Antal lektioner per dag

M

MarieA

Hej!

Jag undrar hur många lektioner en ridskolehäst orkar/bör gå (i rad)per dag? Ibland känner jag att vissa hästar på "min" ridskola utnyttjas för hårt. Det känns ibland som man bör ta det lugnt under en lektion för att hästen har gått/ska gå för många lektioner den dagen. Och det är ju lite trist, för det är ju inte billigt att rida, men jag vill ju inte att hästen ska bli för trött heller. Jag har inte ridit så länge, inte mer än 2 år, så jag har inte riktigt koll på såna här saker. :confused:

Sv: Antal lektioner per dag

När jag gick på ridskola så red jag den tredje lektionen om jag hade otur, ibland den andra kl 20.00.

Våra stora går max 2 i rad (av 3 under dagen) och ponnyerna går max 3 i rad (av 4 under dagen). Det beror helt på hur ridskolans lektioner är upplagda också. Majoriteten av våra lektioner är elever som ridit 3 år eller mindre och de skrittar typ 70% av lektionen. Jag tycker ändå att det är bättre att de går 2-3 i rad än att ha dem utspridda. Det är inte runtlunkandet som är värst, det är sadling/tränsning och upp/avsittning. Sen märker man ju på hästarna om det funkar eller om de går för mycket.

Det jobbiga är när ridskolan har för lite trygga nybörjarhästar så de få som finns utnyttjas till max. Vet ett exempel på en stel liten ponny som gick 3 lektioner varje dag i princip. Även på klubbtävlingar gick den oftast med 3 olika ryttare. Inte roligt för den med tanke på att nästan alla lektioner den gick var med små ryttare som inte rider så bra, vilket gör att hästen aldrig får mjuka upp sej utan bara blir stelare och stelare. Men ridskolan har ju inget val så länge de inte har trygga hästar som passar nybörjarna så att det räcker till.

När jag jobbade på ridskola var regeln att hästarna inte fick gå mer än 3 lektioner per dag. Ibland blev det 3 på rad och ibland mera utspritt men 3 st var alltid max.

På en ridskola (-98) hade de endast 4 hästar, på vardagarna fick de gå 1-3 gånger och helgerna 12 lektioner, då var lektionerna 30 min, så 12x30min, alltså 6 timmar.

"våra" hästar går max 2 st 45 min lektioner/ dag . vilar en dag i veckan .

Det finns både bra och dåliga ridskolor. Vissa är rädda om sina hästar och vissa utnyttjar säkert hästarna och bränner ut dem i förtid.

Men generellt så orkar hästarna betydligt mer än vi tror. Under förutsättning att de får foder och vila i rätt utsträckning.

Tänk er hur hästarna användes förr i tiden. Innom jordbruket, i skogen, i det militära...
Det var det hela dagar i arbete... 8-10 timmar och hästarna orkade.

Så det är nog inte antalet lektioner som knäcker... utan hur ridningen går till. Det är det som är problemet för ridskolorna.

syrran skrev:
Det finns både bra och dåliga ridskolor. Vissa är rädda om sina hästar och vissa utnyttjar säkert hästarna och bränner ut dem i förtid.

Men generellt så orkar hästarna betydligt mer än vi tror. Under förutsättning att de får foder och vila i rätt utsträckning.

Tänk er hur hästarna användes förr i tiden. Innom jordbruket, i skogen, i det militära...

Så det är nog inte antalet lektioner som knäcker... utan hur ridningen går till. Det är det som är problemet för ridskolorna.

Bra sagt! Ridlärarna borde vara mer auktoritära och ta av en elev sporrar/ta bort spöet eller rentav skicka in eleven i stallet igen om han/hon sågar.

Ursprungligen postat av syrran

Håller med syrran...

Senast ändrad:

ja så är det.
1 det finns de som skumpar i sadeln, sparker med fötterna och drar i tyglarna, då är det jobbbigt för hästarna.

2 också finns de som är "snälla" med tyglarna och skänkel och sitter mjukt i sadeln.

när jag var en 1 så gick min älsklingsponny riktigt åt h-ordet.
men nu när jag är en 2 så går han riktigt fin böjer på huvet som dressyrhästar och vägrar aldrig med mig och de sista klubbtävlingarna har vi alltid blivit placerade.
min lilla gullponke :love:

det finns en gammal ponny som min stackars ridlärare försöker spara till de som är riktigt rädda för att rida men deras föräldrar vill de ska rida.
på tävlingar är det lika dant alla nybörjare väljer henne.
stackars häst

våra ponnys brukar gå 1-4 lektioner/dag utspritt.. o då är de 30 min långa.. o kanske nån 45 min..
hästarna går 1-3 o då är de oftast 45 min, ibland 30 min..
alla lektioner är rätt lugna..
o så vilar dom när det är teoridag och under helgen får hjälpledare och ridledare rida dem ena dagen o så vila andra. så de blir oftast 2 vilodagar i veckan, beror också lite på hur dom gått den senaste tiden..

Våra går i regel max 2 gånger om dagen, men ibland är en häst tvungen att gå 3 lektioner per dag. Ridskolan har dock lagts ner för terminen pga. ändringar i verksamheten då det bara ska bli ponnyridskola hos oss. Men hästarna har tidigare haft Minst en, men ofta två vilodagar i veckan. Ridskolan var i gång tis, ons, tor o lör.
Sen var det hoppträning (då gick de Max Ett pass) varannan måndag.
Och på tisdagen, torsdagarna o lördagen (tis, var 1 lekt., tors. var det 2-3 lektioner, lör 1 lekt.) då var det lektioner på 60 min. På onsdagen var det endast 45 min och då var det 3 lektioner, och många av hästarna fick gå alla tre lektionerna.

Mycket bra skrivet. Det beror otroligt mycket på om lektionerna är planerade och om de olika ridinstruktörerna följer samma mönster. Lektionerna på våran ridskola är planerade in i minsta detalj, vi är även mycket noga med underlaget på ridbanan och i ridhuset och det verkar fungera. Visst, våra hästar går nog mer än på många andra ridskolor, men de blir gamla och är glada och friska. Vi har inte tagit bort någon häst pga. utslitning/förslitning under de 10 åren jag har varit här.

Jag tycker, som någon sa, att det är otroligt viktigt att det finns mycket trygga nybörjarhästar. På "min" ridskola går hästarna max 3 och ponnyerna max 4 per dag (vissa lektioner 60 och viss 45 min). Av 32 lektionshästar kan nog 25-27 stycken gå med ryttare som sitter på en häst för första gången. Sen blir det ju så att man oftast använder de minsta ponnyerna på de lektionerna, men det finns hästar så det räcker åt att de går tex en nybörjar lektion och en mer rutinerad/dag.

Ullis

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
581
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama