anti glidpadd + padd?

ffengvall

Trådstartare
Har bara en snabb liten fråga här. Förlåt om liknande tråd redan finns men tror inte det, hittade ingen när jag kollade snabbt. Otrevliga kommentarer kan ni helst spara, det behövs inte

Hyr en ponny och sadeln jag fick med kanske inte passar helt bäst.
Den glider fram (hon är överbyggd) och man kan ju ha svanskappa men jag gillar inte riktigt det.

Undrar om man kan ha gelépadd mellan sadel + schabrak och en anti-glidpadd under schabraket och på hästens rygg? Eller blir det för "mycket" tror ni? Jag kan itne så mkt om sånt här, vet inte om det kan finnas något dåligt i det.
Med en extra padd tänkte jag att om sadeln inte passar helt så bör den väl ligga lite bättre eftersom padden formar sig + att det är stötdämpande. Eller har någon något förslag/tips på annat sätt för att göra att sadeln inte glider fram? och nej jag vet att man egentligen bör ha en sadel som PASSAR, det är ju nr.1. Men köpa en sadel för ltie mindre än ett år har vi inte råd med..

Sv: anti glidpadd + padd?

Jag bytte sadel 15 gånger på 18 månader så att ha en enda sadel i nästan ett år är en väldig lyx för mej.

Jag tror inte att det spelar någon roll att du har två paddar men det gör inte heller att skadan av att sadeln ligger illa blir bättre.

Mitt råd är att köpa en begagnad sadel som passar, du kan ju sälja den igen när hästen åker tillbaka och man brukar inte förlora så mycket på en redan begagnad sadel.

Om sadeln åker fram kan den vara för smal. Om du då lägger ännu mer under den blir den ännu smalare.
Kan du inte försöka få hjälp av någon i din omgivning som är lite kunnigare och som kan se vad som är fel med sadelns passform? Då är det lättare att avgöra om den går att använda eller om man ska hitta något annat.
// Linda

du måste ha en sadel med kort anläggningsyta (och rätt bomvidd) för att den ska sluta åka fram. En padd kommer inte kunna åtgärda detta problem. Däremot är antislip paddarna bra om hästen skjuter sadlarna lite åt sidan om dom tex är lite omusklade (ex. unghästar).

Om sadeln glider fram- för smal o vice versa.
Om den oxå är överbyggd blir det än värre.

skulle investera i en riktigt bra fårskinnspadd som lyfter upp sadeln så den inte klämmer OCH ha svanskappa. Det är inte så tjusigt, men jag har kompisar som nu har släppt prestigen o har det för hästens skull.

Är det inte bättre att investera i en annan sadel istället för att fortsätta rida med en för trång sadel?

du måste ha en sadel med kort anläggningsyta (och rätt bomvidd) för att den ska sluta åka fram. En padd kommer inte kunna åtgärda detta problem. Däremot är antislip paddarna bra om hästen skjuter sadlarna lite åt sidan om dom tex är lite omusklade (ex. unghästar).

Måste du generalisera så dant?

Det finns faktiskt välanpassade sadlar som åker fram pga fysiska lagar och då är antislip paden bra!
Tex min häst har ingen manke, han är rund och välmusklad som en tunna om ryggen och lite överbyggd, till honom finns det inte en sadel som inte glider fram när man rider i branta nedförsbackar tex.
Det enda som hjälper då är en anti slip pad och en anti glid sadelgjord.

Alltså måste därmed inte sadeln vara fel för att den glider framåt.

Men din/dina hästar kanske ser ut som de flesta med branta kyrktak till ryggar som gör att sadeln fastnar i ett läge vad vet jag?

Visserligen låter det på TS beskrivning att sadeln ändå inte passar och då är ingen pad i världen lösningen på problemet.

Så TS köp en annan bättre begagnad sadel som passar, det finns vettiga sadlar för småpengar!

Om sadeln åker fram kan den vara för smal. Om du då lägger ännu mer under den blir den ännu smalare.
Kan du inte försöka få hjälp av någon i din omgivning som är lite kunnigare och som kan se vad som är fel med sadelns passform? Då är det lättare att avgöra om den går att använda eller om man ska hitta något annat.
// Linda

Jo, jag har fått hjälp av stallägaren lite. Liksom hon ahde en dressyrsadel som ja också fick låna. Den låg bra på henne när vi kolla och sånt men glider ändå fram. Har sett på en anna tråd att hästen kan ändra sig i formen när den rör på sig / ligger stilla men. aa :)

Om sadeln glider fram- för smal o vice versa.
Om den oxå är överbyggd blir det än värre.

skulle investera i en riktigt bra fårskinnspadd som lyfter upp sadeln så den inte klämmer OCH ha svanskappa. Det är inte så tjusigt, men jag har kompisar som nu har släppt prestigen o har det för hästens skull.

