Antibiotika - hur länge?

Luff

Trådstartare
Ja, hur länge kan en hund få äta antibiotika?
Hur elak kan en infektion vara?
Någon som vet om det är vanligt att det finns infektioner som inte ger med sig?

I vilket sammanhang?
Alla antibiotikum biter ju inte på alla bakterier.

Ett skruvhål efter en operation som när skruven togs bort konstaterades vara infekterat och har troligen varit så länge. Det är inne i benet och antibiotikan är anpassad till den bakterie det var.
Jag är nyfiken på om någon haft hund där antibiotikan inte funkat och hur länge hunden egentligen kan gå på antibiotika om hon mår bar för övrigt.

Har det inte verkat inom tre dygn brukar man väl byta sort?
Skruvhålet (efter korsbandsoperation 6 månader tidigare) var fult infekterat. Efter tjugo dagars kur var hon dock helt ohalt - i tre-fyra dagar. Sen kom hältan tillbaks i full styrka, skruvhålet ömmade igen och ny antibiotikakur sattes in.
Den verkade snabbt, på två tre dagar var hon mer eller mindre ohalt igen, men hon ska äta minst tjugo dagar igen.

Skruvhålet (efter korsbandsoperation 6 månader tidigare) var fult infekterat. Efter tjugo dagars kur var hon dock helt ohalt - i tre-fyra dagar. Sen kom hältan tillbaks i full styrka, skruvhålet ömmade igen och ny antibiotikakur sattes in.
Den verkade snabbt, på två tre dagar var hon mer eller mindre ohalt igen, men hon ska äta minst tjugo dagar igen.

Är det osteomyelit de misstänker? Isf kan det krävas väldigt långa antibiotikabehandlingar ja.

Är det osteomyelit de misstänker? Isf kan det krävas väldigt långa antibiotikabehandlingar ja.
Det borde jag ju veta men hålet i mitt huvud tappar sådan information. Det är pga mitt dåliga minne jag glömmer att fråga vetrinären, jag får massor av info och frågar massor men kommer alltid på mer frågor när vet har stängt och då är Buke så nära.
Jag ska absolut fråga om osteomylit på måndag då vi har nästa kontakt.

Om infektionen sitter i skelettet behöver man ofta ge antiobiotika i några månader. I alla fall är det så på människor, borde vara liknande på hundar.

Hur gick det för din hund? Vi misstänker att min hund efter korsbandsoperation också lider av en infektion som har tagit sig ner i benet.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 007
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
422
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 258
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
664
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?