Antal tävlingar

V

Vinga

Jag har funderat mycket ända sedan gammelns tråd här ang förberedelser för FT. NU var det kanske en "klumpig" tråd som tydligen var som gjord för att misstolkas förstod jag i efterhand, men jag vill tillbaka till ämnet delvis ändå :)

Hur lägger ni upp tävlingssäsongen för era hästar och då kanske främst för unghästarna?
Har sett ute nu att, allt för många tyvärr enligt mig, tävlar helg efter helg på sina unga hästar... Givetvis beror det lite på att det inte finns allt för stort utbud av tävlingar så i viss mån får man väl "ta vad som finns".
Ryttaren som rider mina uppfödningar tycker jag har ett sunt tänkande i detta fallet 4 och 5 åringarna tävlar en helg är ledig 2 i yttersta nödfall kan de få tävla 2 helger i rad men då är det istället 3 helgers tävlingsfritt som gäller. 6 åringarna (som ligger med i toppen av sin årgång då) tävlar ganska liknande, kanske inte med lika mycket vila dock.

Tycker mig ha sett unga hästar nu som har gått, enligt mig, för tok för många tävlingar. För en ung häst tar tävling mycket hårdare än vad man kan tro ( i de flesta läge).

Om jag återgår till mina uppfödningar så har de denna säsongen kvalat till sin resp championat ( 4 resp. 6 år) 4 åringen kvalade på sin 1:a debutant, gick en månad efter dne ännu en debutant för rutinens skull, har utöver detta gått 2 hopptävlingar och 1 dressyrtävling. Detta från april - september där han även gick 4-årschampionatet.
6 åringen fick inleda med en lätt klass och 2 hopptävlingar på våren, gick därefter två * med ca 1 månads mellanrum, för att sedan debutera ** på Ribban.
Nu skadade sig tyvärr denna hästen (i hagen)ett tag innan breeders finalen och kom ej till start.

Hur lägger ni upp tävlingarna för era hästar? är det tävling helg efter helg som gäller när det finns tävlingar dvs, eller lägger ni tidigt upp et tävlingsschema som ni i största möjliga mån sedan går efter?

/Vinga
 
Sv: Antal tävlingar

Jag försöker att alltid ha minst en helg ledigt i mellan tävlingarna på min 15 åriga häst och det har funkat jättebra på honom. Mitt under sommaren blir det ju dock fler helgers vila pga brist på tävlingar men annars tycker jag att det passar bra med tävlingsterminen. Kan tänka mig att unghästar inte riktigt ska gå så mycket och tycker också att du verkar ha ett sunt tävlingsupplägg.
 
Sv: Antal tävlingar

Intressant bra tråd ska bli kul att se hur andra tänker oxå.
Så här har jag gjort med min 7 åring som är sent tagen och riden snart 2 år:
Vi har tränat terräng varannan vecka och hoppning varannan under året samt ungefär en dressyrträning i veckan under sommaren.
Tävlingar:
Mars:1 hoppning 90,100 samt 1 träningstävling hopp.
April: 1hoppning 90,100 samt 1 endags fälttävlan deb
Maj: 1 tvådags fälttävlan deb samt 1 hoppning 90
Juni: 1 tvådags fälttävlan samt 1 träningstävling hopp.
Juli: 1 hoppning 90,100 samt 1 träningstävling hopp.
Augusti: 1 endags fälttävlan deb samt 1 träningstävling hopp.
September: 1 endags fälttävlan lätt samt 2 hoppning 100,110
Oktober: 1 90 hunting samt 2 banhoppning 90,100(det blev för tufft för oss med 110 inomhus, vi är inte vana med tak över huvet så jag kör 90,100 några gånger inne innan vi ger oss på 110 inne igen)
För nästa år planerar jag ungefär lika många start i fälttävlan lättklass samt hoppning men kommer även försöka få in några dressyrtävlingar. Ev börjar jag med en debutant på våren innan första lättklassen. Kommer att ställa ned honom i början av november och veva igång lite smått runt jul för att vara igång fullt i mars.
 
Sv: Antal tävlingar

Att planera fälttävlan är väl bland det krångligaste som finns. Dels är det få tävlingar och dels så händer det så mycker i tävlingsterminen under året. Ändringar hit och dit. Man måste vara flexibel. + att man kanske rätt som det är har en häst som inte är 100% fräsch. Då hoppar man ju över en tävling.

Vi har ingen unghäst.. utan en äldre herre som tål lite mer. De tävlar *. Vi lägger upp tävlingsterminen, försöker stoppa in dressyr och hoppning däremellan.

Vi stirrar oss inte blinda på exakt si och så utan försöker vara flexibla. Om hästen går tävlingar två helger på raken så är det inga sega träningar i veckan utan "bara skoj". "Bara skoj" är för mej en viktig del i hästens träning där uteridning med lösgjordhet är det primära.

Har t.o.m ridit 3 tävlingar på raken nu. Har haft ett helt annorlunda upplägg för detta. Det var inte planerat från början men med disk med tränare/lagledare osv så blev det så.

Unghäst tänker vi 1 ft /månad, inte mer men samtidigt så vet jag att tävlingstillfällena styr! Det är ju inte antalet som bestämmer utan hur man rider.

Har inte sett lika mycket varje helg tävlande i ft som i hoppning, just för att ft inte är så många. I hoppning däremot kan man stöta på ekipage både lör-sön, helg efter helg. Hur orkar de unghästarna?

Slutkläm: Planering är A och O. I ft ännu viktigare än i hoppning, där man bara kan ta en paus om hästen tröttnar. :angel:
I ft är det så få tillfällen att planeringen behöevr klaffa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Antal tävlingar

Hur mkt man än planerar så blir det ändå inte som man tänkt sig, eftersom tävlingsterminen ändras hela hela tiden.
jag hade en plan A som utgick ifrån den första tävlingsterminen som kom. men snön mm ställde ju till det och min perfekta planering med tävling ca varannan helg på våren kom av sig totalt....så istället fick vi ta det som bjöds

i år har det sett ut såhär:
April
1 hopptävling 115, 120
2 st lätt klass ft

Maj
2 st lätt klass ft
125, 130 hopp (hemma)
1 dressyrtävling (2 st LAklasser)

Juni
1 st lätt klass ft
125, 130 hopp
CNC* JSM

Juli
semester

Augusti
1 st lätt klass ft
1 st CNC*
1 st lokal hopptävling

September
3 st CNC* varav en hemma

Därefter blir det lite vila och sen nån liten dressyrtävling och 1 hopptävling planerat före vintern

Hästen är nu 7 år och har blivit vuxen både i kropp och huvud.
Skulle han kännas det minsta "off" skulle han självklart få semester, men jag har fått passa på att rida många starter för att få rutin på det, både för min och hans skull. Skulle inte kännas bra om det gick för länge mellan starterna heller.
 
Sv: Antal tävlingar

Min plan brukar ligga på 8-10 Ft/år. Även några hopp och dressyr där det passar.

I år blev det ju tyvärr bara fyra, pga skador.

Hästen är 10, gått ft i 3 år. Startad CIC*
 
Sv: Antal tävlingar

jag hade gjort den bästa planeringen i år för mina hästar, men självklart, inställda tävlingar, oplanerade semestrar som man var tvungen att åka med på, och lite annat småfix som satte käppar i hjulet.

köpte en ny häst i april och har ridit 2 st debutant, 4 st lätta och så har vi vår sista ft till helgen i mantorp. ridit en del hopptävlingar + en inofficiell fälttävlan som innehöll allt från lätt klass till * på "hemmaplan", 70 mil bort :angel: .

han är rutinerad och kan sina saker, därför tar det inte särskilt mycket på honom att åka land och rike runt å hoppa terräng, han står fint i trailern och har inga problem med uppstallningen. han gick fälttävlan i april, juni, juli, augusti, september och så blir det nu i oktober. sen blir det några hoppningar och från mitten av november tävlingsvila.

min lilla flicka skulle gått deb/lätt i år, men lite skador satte stopp. hade tänkt att rida en debutant nu i slutet men vi håller oss till lite mer stillsamma saker än terräng i år.

har väl som regel att bara rida en ft varje månad och lägga in en hoppning och ev. en dressyr också. gärna såhär; fälttävlan - ledig helg - hoppning - dressyr.

intressant tråd, förresten!
 
Sv: Antal tävlingar

Åhh vilken bra tråd :banana: Hoppas den inte ballar ur nu med en massa folk som knappt sett ft på tv som kommer och lägger sig i enbart med ett förstörande syfte :angel:

I år la jag upp min säsong så här, först skulle jag vara tidigt ute med och rida lite hoppklasser upp till 1.35 med tanke på att Världscupskvalshoppningarna ligger på den nivån, nu fick Hille en infektion så det gick tyvärr inte :crazy:

Det blev bara 2 dressyrklasser på medelsvår nivå i början av april och sedan direkt ft.

Först red jag en uppvärmningsklass i Sämsholm i april * klass
2 veckor senare åkte jag till Tyskland Marbach och red ***
I månad efter det var jag tillbaka till Tyskland i Schenefeld och red ***
Sedan red jag ** i Valla i mitten av Juni var det va?`

Sedan red jag ** I Falkenberg i slutet av Juli för att 2 veckor senare åka till Tyskland Bonn och rida *** igen.

Nu senast red jag ** på Öveds och nu är hans ft-säsong slut för i år och kommer väl eventuellt gå lite dressyr och hoppning innan vintervilan.

För Barcelona blev det en likadan första uppvärmning dvs någon hoppklass och ett par dressyrklasser , sedan red jag * i Sämsholm i april som gick åt helvete så hon gick inte mer ft förrän i Tågarp i början av juni i lätt klass , då hade jag bytt ryttare till Niklas så han fick lite fart på hennes fläsk, sedan gick hon lätt i dagstorp och * i Falkenberg. Sedan har hon inte gjort mer på den fronten utan det blir väl lite hoppning och dressyr här nu så hon har väl inte jobbat ihjäl sig i år direkt :crazy:

Angående dom unga hästarna så är jag för Mark Todds koncept som gick ut på att tävla en del helger i rad i början av säsongen när marken är mjuk och fin (nu talar han ju om England) så dom kommer in i det för att senare på sommaren när det ofta är hårt inte gå någonting utan vila för att senare på hösten när det är blötare och mjukare i marken tävla igen.
 
Sv: Antal tävlingar

Vinga skrev:
Jag har funderat mycket ända sedan gammelns tråd här ang förberedelser för FT. NU var det kanske en "klumpig" tråd som tydligen var som gjord för att misstolkas förstod jag i efterhand, men jag vill tillbaka till ämnet delvis ändå :)
Men i grund o botten har jag ju rätt, bara det att sanningen sticker i ögonen på vissa.

Vinga skrev:
Har sett ute nu att, allt för många tyvärr enligt mig, tävlar helg efter helg på sina unga hästar... Givetvis beror det lite på att det inte finns allt för stort utbud av tävlingar så i viss mån får man väl "ta vad som finns".

Tycker mig ha sett unga hästar nu som har gått, enligt mig, för tok för många tävlingar. För en ung häst tar tävling mycket hårdare än vad man kan tro ( i de flesta läge).
Det man ska fråga sig är: Är dessa hästar tillräckligt jobbade för att klara av detta? Har dessa hästar gått lika hårda jobb som en tävling motsvarar. Knappast. Stämmer man av med en vet som tar pulsen på hästarna efter målgång så bara skakar h*n på huvudet o säger att vissa skulle aldrig ha ridit tävlingen. Då kontrar jag med o säga: Kan du inte dra dessa inför djurskyddslagen då, om nu hästarna lider pga för dålig träning???