Det var det jag tänkte med en till padd, att padden liksom formar sig lite och (tror jag) gör att sadeln ligger bättre (sen antiglidpadd för att den inte ska åka fram). De ligger inte helt hemskt, men är ju troligtvis inte anpassad till henne av sadelutprovare osv.. ridlägret lägger väl inte på vilken sadel som de har som helst, det tror jag itne. lär väl kollat om den passar någorlunda.
Alltså det är inte för att det inte är snyggt, men man ska ju inte spänna svanskappa hårt, utan en handsbredd stående har jag för mig. men om hon inte går i form HELA tiden (vilket hon iten gör) så åker ju sadeln fram då, och sen måste väl svanskappan "dra tillbaka" sadeln då? Kan inte det vara lite.. obehagligt för hästen och göra att de undviker att sträcka ut ryggen. OKej, jag är sämst på att förklara men :)

och skrev inte i första inlägget; hon är inte helt färdigväxt, yngre ponny

Senast ändrad:

En svanskappa ska sitta ganska hårt, inte med en stående handsbredd emellan utan en liggande handsbredd. Med en stående handsbredd så blir det ett ryck i svansroten varje steg hästen tar och det är ju inte skönt. Svanskappan ska inte röra sig när hästen går.

Om man vill använda svanskappa så ska man inte göra det för att kunna använda en sadel som inte passar utan då ska det vara för att sadeln åker fram när man går nedför backar, inte på plan mark.

Om det är en ungponny så kan den mycket väl ha haft en passande sadel när de provade ut den men att sadeln inte passar längre. Det var just en unghäst som jag skrev om tidigare att jag bytte sadel till så många gånger under så kort tid. En växande häst kan ändra sig på bara några veckor.

En färdigvuxen häst brukar vi byta sadel till några gånger om året för att den då har ändrat sig så mycket. Det är helt enkelt så att när hästen ändrar sig så passar inte sadeln längre och då måste man byta så att inte hästen får ont. Det är dyrare med veterinärbesök än att köpa en begagnad sadel som passar och som du dessutom kan sälja när du inte behöver den längre eller när hästen har ändrat sig igen.
Det skulle inte förvåna mej alls om du behöver byta sadel till din häst flera gånger under den tid du ska ha den.

Ta hjälp av någon som är duktig på sadlar och köp en annan till ponnyn, den ska ju inte behöva gå med en opassande sadel precis som du inte skulle gå med för små skor även om det "bara" är för en kortare tid.

Det finns bra begagnade sadlar för en ganska liten peng och kolla gärna på någon av de modeller av sadlar som går att byta koppjärn i så kan du iallafall ändra vidden om det bara är det som behövs nästa gång sadeln inte passar.
Det finns flera olika sadelmärken på marknaden idag som det går att byta koppjärn i och som passar olika typer av ryggar.

Du har inte möjlighet att ta lite bilder?
Lägg på sadeln utan något under på hästen och spänn sadelgjorden. Ta en bild rakt från sidan så att det mesta av hästen är med. Då ser man balansen i sadeln och lite av sadelns form mot hästen.
// Linda

tack ändå för svaren ! :)
Jag kan försöka ta kort imorogn och be stallägaren kolla på hur den ligger. Ska också prata med föräldrarna om att ev. fixa ny sadel. hinenr itne skriva mer nu :)

Har prov ch sånt, men imorgon kan jag nog lägga upp bilder! Tog på henne med sadel från olika vinklar. Glömde dock utan sadel men det hinner nog jag imorgon.

ssådär nu komemr bilderna och ja. Inte dom bästa bilderna, och har inte kunnat ta ett kort utan sadel heller. vet inte om´man kommer se så bra, men jag tycker bakvalvet/bossorna inte ligger mot ryggen helt. Stallägaren har inte varit i stallet samtidigt men i helg så kommer hon nog vara det! Då ska jag be henne kolla på den sadeln så det löser sig nog. Tillsvidare rider jag Barbacka. :)

2ntjtbk.jpg

rcsl5w.jpg

hwlovc.jpg

jag tycker sadeln ser ut att vara sned!? och den ligger inte så bra på ryggen, måste bli tryck där den ligger an, den släpper lite för tidigt

Alltså hon stod inte heller rak med bakbenen, fick inte till det ordentligt, glömde skriva det :). Men om den är ltie sned (när hon då skulle stå rakt) vet jag inte. Mittenbilden är ju tagen snett från sidan/uppifrån!

ja, men sadeln ligger inte lika vid manken. på vänster sidan (om man ser på bilderna från dom två vinklarna) ligger den närmare manken än vad den gör på högersidan.

manen och vinkeln kan ju göra att det ser mer snett ut. Men som sagt ska jag be stallägaren kolla och tills dess så ska jag itne rida med den sadeln. Och du kan ju ha helt rätt ! :) Ska iallafall se till så det blir bra i slutändan, man får ju sjukt dåligt samvete... Kan ju kanske försöka ta bättre bilder om det är av intresse, men verkar har fått svar på min lite luddiga fråga. tack alla. !

Usch, den ligger inte bra, och det finns ingen padd i världen som kan korrigera det där, tyvärr :(

Men det är jättebra att du reagerat och söker hjälp!! :bow:

Oj, den sadeln ligger verkligen inte bra. Tur att du såg det och reagerade innan hästen fick ont! Sadeln ser som någon redan skrivit sned ut och den är för böjd och för smal.

Det blir till att leta rätt på en ny sadel.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Söker efter en sadel till min islandshäst. Har just nu en äldre zaldi isafold, som jag sitter okey i, men som är för vid för henne. Har...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: skiesabove
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 349
Utrustning Vad brukar problemet vara med en sadel när schabraket glider bak medan man rider? Den har passat lite tokigt efter att hästen har...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Linfrö
  • Ormbett