kan bakterier utsättas för "spill"?

3. Hur kan man motverka att urin och avföring från djur som behandlats med antibiotika kommer ut i naturen?

4. Vad är viktigt att tänka på för att inte hästarna ska drabbas eller utvecklas resistens mot antibiotika?

Hoppas någon kan hjälpa mig!!

Sv: Antibiotika resistens!

4. Vad är viktigt att tänka på för att inte hästarna ska drabbas eller utvecklas resistens mot antibiotika?

Det är bakterierna som blir resistenta. Inte hästarna, (eller människorna)!

Det enda man göra för att förhindra antibiotikaresistens är:
* minska användningen
* använda rätt antibiotika
* ge hela kuren

Sv: Antibiotika resistens!

Du glömde:
* Ge rätt mängd.
* Inte ge antibiotika för "säkerhets skull".
* Inte ge antibiotika utan att först odla för att se om det redan finns resistens.

Att kvarvarande antibiotika kommer ut i naturen är nog svårt att göra nåt åt, men ger man rätt mängd bör risken iaf minska, men det kan jag egentligen ingenting om.

/Lavinia, vars förra häst hade resistenta bakterier i sår delvis pga veterinärers glada utskrivande av antibiotika- dessutom hade häst gissningsvis blivit bättre fortare om man först resistensodlat bakterierna och SEN gett passande medicin och inte som det blev nu.

Liknande trådar

Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 879
Senast: TinyWiny
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 486
C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
19 262
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025