När man läser det du skriver så uppfattar jag det hela som att man tävlar mer än vad man har tränat för. Dom som får åka till klinik med sina unghästar för uppsprutning ska inte alls vara förvånande.

Det som är intressant att veta är hur dom lägger upp träningen från första dagen som man sitter på hästen till den dag det är frågan om tävling. Hur ser dessa pass ut, är det frågan om att rida runt i ridhuset eller lägger man in viss intervallträning med mjölksyra träning, hur många sådana pass har dom innanför skinnet när dom kliver ut på tävlingsbanan för första gången. Och det stora OCH:et, vet man när man går över mjölksyra tröskeln i sina träningspass??? Det är sällan jag ser en ridhäst svettig efter ett pass.....
 
Senast ändrad:
Sv: Antal tävlingar

Nä jag förstår att du sällan ser ridhästar svettiga och jag förstår att du ofta ser otränade hästar för du rör dig ju inte direkt med "rätt" sorts personer som vet hur hästarna skall tränas. Det var ju bara att titta på unghästchampionaten hur hästarna gick och vem som red dom för att upptäcka att "den vanlige" ryttaren inte riktigt har någon erfarenhet att träna just unghästar.

För det första är det inte så många vanliga ryttare som ger sig på att ta ut unghästar på tävling för att kvala in till championat mm utan det görs oftast av proffsen och man ser ju en klar skillnad på dessa hästar och amatörridna unghästar som ofta ser tunga och trötta och sega ut eftersom dom inte har någon bra grundkondition alternativt är för trötta och övertränade.

Dom andra hästarna som finns på debutant och lätt klass nivå är ju oftast hästar med normalkondition och det behövs inte så mycket mer egentligen för att rida i angivet tempo för klassen, sedan har jag sett en del som rider i ett alldeles för fort tempo och kommer in en halv minut under tiden :confused: Då ligger du plötsligt och rider i ett tempo som är avsett för ** klass i debutant?? och DET är dom hästarna inte konditionstränade för så jäkla korkat oxå att få en massa tidsfel för att man rider för fort :crazy:

Där kan veterinärerna ta ett ansvar att utesluta dessa ekipage tycker jag för nog skulle dom kunna göra det efter att tagit pulsen efter målgång!! Visst tror jag att dom skulle kunna göra det oxå för annars finns det ju egentligen ingen mening med att dom överhuvudtaget står där med sitt stetoskop :confused:
 
Sv: Antal tävlingar

Gammeln skrev:
Men i grund o botten har jag ju rätt, bara det att sanningen sticker i ögonen på vissa.

frågan är ju bara på VEM du menar som det sticker i ögonen på, känns mer som om det sticker i dina ögon faktiskt att du resonerar åt helvete ibland just för att du inte är särskilt insatt:confused:



När man läser det du skriver så uppfattar jag det hela som att man tävlar mer än vad man har tränat för. Dom som får åka till klinik med sina unghästar för uppsprutning ska inte alls vara förvånande.

Absolut det håller jag med om!!! Att hästar skadar sig under terrängprovet beror nästan uteslutande på att dom har mjölksyra i muskelaturen och blir då trötta och trampar fel , vrickar sig mm.

...................
 
Sv: Antal tävlingar

Har tävlat tre olika hästar och planen för desas har varit olika

Häst (ponny) 1
En rutinerad herr på 12 år. Han planerig har varit från tävling till tävling då han har varit till salu. Men slutligen blev den så här
april
Udden lätt
Sämsholm msva
Maj
Tranemo msva
Gärds msvb
Juni
Trossnäs msva
Juli
Dagstorp msvb
skurup msvb
Augusti
Skaraborg msva
Häst 2
sto 15 år som har gått 150 hoppning men varit fölmärr i 3 år.
Målet har varit att hon skulle ha roligt och sen fick vi se hur det gick. Hon tyckte det iaf var väldigt kul så hon har klättrat ordentlig iår :bump:
april
flyinge deb
gärds deb
Maj
sydslätten lätt
juli
dagstorp lätt
skurup lätt
september
gärds *ig
Häst 3
hade jag väll egentligen gett upp som terränghäst men någotick mig att ändra mig och tur va väll det :angel:
Hon vilade sig i form genom att praktisera som dressyrhäst :D
sedan gick hon
juli
Dagstop lätt
skurup lätt
september
gärds *ig
öved *ig

Nu i höst/vinter blir det någon hopp och dressyr tävling innan det blir semester
 
Sv: Antal tävlingar

Kul att läsa era upplägg för era olika hästar :)

Som sagt kan det vara svårt att planera ibland eftersom tillgång på tävlingar inte är allt för stor, speciellt inte om man ska över *:ig klass.
Jag är glad att jag slipper den planeringen i alla fall, jag glider bara med och åker och tittar om hästarna tävlar i närheten, kul när nuvarande ryttarna till mina uppfödningar hör av sig :)

Hade varit kul att höra fler som har unghästar hur de tänker :)
 
Sv: Antal tävlingar

Fio, du skulle inte kunna tänka dig att tömma din inkorg ;)
Tycker inte min fråga har något med tråden här att göra.
 
Sv: Antal tävlingar

Det man ska fråga sig är: Är dessa hästar tillräckligt jobbade för att klara av detta? Har dessa hästar gått lika hårda jobb som en tävling motsvarar. Knappast. Stämmer man av med en vet som tar pulsen på hästarna efter målgång så bara skakar h*n på huvudet o säger att vissa skulle aldrig ha ridit tävlingen.

Fast här skulle jag vilja säga att du inte vet vad du pratar om. :devil: På de flesta deb/lätt tävlingarna här i Skåne under 04-05, så har vet stått vid målgång och kollat hästarna. Det är ett fåtal som fått påbackning! Och det är ändå vet med "skinn på näsan" iallafall den jag tänker på. (som brukar vara i t.ex Vinslöv)
Så det stämmer helt enkelt inte!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Antal tävlingar

Murray skrev:
Fio, du skulle inte kunna tänka dig att tömma din inkorg ;)
Tycker inte min fråga har något med tråden här att göra.

Yeees nu är det gjort ;)
 
Sv: Antal tävlingar

Idasagare skrev:
Fast här skulle jag vilja säga att du inte vet vad du pratar om. :devil: På de flesta deb/lätt tävlingarna här i Skåne under 04-05, så har vet stått vid målgång och kollat hästarna. Det är ett fåtal som fått påbackning! Och det är ändå vet med "skinn på näsan" iallafall den jag tänker på. (som brukar vara i t.ex Vinslöv)
Så det stämmer helt enkelt inte!

Säkert Ullis va! ;) Nä hon är inte och leka med, jag var där och red en debutant för 100 år sedan och då var hon veterinär och skällde ut en tjej som inte gick med sin häst efter målgång utan stod still så hon skräder minsann inte orden
 
Sv: Antal tävlingar

fio. skrev:
Säkert Ullis va! ;) Nä hon är inte och leka med, jag var där och red en debutant för 100 år sedan och då var hon veterinär och skällde ut en tjej som inte gick med sin häst efter målgång utan stod still så hon skräder minsann inte orden

Japp... hon säger till alla, oavsett vem du är :rofl:

Fast jag tycker det är bra. Hon brukar också ha bra koll på de som rider "för snabbt" och har dialog (monolog) med ryttarna. :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 527
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 637
Senast: Lhas
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 897
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 174
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Hovbensfraktur
  • Hjälp, häst som inte sväljer sin saliv

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp