Anti diagram å statistik å BM:or!

Lady_Morgaine

Trådstartare
Jag har träffat BM vid ett tillfälle, hon var jättetrevlig och verkar bra osv. Men.. jag är så anti! De vill ju väga och mäta och fråga om alkoholvanor, ta blod och fylla i kurvor och diagram, jag ska fylla i en lista med hur och vad jag äter under en vanlig dag och så gyn undersökningen. Jag var på den där gyn undersökningen som tog 2 min.."nu ska jag kolla att det ser normalt ut, det gör det.. "då ska jag kolla att livmodern är lite större än om du inte vore gravid.. det är den" .... det hade jag kunnat berätta för henne:grin:

Antar att det är hormoner och annat som spökar men jag är verkligen inte intresserad av deras kurvor och diagram. Känns något konstigt så hör jag väl av mig? Det är min mage och de ska inte vara på den!:mad: Tänkte ett tag att jag kanske inte skulle ha skrivit in mig, hållt mig hemlig lixom.. men så läste jag att man kan inte försäkra bebis om man inte går regelbundet hos BM och övervakas och ritas diagram av... det är en konspiration! De vill ha sina diagram och föra sin statistik.. å jag ska bara finna mig i det.
Hörde av en annan mamma att "ja men vänta bara du till efter förlossning, så ska barnet in och vägas mm och föras statistik över som om det vre statens egendom"
Ja.. det verkar ju trevligt....

Å.. vilken besvärlig och ifrågasättande mamma jag kommer att bli..moahaha:devil:

Jo! BM sade också att "Ja du är ju beräknad nu till detta datum i mars och har barnet inte kommit då så blir du igångsatt inom 14 dagar för längre än 2 veckor får man inte gå över tiden.. så är normen just nu". Jaha... normen... å om jag inte kommer dit:devil: moahaha..! Vad gör ni med normen då?? Klart man måste sätta igång om det finns fara för mig eller barnet osv, men för att det just nu finns en norm som säger så?? nä-nä..

Jag hinner nog ändra mig vad det lider, eller så blir jag ännu värre:eek: ! Föder hemma i köket av ren envishet...
Så låter det nu, låter nog annorlunda vid första värken skulle jag tro;)

Sen har de prioriterade platser på KS... å jag vill verkligen inte under några som helst omständigheter föda på KS. Kopplar bara det där stora röriga virriga sjukhuset med en massa tråkigheter:(
Jag vill vara på Danderyd... de har skrivit in det i mina papper(ja, något bra har de alltså gjort) så jag hoppas det löser sig, annars är vi på det där köksgolvet igen.....:p

Är det någon mer än jag som vart anti BM-personal?? Gick det över??

Sv: Anti diagram å statistik å BM:or!

Jag hade en vän som vägrade gå dit överhuvudtaget. Hon hade en helt normal fin graviditet och fin en normal unge.

Likadant kan du säga att du inte vill bli mätt osv. du får ju vara beredd på att bli ifrågasatt, men stå på dig om du inte vill helt enkelt.
En annan vän ville inte väga sig och det gick bra. Gör sånt som du vill. Känner du på dig att något inte står rätt till så gå dit och få hjälp och låt dem mäta och klämma .

Jag har gjort glukosbelastningstest som såg bra ut och de vill att jag ska göra ett till ändå om några veckor och det tänker jag tacka nej till.
Du har faktiskt en del att säga till om i din mödravård och behöver inte finna dig i allt.

Min barnmorska påminner mig hela tiden om att allt är frivilligt. Vill jag inte ha ul/gynundesökning/blodprov osv så måste jag inte.
Själv är jag tvärtom mot dig, jag vill att de kollar allt.

Du låter faktiskt rätt så hormonstinn! Varför dessa upprörda känslor mot människor som försöker hjälpa dej? De kollar ju grejjer av en anledning, eller hur?

Vad skönt att höra att det inte bara är jag som är sån! Det är för mig helt oväntat att jag reagerar såhär, är jätte förvånad! Me ndet är som en inneboende drake som vill hålla dem borta:D
Jag viste inte att det där var frivilligt faktiskt... Blodproverna och det hade jag gärna skippat, jag är blodgivare så jag kollas ändå och jag är som sagt inte orolig.

Tack för ditt svar, kanske känns bättre bara med vetskapen om att jag har ett val, att det inte känns påtvingat. Hm.. kanske bara var så enkellt :p

Du låter faktiskt rätt så hormonstinn! Varför dessa upprörda känslor mot människor som försöker hjälpa dej? De kollar ju grejjer av en anledning, eller hur?

Nej.. de är onda varelser från yttre rymden...:rofl:

Nää, jag vet ju inte varför jag känner så. De är jättetrevliga och allt och jag var inte otrevlig när jag var där utan detta har vaknat nu hemma lixom. Så jag hoppas att det har gått över inför nästa besök..:angel:

Jag trodde jag skulle vara mer som du då och vilja att de kollar det ena och det andra, så man vet att allt är OK osv.

Jag tror att detta kan komma från mf faktiskt... Eftersom det var så tidigt så fanns det ju absolut inget de eller någon kunde göra. Men jag tror att det kan vara en känsla av att när något allvarligt väl händer så spelar deras fina diagram ingen som helst roll - så de kan lika gärna skippa dem och fokusera på det som verkligen är viktigt...
Hm.. det kom jag på just nu, intressannt vad man kan hitta orsaker till känslor när man börjar ventilera dem..!

Vad bra att du inte tänker bita huvet av bm nästa gång! :D

Är du säker på det där att man inte kan försäkra barnet?

Man måste ju inte gå om man inte vill. Jag älskade att gå och då gick jag ändå varannan vecka hela graviditeten!

Vad bra att du inte tänker bita huvet av bm nästa gång! :D

Är du säker på det där att man inte kan försäkra barnet?

Man måste ju inte gå om man inte vill. Jag älskade att gå och då gick jag ändå varannan vecka hela graviditeten!

Ja eller hur:D !

Nä säker är jag ju inte, tror det var på Länsförsäkringars sida det stod att för att förs. skulle gälla(gravidförsäkringen) så var villkoret att man var inskriven och genomgick regelbunden kontroll hos BM för att konstatera att det är en "normal" graviditet. Det har väl att göra med vad försäkringen täcker efter förlossning eller ej. En del hängde ju på att graviditeten varit "normal". Andra bolag kanske inte alls har med det?

Jag blir också lätt sådär anti (även när jag inte är gravid!), men min gynekolog sa nåt ganska klokt när jag ifrågasatte allt som skulle kollas och vägas och mätas och.....ja, jag kände mig på nåt sätt omyndigförklarad. Han (gyn) sade att 90% av alla gravida kvinnor klarar sin graviditet alldeles utmärkt och alldeles själva utan några komplikationer - men mödravården är huvudsakligen till för de resterande 10 procenten! Alltså de kvinnor som antingen har någon form av komplikationer eller inte klarar så bra att ta hand om sig själva. Och BM kan inte från början veta vilka dessa är, alltså kollas alla.... Men visst var det stundtals lite svårt att tugga i sig. Särskilt som en del personer inom både mödravården och förlossningsvården är så klämkäcka att man har lust att ge dem en rak höger (nej, det gjorde jag dock aldrig!).

Såna där 'onödiga mätningar' räddade iaf min kompis bebis som slutade växa i magen, vilket de upptäckte av en slump, SF-måttet slutade växa.. de fick sen plocka ut akut för navelsträngen inte funkade som den skulle. Hon var nog ganska glad över mätningarna ;)

Som sagt, allt är frivilligt, skippa det om du vill, men det kan vara en skön bekräftelse på att allt ser bra ut just nu! Hoppas det känns bättre vid nästa möte. Jag gjorde iofs inga gynundersökningar, jag var mest där och mätte magen och lyssnade på hjärtat :love:, och kollade blodvärdena. Jag behövde inte väga mig om jag inte ville och de bad mig absolut inte avslöja vad jag åt etc. Så det känns kanske bättre när det är mer rutinmätningar! Lycka till!

Prata med bm om detta och om hon inte förstår dig och ni inte "klickar" kan du försöka hitta en annan.

Min bm är oerhört opretentiös. Visst, hon gör de mätningar som behövs men är i övrigt väldigt laid back. Passar mig perfekt.

Byt till en annan BM så kanske de känns bättre?

Här i Uppsala får man mäta magen själv, och sen kontrollmäter BM några gånger.
Alla kontroller görs ju faktiskt för din och bebisens skull. Hade de inte vart för de räddar liv hade man inte behövt gå till BM.

Någon gyn-koll behövde inte jag göra, och lika så vid efterkontrollen så frågade BM om jag ville de.

Jag fick en kräkbebis och jag var och vägde Rasmus var 14e dag, de kändes jätte bra eftersom jag var så orolig och vi fick jätte snabbt hjälp när ha kräktes så mkt att han inte gick upp tillräckligt i vikt.

Rasmus ligger inte heller på någon normalkurva, han ligger på sin kurva med vikt och längd.

Vad skönt att höra att det inte bara är jag som är sån! Det är för mig helt oväntat att jag reagerar såhär, är jätte förvånad! Me ndet är som en inneboende drake som vill hålla dem borta:D
Jag viste inte att det där var frivilligt faktiskt... Blodproverna och det hade jag gärna skippat, jag är blodgivare så jag kollas ändå och jag är som sagt inte orolig.

Tack för ditt svar, kanske känns bättre bara med vetskapen om att jag har ett val, att det inte känns påtvingat. Hm.. kanske bara var så enkellt :p

Kanske att du är lite som jag? Jag tycker att min graviditet är min och min mans. Jag tycker det är oerhört tröttsamt att man blir någon slags allmän egendom, inte bara för barnmorskan, utan för släkt, vänner, arbetskamrater, vilka främlingar som helst. Alla förväntar sig att man sak redovisa all info som sin vikt, olika datum, värden, spyende osv osv. Till slut känns det bara för mycket och man vill helst vara ifred och få bara vara gravid tillsammans med maken.
Och att då gå till barnmorskan som dessutom ska föra in allt i något diagram, ja då kanske du bara vill gå i taket?

Jag är nog precis tvärtom :) Jag tyckte det var så skönt att gå till BM och få veta att allt ser bra ut (var extremt nojig). Särskilt efter vecka 20 då man fick lyssna på hjärtat varje gång! Så skönt det var att höra att det lilla pyret lever. Hade moderkakan i framvägg så jag kände inte av min bebis så mycket.

MEN jag trivdes väldigt bra med min bm som var rak och inte så där klämkäck samt tog min oro på allvar (fick ex fara till förlossningen i vecka 28 och ta ctg bara för att jag skulle få se att allt var bra och att bebis verkligen rörde på sig som han skulle).

Du later verkligen hormonstinn :rofl:

Forsok se det som att bm inte ar ute efter att javlas med dig, utan forsoker hjalpa dig och ditt barn :laugh:

sf-matt ar viktiga for att halla koll pa fosterutvecklingen. Likasa ul. Kissprov far man gora i tid och otid men det ar av en anledning :idea:
Och skulle du ga over tiden sa kommer du att bli igangsatt efter en viss tid darfor att darefter ar det inte langre sakert for barnet. Skulle det behovas sattas igang innan maxtiden sa gor de det. Och gar du inte over tiden sa ar det ju inte ett problem ;)

Jag gillade att ga till bm. Tyckte det var skont att veta att allt fortskred som det skulle (och jag gick OFTA, eftersom jag hade tvillingar i magen!).

Daremot efterat - jag har inte tagit flickorna till den engelska motsvarigheten till mvc sedan de var 2.5 veckor gamla :eek:. Har en babyvag hemma sa jag bokfor deras utveckling sjalv, hittills har de foljt sina kurvor perfekt och de har inte haft nagra andra problem sa jag har helt enkelt inte oroat mig for nagot hittills. Jo forresten, Chloe hade en hemsk hosta i borjan men da tog jag henne till den vanliga doktorn - som sade att det fanns inget att gora forutom att bara vanta ut det, precis som jag misstankte :cool:
Jag kanner mig ratt saker i mitt foraldraskap, om det ar nagot jag undrar sa soker jag information pa internet och/eller foljer mina instinkter och hittills har det funkat bra :)
Fast sa smaningom ska jag borja ga dit, for jag vill ha dem ordentligt matta - har ingen aning om hur langa de var nar de foddes (mats inte har) och eftersom de inte matts sedan dess heller sa far jag ga pa kladstorlekar :angel: funkar det med!

Jag är nog precis tvärtom :) Jag tyckte det var så skönt att gå till BM och få veta att allt ser bra ut (var extremt nojig). Särskilt efter vecka 20 då man fick lyssna på hjärtat varje gång! Så skönt det var att höra att det lilla pyret lever. Hade moderkakan i framvägg så jag kände inte av min bebis så mycket.

MEN jag trivdes väldigt bra med min bm som var rak och inte så där klämkäck samt tog min oro på allvar (fick ex fara till förlossningen i vecka 28 och ta ctg bara för att jag skulle få se att allt var bra och att bebis verkligen rörde på sig som han skulle).

Precis sån var jag också, och min BM var superförstående och go och gav mig all info jag ville ha.

Det där tyckte jag var ett jättekonstigt beteende... Hur kan man inte vilja kolla att allt står bra till? :crazy: Graviditetshormoner i all ära, men hallå... Jag blir lite sådär när jag läser ditt inlägg.

Klart som fan man vill se att allt är normalt, tycker jag.
Var glad för att du och bebisen KAN få hjälp istället.

Edit: Skippa besöken då, det finns dom som är tacksamma för hjälpen så ta inte upp deras tid.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka